khabargozarisaba.ir
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 18
کد خبر: ۴۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
حامد رستگار - مدیر فنی تلویزیون اینترنتی آیو

برنامه‌ریزی برای شروع و راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی در ایران به‌صورت پایلوت در اواخر دهه 80 توسط سازمان صداوسیما آغاز شد. تکنولوژی مورد نظر آن روزها اصطلاحا IPTV بر مبنای تکنولوژی Multicast بود که نیاز به شبکه‌ها‌ی مدیریت شده (Managed Network) داشت. به این معنا که برای استفاده کاربران از خدمات تلویزیون اینترنتی، نیاز به راه‌اندازی شبکه‌ مجزا و متفاوت بود. بعد از چندین سال فعالیت صداوسیما و عدم تحقق فاز تجاری این صنعت، نهایتا در ابتدای سال 1394 فراخوانی توسط سازمان صداوسیما جهت انتخاب اپراتورهای ارائه سرویس تلویزیون تعاملی برگزار شد و پنج شرکت به‌عنوان اپراتورهای IPTV/OTT انتخاب شدند. در نسل جدید تلویزیون‌های اینترنتی (OTT) دیگر نیازیManaged Network برای استفاده کاربر از این خدمات وجود نداشت. پس از بروز مشکلات قراردادی و تغییر مدیریت سازمان صداوسیما، مجددا فراخوان جدیدی به‌منظور انتخاب اپراتورهای سرویس IPTV در مهرماه 1395 برگزار شد و بالاخره در دی‌ماه 1395، 5 شرکت مجوز لازم و رسمی در این خصوص را دریافت کردند. هم‌اینک با گذشت کمتر از یک سال از آغاز به کار رسمی این اپراتورها، برخی از این اپراتورها مانند آیو حدود یکمیلیون کاربر ثبت‌نام شده‌در اختیار دارند و امیدوار به نفوذ روز افزون در میان مشتریان بالقوه این حوزه هستند.

آتیه این صنعت در ایران

پایداری و ماندگاری صنعت تلویزیون‌های اینترنتی در ایران همچون سایر صنعت‌ها وابسته به توجیه اقتصادی داشتن آن است. آنچه موجه بودن اقتصادی این صنعت در ایران نسبت به دنیا را محل ابهام به‌نظر می‌رسد، تفاوت فرهنگ خرید در ایران و دنیاست. دو اتفاق در اغلب کشورهای دنیا پیش از فراگیری تلویزیون‌های اینترنتی افتاده است: ‌ظهور و عرضه تلویزیون‌های کابلی فروش اینترنت بر مبنای پهنای باند اینترنت و عدم فروش اینترنت صرفا بر مبنای حجم.

به‌تعبیر دیگر روند تغییر تکنولوژی در دنیا به این صورت بوده است که بعد از تلویزیون‌های سنتی (Broadcast)، ابتدا تلویزیون‌‌های کابلی ظهور و بروز داشتند و پس از آن تلویزیون‌های بر بستر اینترنت عرضه شد. عدم طی شدن این مسیر در ایران باعث شده است کاربرانی که تاکنون فقط به‌صورت رایگان به تلویزیون سنتی دسترسی داشته‌اند، نسبت به پرداخت هزینه‌ای جهت دیدن تلویزیون اینترنتی مقاومت نشان دهند. همچنین فروش اینترنت در ایران به‌صورت حجمی باعث شده است که کاربران این صنعت همواره با دغدغه میزان مصرف اینترنت در صورت استفاده از این سرویس‌ها، دست‌و‌پنجه نرم کنند. وجود دو تفاوت فوق درخصوص این صنعت میان ایران و سایر کشورها، باعث شده است تا تحلیلگران اندکی محتاط‌تر درخصوص آینده این صنعت اظهار نظر نمایند و به‌نظر می‌رسد تنها مجموعه‌هایی در آینده‌ این صنعت در ایران حضور خواهند داشت که تحمل چندین سال زیان‌دهی تا تغییر فرهنگ پرداخت مردم در این حوزه و نفوذ بیش از پیش آن در میان خانواده‌های ایرانی را داشته باشند.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: