«انتری که لوطی اش مرد» موضوعی به روز و جالب دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۵
محمود اکبرشاهی:

«انتری که لوطی اش مرد» موضوعی به روز و جالب دارد

وقتی کاری بسته شود نمایش بر اثر تکرار زیاد در اجرا، فرم مکانیکی می گیرد.

محمود اکبرشاهی از شاگردان بانو مهین اسکویی است. وی فعالیت حرفه ای خود را در عرصه بازیگری، سال ۷۹ شروع کرده است. اکبرشاهی نمایش های «درام های زندگی» و «حرفه ای ها» با کارگردانی بابک محمدی  را در کارنامه دارد. او در فیلم های سینمایی «اسب» و «جزیره» نیز ایفای نقش کرده است. در نمایش «اعتراف» با کارگردانی شهاب حسینی هم مدیر اجرایی و مدیر تولید کار بوده است. 
این بازیگر ،نمایش «انتری که لوطی اش مرد» را با کارگردانی بابک محمدی در سالن انتظامی خانه هنرمندان ساعت ۳۰/۱۹ روی صحنه دارد. به این بهانه با او گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید: 
اکبرشاهی درباره این موضوع که بازی در نمایش های تک بازیگر سختی های خاص خودش را دارد، به خصوص برای جذب تماشاگر به صبا گفت: «نمایش انتری که لوطی اش مرد» به تئاتر فیزیکال نزدیک است. من در این نمایش، نقش یک حیوان را بازی می کنم. برای اینکه باور پذیری در ذهن مخاطب ایجاد شود به یک سری تحقیقات نیاز داشتم تا از لحاظ فیزیکی و صدا به انتر نزدیک شوم.چون این کاراکتر، مرزی بین حیوان و انسان دارد. به باغ وحش رفتم و مشاهداتی انجام دادم. اتودهایی زده شد و نتیجه آن چیزی است که امروز روی صحنه مشاهده می کنید. فرم فیزیک بدن من در این نمایش  50 دقیقه ای دو زانو و به صورت نشسته است. حیوانات یک سری ریز اعمال دارند که باید در نقش بیاید. روش من این بود که از بیرون به درون نقش برسم. بعد از فیزیک، حس را کم کم وارد کاراکتر کردم.
وی در رابطه با اینکه «انتری که لوطی اش مرد» اقتباسی از قصه صادق چوبک است و آیا او با خود داستان آشنایی داشته است، خاطرنشان کرد: پدرم در زیرزمین خانه یک صندوقچه کتاب داشت و «انتری که لوطی اش مرده بود» یکی از آن کتاب ها بود. ۱۳ ساله که بودم این داستان را  خواندم و همان زمان هم ذهنم را بسیار درگیر کرد. بسیار خوشحال شدم وقتی آقای محمدی این کار را برای اجرا انتخاب کردند. من از کودکی با یک مفاهیم دیگری این قصه را در ذهن داشتم. وقتی دوباره این داستان را مرور کردم، مطالب به روز و جالبی پیدا کردم. 
او درباره اینکه چطور به این کاراکتر رسیده ، توضیح داد: تمرینات ما دو ماه اول بر بعد فیزیکال کاراکتر انتر بود. یک سری مشاهدات میدانی انجام دادم. به باغ وحش رفتم و عکس و فیلم های میمون های مختلف را دیدم. ریز اعمالی که سعی کردم کلیشه ای نباشد را استخراج کردم. منظورم اعمال اولیه و سطحی ای که از میمون می بینیم نیست، بلکه نزدیک تر به یک حیوان واقعی است. وسط تمرین ها متوجه شدم که به یک زبان خاص هم احتیاج است. وی افزود:روی آواهایی کار کردم و یک ماه هم، روی صدای این نقش تمرین کردم. این کاراکتر ترکیب صدای حیوان و انسان را دارد.  هم بعد حیوانی صدا مطرح بود و هم یک صداسازی انسانی که متعلق به قشر ضعیف فرهنگی است. لوطی و آدم های سطح پایینی که مردم جامعه بودند، کسانی هستند که اطراف انتر بودند و  به همین خاطر نوع صحبت انتر از گویش سطح پایین قشر فرهنگی گرفته شده است. صدای این کاراکتر به صدای لوطی نزدیک است و به صورت تک زبانی صحبت می کند و صداهای حیوانی هم به آن اضافه شد و یک صدای خاص ساخت.
اکبرشاهی گفت: در باور پذیری و ریتم کلی کار این صداها بسیار موثر بوده اند. فکر می کنم مخاطبان نمایش، بالای ۹۷ درصد از این کار راضی هستند. من این کار را بسیار دوست دارم و نمایش ما بسته نشده است، هر شب به موارد تازه ای می رسیم و آن نکات را در شب های بعدی پیاده می کنیم. وقتی کاری بسته شود نمایش بر اثر تکرار زیاد در اجرا، فرم مکانیکی می گیرد. 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/285/101/000
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    21/913/998/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    3/035/327/000
  • مست عشق
    پیش‌فروش1/985/780/000