سینمای ایران در
جهان مانند رود خروشانی است که راه خود را باز کرده و به پیش میرود و شاید تصور
این مسئله برای عدهای سخت باشد وقتی بدانند چطور این رود با قطرات کوچکی کارش را
آغاز کرد که حالا صدای غرشش در تمام جشنوارههای جهانی به گوش میرسد.
از سینما که
سوغات غربیان برای ایران بود تا سالها در کشور ما بهعنوان یک ابزار تکنیکی فقط
به قصد سرگرمیسازی استفاده میشد و اصولا تولیدات سینمای تجاری ایران چیزی
نبودند که بتوان آن را در جشنوارههای خارجی شرکت داد. در سطح جهانی هم پس از جنگ
جهانی دوم که جشنوارههای هنری کمکم پا گرفتند یا دوباره احیا شدند، بیشتر نگاه
آنها به سینمای خاور دور مثل چین و ژاپن و نهایتا هند بود و باز هم تولیدات
سینمای ایران راهی به جهان نداشتند.
موج نوی سینمای
ایران که قبل از دهه۴۰ مقدمههای آن آغاز شده بود، با آغاز این دهه جان گرفت و کمکم
آثار ایرانی به سطحی رسیدند که میشد آنها را به جشنوارههای جهانی فرستاد و از
همان روزگار بود که کمکم ارسال فیلمها به جشنوارههای خارجی جدیتر شد.
این روزها تقریبا
هیچ جشنواره یا جایزه سینمایی نیست که فیلمی ایرانی در یکی از بخشهای خود نداشته
باشد. اما یکی از این جوایز که حدود ده سال اهدا میشود، جایزه آسیا پاسیفیک است
که به اسکار آسیا معروف شده است.
نامزدهای نهایی یازدهمین
دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک درحالی اعلام شد که در بخش بهترین فیلم، «لِرد» ساخته
محمد رسولاُف و در شاخه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی، نوید محمدزاده برای
بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» نامزد کسب جایزه شدهاند.
نوید محمدزاده پیش
از این هم در سال۹۳ برای «عصبانی نیستم» نامزد بهترین بازیگر مرد جوایز سینمایی آسیا
پاسفیک شد. «اسکیباز» به کارگردانی فریدون نجفی هم در این دوره جایزه آسیا پاسفیک،
همانطور که طی چند هفته گذشته اعلام شد بود در بخش بهترین فیلم بلند جوانان این رویداد
سینمایی نامزد کسب جایزه شده است.
در شاخه بهترین فیلم
علاوه بر «لِرد» از ایران، فیلمهای «فرشتهها سفید میپوشند» به کارگردانی «ویوین
کو» از چین، «یک موجود آرام» ساخته «سرگی لازنیتسا» (فرانسه، آلمان، لیتوانی و هلند)،
«کشور شیرین» به کارگردانی «وارویک تورنتون» (استرالیا) و «فاکسترات» از «ساموئل مائوز»
(رژیم صهیونیستی) برای کسب جایزه اصلی رقابت میکنند.
نوید محمدزاده نیز
که چندی پیش برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» موفق به کسب جایزه بهترین
بازیگر مرد بخش افقهای جشنواره ونیز شد، در جوایز آسیا پاسیفیک با پابلو بالستروس
برای بازی در فیلم «زیبا بمیر» (فیلیپین)، کوجی یاکوشو برای فیلم «سومین قتل» (ژاپن)،
راجکومار رائو برای بازی در فیلم «نیوتن» (هند) و محمد بکری و صالح بکری هر دو برای
فیلم «واجب» (فلسطین) رقابت خواهد داشت. سوالی که اینجا
مطرح میشودریال اهمیت جشنواره آسیا پاسیفیک برای سینمای ایران و تاثیر آن بر
سینمای ما است. بههمین خاطر پای صحبت دو تهیهکننده و یک کارگردان نشستیم که
سابقه حضور در این رویداد سینمایی را دارند.
محمد احمدی؛ تهیهکننده سینما که امسال
بهعنوان تهیهکننده فیلم «اسکیباز» به کارگردانی فریدون نجفی، نامزد دریافت جایزه
بهترین فیلم بلند جوانان در جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک شده و سابقه حضورهای متعددی
در جشنوارههای مختلف با آثار مستند و سینمایی خود دارد درباره تاثیرات آسیا پاسیفیک
بر درخشش بیشتر سینمای ایران و دیده شدن بهتر آن در فضای جهان گفت: جشنوارهها برای
بهتر نشان دادن فیلمها و معرفی سینمای ایران قدم بزرگی است و آسیا پاسفیک اختلاف اصلی
با دیگر جشنوارهها دارد که در اصل همان خاصیتی است که آن را معروف به اسکار آسیا کرده
است. یعنی بهنوعی معرفی سینمای ما و سایر کشورهای آسیایی به دنیاست همانگونه که اسکار
مراسمی است که سینمای هالیوود را به دنیا معرفی میکنند، اینجا هم همان اتفاق میافتد
ضمن اینکه وقتی آنجا هستم نمایش فیلم هم وجود ندارد بلکه دقیقا مانند مراسم اسکار
نامزدها اعلام شده و سپس جایزه به آنها تعلق میگیرد و این بهخودیخود اتفاق خوب
و مهم این مراسم است که ما در آسیا جشنوارهای اینگونه
داریم که میتواند معرف خوبی برای سینمای ایران و سکوی پرتابی برای جوانان فیلمساز
ایرانی باشد.
احمدی با ابراز تاسف از تعداد کم فیلمهای
ایرانی که امسال در این رویداد سینمایی حضور دارند،گفت: البته کاش ما امسال نمایندگان
بیشتری در این مراسم داشتیم چون در سالهای قبل نمایندگان بیشتری از سینمای ایران در
این جوایز حضور داشتند اما امسال تنها سه کاندیدا در بخشهای مختلف این جوایز داریم؛
فیلم «اسکی باز» در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان با استقبال گستردهای
شروع شد و هفت جایزه در بخشهای داخلی
و بینالمللی جشنواره را نصیب خود کرد و امیدوارم این موفقیت در آسیا پاسیفیک تداوم
داشته باشد.
احمدی در پاسخ به این سوال که آیا حضور
فیلم «اسکی باز»در مراسم آسیا پاسیفیک و موضوع آن که مرتبط با کودکان است نمیتواند
باعث تسهیل در اکران بینالمللی آن شود،گفت: امیدوارم بتوانیم با روندی که انتخاب کردهایم
هم در جشنوارههای داخلی و خارجی بیشتری شرکت کنیم و هم زودتر این فیلم را روانه اکران
کنیم تا مخاطب داخلی هم آن را ببینند. فیلم فضای بسیار بکری دارد که همه آن در
برف میگذرد اما پر از رنگهای جذاب است و بازی جذاب بازیگران به در آمدن فضای فیلم
کمک کرده ضمن اینکه لحن ساده و گرم بودن فضا و ارتباط آن با مخاطب نقاط قوت عمده فیلم
است و همه اینها باعث میشود که مخاطب خارجی و داخلی از آن استقبال کنند.
او در ادامه گفت: لهجه محلی و لباس بومی
که در این فیلم دیده میشوند که برای بینالمللی شدن جذابند. تولید فیلم هم روند بسیار
سختی داشت و اگر همدلی عوامل نبود نمیتوانستم این کار را انجام دهیم حتی زبان فیلم
هم فارسی با لهجه بختیاری است که عامل جذابیت قومی بیشتری برای مخاطبان داخلی هم داشته
باشد و امیدوارم بتوانیم در آسیا پاسیفیک هم موفق باشیم.
علی ظهوریراد
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است