«مده آ سایه ای از یک زن» به بازیگران جوان نیاز داشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۵
فرداد صفاخو:

«مده آ سایه ای از یک زن» به بازیگران جوان نیاز داشت

زنان و همسرایانی که در حاشیه قصه «مده آ» بودند را از این حاشیه بیرون کشیدم و زندگی معاصرشان را با رویاها و تخیلات درهم آمیختم.

نمایش «مده‌آ سایه‌ای از یک زن» با کارگردانی فرداد صفاخو ،مهر و آبان ساعت ۲۰ در تماشاخانه «همای سعادت» روی صحنه می‌رود. به بهانه این اجرا گفت و گویی با کارگردان این اثر داشته ایم که می خوانید:صفاخو درباره موضوع داستان نمایش و اینکه تا چه میزان از متن «مده آ» تاثیر گرفته،گفت: نمایشنامه «مده آ سایه ای از یک زن» اقتباس شده از نمایشنامه «مده آ» اثر اوریپید است. این اثر به داستان زندگی زنان در آثار یونان می پردازد. زنان و  همسرایانی که در حاشیه قصه بودند را از این حاشیه بیرون کشیدم و زندگی معاصرشان را با رویاها و تخیلات درهم آمیختم. اگر بخواهم به صورت تعریفی بگویم: برداشت من از «مده آ»  داستان زندگی زنان در این تراژدی اوریپید و مواجه شدن با رویا و تخیلات شان است.   
وی درباره لزوم ضرورت اجرای این اثر در زمان حاضر خاطرنشان کرد: نمایشنامه «مده آ سایه ای از یک زن» هیچ گونه ارتباطی با موضوع اصلی اثر اوریپید ندارد. نمایشنامه «مده آ» بارها اجرا رفته و شاید دو ماه آینده نیز مجدد روی صحنه برود. نمایشی که ما کار می کنیم به موضوعات روانشناختی روز ایران می پردازد: مسائل ازدواج، ازدواج هایی که منجر به طلاق می شود و ازدواج دوم که مربوط به عصر حاضر است، مستقیم در نمایش ما وجود دارد. تم و فضای اصلی نمایشنامه اجتماعی است. 
او راجع به معیار انتخاب بازیگرانش توضیح داد: من طراح صحنه این کار نیز هستم. این فضایی که ساخته ام نیاز به بازیگران اکتیو دارد. در بخشی از نمایش شاهد پرفورمنس و حرکات موزون هستید و تمام کارهای نمایش را بازیگران صحنه انجام می دهند. بدن و اکت بازیگر در این کار برایم بسیار مهم بود. برای مثال بازیگرانی که در صحنه قبل ایفای نقش می کردند، در صحنه بعدی وسایلی که از دکور کافه بیرون آمده است را نگه می دارند و صحنه بعدتر، پرفورمنس اجرا می کنند. این نشان دهنده این موضوع است که بازیگران در تمام صحنه ها درگیر هستند و نمایش توسط بازیگران ساخته و اجرا می شود، مانند دکور. من نیاز به پتانسیل جوان و شارپ بودن بازیگرانم داشتم. گروه سنی نقش آفرینان نمایش ۲۰ تا ۳۰ سال است. 
کارگردان این نمایش درباره مشکلاتی که قبل از اجرا و زمان اجرا داشت توضیح داد: سالن «همای سعادت» انتخاب من برای این نمایش بود و کار سنگینی برای این سالن محسوب می شود. سالن منتخب ما خیلی بزرگ نیست و در غرب تهران تنها سالن خصوصی است. این اجرا به صحنه بزرگ تر هم نیاز دارد، چون پرفورمنس هایی که برای این اجرا طراحی شده با تعداد بازیگر بالایی اجرا می شود. در این نمایش شاهد صحنه های عروسی و صحنه های خشن هستیم که همگی پرفورمنس هستند و بازیگران زیادی همزمان روی صحنه حضور دارند. در نهایت استارت اجرای این نمایش برای این سالن بوده است. ما این اثر را در سالن های بزرگ تر هم اجرا خواهیم برد. سعید دولتی همکاری بسیار خوبی داشت و زمان زیادی را برای تمرین به ما اختصاص داد.
وی در پایان درباره استقبال تماشاگران گفت: ما ۷ الی ۸ شب است که اجرا می رویم و ۳ شب است که فروش بلیت از طریق تیوال بوده که با سالن پر به استقبال اجرا رفته و این اتفاق بسیار راضی کننده است. کار نیاز به تبلیغ دارد، چون تماشاخانه «همای سعادت» مستقل و آزاد است و در غرب تهران واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی شاید از لحاظ دسترسی برای مردم کمی دشوار باشد. مانند شب های گذشته، مخاطبان نمایش را ببینند و دیگران را هم دعوت به دیدن این تئاتر کنند. 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    120/288/595/500
  • بی‌بدن
    30/533/880/500
  • سال گربه
    26/041/466/500
  • مست عشق
    13/226/218/500
  • آپاراتچی
    4/625/524/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/954/223/000
  • آسمان غرب
    3/777/294/500
  • پرویزخان
    3/346/264/500
  • نوروز
    3/292/711/000