مدیریت کردن با پول هنر نیست! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۷
سید‌صادق موسوی:

مدیریت کردن با پول هنر نیست!

«مدیریت کردن با پول هنر نیست این مهم است که در تنگناها صبوری و از پیچ های تند عبور کرد. امیدوارم هزینه‌های جشنواره را کاهش دهیم.»

سیدصادق
موسوی دبیر جشنواره سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و مدیرعامل انجمن
سینمای جوانان ایران، فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم اجتماعی از
دانشگاه تهران است. از سوابق او می‌توان به مدیریت نمایش خانگی‌، مستند و فیلم
کوتاه، مدیریت حوزه، ریاست سازمان سینمایی، ریاست مجموعه تالار وحدت، ریاست مجموعه
تئاتر شهر، عضو هیات مدیره بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مشاور راهبردی معاونت هنری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مرکز هنرهای نمایشی، رئیس شورای نظارت و
ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی، رئیس شورای ساخت و حمایت مرکز هنرهای نمایشی، مدیر
تالار هنر و قائم‌مقام ادوار مختلف جشنواره بین‌الملل تئاتر کودک و نوجوان اشاره
کرد
.

به
بهانه سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت‌وگویی با او انجام دادیم:

شما
به‌عنوان دبیر جشنواره سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و مدیرعامل انجمن
سینمای جوانان ایران، سطح برگزاری این جشنواره در جهان و به‌طور کلی فیلم‌های
کوتاه را چگونه می‌بینید؟

طبق
مطالعاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیده‌ام که جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین
و بزرگ‌ترین جشنواره خاورمیانه است و این جایگاه به دلیل زحمات همه کسانی است که
آن را به این نقطه رسانده‌اند
.

در
واقع مزیت ما نسبت به سینمای جهان، فیلم‌های کوتاهمان است. بنابراین با تمام
احترامی که برای سینمای بلند قائلم، می‌توانم بگویم که این فیلم کوتاه است که
امتیازات زیادی را برای ما به ارمغان آورده است
.

انجمن
سینمای جوانان ایران، جشنواره را صرفا متعلق به خود نمی‌داند بلکه معتقدیم جشنواره
فیلم کوتاه تهران متعلق به همه سینمای ایران است، حتی متعلق به آنانی است که با
پول شخصی خودشان آثار کوتاهی می‌سازند و ما به آن‌ها هم ارج می‌نهیم
.

سطح
استقبال فیلمسازان خارجی از جشنواره چطور بود و چند داور خارجی در جشنواره دعوت
شده‌اند؟

امسال
۱۱۷

کشور آثاری را برای ما
ارسال کرده‌اند. درباره محل برگزاری جشنواره هم باید بگویم که چون پردیس سینمایی
ملت یک مجموعه فرهنگی است، تصمیم گرفتیم جشنواره را در آن‌جا برگزار کنیم. البته
به نظر من نظم و انضباط زیادی در آن‌جا برقرار است که ما به این موضوع معتقدیم و
دیگر اینکه مخاطبان دیگر به صورت ایستاده فیلم‌ها را تماشا نمی‌کنند
.

در
بخش بین‌الملل چهار داور خارجی داریم که در کنار آن‌ها مهدی کرم‌پور از ایران هم
از جمله داوران این بخش است. در بخش ملی هم حمید نعمت‌الله، جعفر صانعی‌مقدم، مجید
شیخ انصاری، مجید برزگر، امیر سحرخیز، مهناز افضلی و مهدی جعفری به داوری آثار
خواهند پرداخت
.

جشنواره
فیلم کوتاه با جشنواره‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

اگر
جشنواره فیلم فجر و دیگر جشنواره‌ها برگزار نشوند، به هر حال آثار تولید و اکران
می‌شوند، اما مهم‌ترین جشنواره‌ای که با این رویکرد پیش نمی‌رود، جشنواره فیلم
کوتاه تهران است که بسیار مهم است. تمام امید فیلمسازان به نمایش آثارشان در
جشنواره است و جشنواره فیلم کوتاه برای فیلمسازان جوان نقشی حیاتی دارد، چرا که
تنها جایی است که می‌توانند هنرشان را نشان دهند. از طرفی دیگر یک فرصت برای
سینمای ایران است چراکه افراد با استعداد در میان جوانان، شناسایی می‌شوند
.

هر
ساله جشنواره فیلم کوتاه با مشکل مالی و بودجه در برگزاری جشنواره مواجه بوده است،
این مشکل را چگونه حل کردید؟

امسال
مقرر شده که صندوق اعتباری هنر، اسپانسر تمام جشنواره‌های سازمان سینمایی باشد.
درباره مسائل مالی جشنواره هم باید بگویم که سال گذشته جشنواره با ۲ میلیارد تومان
برگزار شد و برآورد مالی ما برای امسال ۲ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن را
صندوق اعتباری هنر می‌پردازد
.

 مدیریت کردن با پول هنر نیست این مهم است که در تنگناها صبوری و از پیچ های تند
عبور کرد. امیدوارم هزینه‌های جشنواره را کاهش دهیم. به هر حال به نظر من یکی از پاک‌ترین
جشنواره‌ها، جشنواره فیلم کوتاه است، به طوری که
آقای فرخنده کیش هم سال گذشته جشنواره
را با بودجه کم برگزار کرد. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشته باشیم که
مهمانان ما یا از خارج می آیند یا از شهرستان و باید احترام آن‌ها حفظ شود، با این
وجود دیگر از کادوی جشنواره و بولتن فیزیکی خبری نیست .ما از آنچه که به آداب
جشنواره کمک می‌کند استفاده می‌کنیم و با این تفاسیر بودجه افزایش پیدا نمی‌کند
.

همیشه
فیلمسازان فیلم کوتاه بعد جشنواره این گله را دارند که وقتی جشنواره تمام می‌شود، فیلم‌هایشان
دیگر دیده نمی‌شود و مشکل اکران دارد در این مورد فکری هم شده است؟

اکران
فیلم کوتاه چند مدل در دنیا دارد، مثل پاتوق فیلم کوتاه و … اما این به این معنا
نیست که آثار را در همه جا اکران کنند. به هر حال ما به توسعه پاتوق فیلم کوتاه در
سالن سینما فکر می‌کنیم زیرا معتقدیم باید به صورت جمعی فیلم دید با این حال به
نظرم ما باید از صنایع مختلف کمک بگیریم تا بتوانیم موفق باشیم، برهمین اساس
امیدوارم در قالب پاتوق فیلم کوتاه از این مزیت استفاده کنیم. به طور کلی ما
معتقدیم فیلم کوتاه قرار است بر اقشار خاص اثر بگذارد


رضا پورزارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    134/130/332/500
  • مست عشق
    59/659/989/000
  • سال گربه
    37/506/172/000
  • بی بدن
    36/356/107/500
  • آسمان غرب
    6/352/590/000
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    5/389/803/000
  • آپاراتچی
    5/252/682/500
  • نوروز
    3/595/190/500
  • پرویزخان
    3/375/754/500
  • نیلگون
    30/280/000
  • تاوان
    11/095/000