سریال «سفر در خانه» اولین سریال شبکه
نسیم است که هم اکنون از این شبکه در حال پخش است؛ بهمن گودرزی آن را کارگردانی
کرده است و سعیده کمانی و عباس اکبری تهیهکنندگی این اثر را بر عهده داشتهاند؛ فیلمنامه
این سریال را هم علیرضا مسعودی به نگارش درآورده است؛ همزمان با پخش سریال «سفر در
خانه» از شبکه نسیم با کارگردان این سریال تلویزیونی که آثار قابل قبولی را در
کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است و در سینما و تلویزیون نیز به خوبی دیده شده
است در خصوص این سریال به گفتوگو نشستیم. گودرزی معتقد است داستان این سریال
پتانسیل خوش ساخت بودن را داشته و تا به اینجای کار توانسته در مسیر جذب مخاطب
روندی قابل قبول از خود ارائه دهد. داستان «سفر در خانه» درباره آقا کریم (حسن پورشیرازی)
است که بعد از ۳۵ سال کار در کارخانه بازنشسته شده و جایزه
سفر به مشهد را از آن خود میکند و به همراه خانواده راهی مشهد میشود اما در این راه
اتفاقاتی برای او و خانوادهاش بهوجود میآید. در این سریال بازیگرانی چون: حسن
پورشیرازی، نسرین مقانلو، امیر نوری، شهرزاد کمالزاده، ماهان عبدی، علی مسعودی،
خشایار راد وعلیرضا بنیهاشمی به ایفای نقش پرداختهاند. در ادامه میتوانید گفتوگو
با کارگردان سریال «سفر در خانه» درخصوص این سریال و ویژگیهای آن و حضورش برای
اولین بار در شبکه را بخوانید:
چطور میشود که بهمن گودرزی اولین سریال
شبکه نسیم را میسازد؟
اولین نقطه مثبت این سریال که باعث شد
آن را بسازم روند و خطی بود که طی میکرد؛ بنابراین و با توجه به داستان کار، احساس
کردم این متن پتانسیل خوش ساخت بودن را دارد و فکر کردم بعد از سریال «ششمین نفر»
که از دید من و بسیاری از هنرمندان اثر موفقی بود و توانست در جذب مخاطب موفق باشد
این فیلمنامه دارای متنی است که جای کارکردن را دارد؛ بنابراین میتوان روی آن کار
کرد تا یک پروژه خوب را تحویل مردم بدهیم. باید بگویم سریال «سفر در خانه» به نوعی جاده صافکن حوزه سریالسازی
شبکه نسیم است؛ به نظر میرسد این سریال بتواند به خوبی از پس بار سنگینی که
برعهده دارد برآید، زیرا از نظر محتوایی و داستانی ضعیف نیست و ما هم تمام تلاش
خود را به کارگرفتیم تا به خوبی آن را تولید کنیم.
شبکه نسیم با برنامههایی مانند «دورهمی»
و «خندوانه» شناخته میشود؛ ریسک ساخت سریال در این شبکه زیاد نبود؟ چطور این
موضوع را برای خود حل کردید؟
قرار براین نیست که یک شبکه صرفا مختص پرداختن
به یک موضوع باشد؛ من احساس میکنم سریال «سفر در خانه» با توجه به اینکه اولین سریال شبکه نسیم
محسوب میشود، توانسته مخاطبان خود را جذب کند، البته باید بگویم این سریال بیشتر
مخاطبهایش را از بازپخشهایی که دارد خواهد گرفت و در حوزه بازپخش موفقتر خواهد
عمل کرد. لازم به ذکراست که شبکه نسیم و کار در این شبکه یکی از دلایلی بود که
ساخت این پروژه را قبول کردم.
پیشنهاد ساخت این سریال از سمت خودتان
مطرح شد یا مدیران شبکه نسیم این پیشنهاد را به شما دادند؟
ساخت سریال «سفر در خانه» پیشنهاد
مدیران شبکه نسیم به من بود، من نیز بعد از تجربه ساخت سریال «ششمین نفر» به دنبال
ساخت یک سریال باکیفیت بودم و زمانی که این کار به من پیشنهاد شد کاملا از آن
استقبال کردم و مراحل تولید آن را شروع کردم.
باتوجه به کمبود بودجه فعلی که گریبانگیر
سازمان است برای ساخت کار از اسپانسر کمک گرفتید یا با بودجه شبکه این سریال را
تهیه و تولید کردید؟
نه؛ ما به هیچ وجه از اسپانسر کمک
نگرفتیم؛ «سفر در خانه» حامی مالی نداشت و به طورکامل با بودجه سازمان و شبکه نسیم
ساخته شد.
نقاط جذابیت داستان سریال«سفر در خانه»
از نظر سازنده آن شامل چه مواردی میشود؟
ویژگی جذاب این داستان، سادگی آن بود که
در دل یک داستان پر پیچ و خم اتفاق میافتاد و ماجراهای زیادی را به دنبال داشت و
مخاطب باید آن را دنبال میکرد تا کاملا متوجه اصل ماجرا بشود، ویژگی خاصی که خیلی
از سریالهای فعلی آن را نداشتند.
برای ساخت این سریال،
با نویسنده کار علیرضا مسعودی چقدر تعامل داشتید؟
ما تعامل زیادی با هم
داشتیم و در بازنویسی نیز به مشکلی برنخوردیم؛ البته که نگاه من کمی متفاوتتر بود؛
من به عنوان یک کارگردان نگاه تولیدی بر این اثر داشتم و این باعث شد که یک مقدار
دست بردنم در داستان زیادتر از حد معمول شود.
باتوجه به این موضوع
که این سریال برای شبکه نسیم ساخته میشد بازیگران برای حضور درآن مشکلی نداشتند؟
خیر؛با توجه به عقبه
ساخت فیلمهای سینمایی و کارکردن با سوپر استارها که داشتم یک اطمینان دو جانبه
ایجاد شده بود؛ به طوری که با هر بازیگری که مد نظرم بود و صحبت کردم شرایط را
قبول کرد و به پروژه اضافه شد، البته سعی کردم در این اثر به سراغ کسانی که در طنز
کلیشه شدهاند نروم و ترجیح دادم شخصیتهایم متفاوتتر باشند نه بازیگرانی که در
بیشتر کارهای طنز حضور دارند.
بعد از چند کار
سینمایی دوباره به مدیوم تلویزیون بازگشتید، چقدر سعی کردید کار در این دو فضا را
متفاوت از هم نشان دهید؟
من به عنوان یک
کارگردان سعی کردم سریال را بدون مد نظر قرار دادن مدیوم بسازم و به صراحت میتوانم
بگویم که این سریال خیلی فراتر از یک کار تلویزیونی بود چراکه تجربههای کار
سینماییم را نیز در ساخت اینکار دخیل کردم، به نوعی که گاهی اوقات تدوینگر کار میگفت
مگر میشود یک سریال با این تعداد پلان ساخته شود.
شما در عرصه سینما فعالیتهای خود را
دارید، بنا به چه دلایلی به سمت تلویزیون بازگشتید آن هم زمانی که میزان مخاطبان
تلویزیون مانند گذشته نیست؟
کار کردن در تلویزیون جذاب است؛ هرچقدر
هم که سینمای ما فروش میلیاردی داشته باشد باز هم تلویزیون فراگیرتر است؛ شاید
خیلی از مردم فرصت سینما رفتن نداشته باشند اما بیشک پای برنامههای تلویزیون مینشینند،
ریزش مخاطب تلویزیون به این علت است که موضوع کارهای ساخته شده جذاب نبوده است. البته
وجود چنین مسئلهای گلایهای است که متوجه مسئولان میشود. اگر مسئولین دست
مخاطبان را باز بگذارند و بعضی از سانسورها و خط قرمزهای معمولی و پیشپاافتاده
را بردارند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. قطعا وجود خط قرمزها یکی از دلایلی
است که مشکل کمبود مخاطب را ایجاد کرده است؛ وقتی ما در آثارمان حتی نمیتوانیم
شوخی کنیم به دلیل اینکه این شوخی را خیلی از مردم، صنوف و سازمانها به خودشان
میگیرند پس کمبود مخاطب وجود خواهد داشت؛ باید یک اطمینانی وجود داشته باشد و دست
ما سازندگان را باز بگذارند، در غیر این صورت فقط سریالهایی ساخته میشوند که بینندهای
نخواهند داشت. ما دیگر در این حوزه بزرگ شدهایم و قطعا کار بیربط را در قاب
تصویر نشان نخواهیم داد، این خط کش به دست بودن قطعا تماشاچی را دور میکند، البته
ما در ساخت سریال «سفر در خانه» تعامل خاص و خوبی در شبکه داشتیم.
با این تفاصیل و با برطرف شدن این مسائل
مخاطبان به سمت تلویزیون باز خواهند گشت یا خیر؟
۱۰۰درصد. اگر ما بتوانیم کارهای خوب
بسازیم بیشک مخاطبان غربزده که در حال حاضر از تلویزیون دور شدهاند باز خواهند
گشت.
اولویت کار برای شما فعالیت در تلویزیون
است یا سینما؟
قطعا تلویزیون برایم در الویت است و بیشک
از فیلمنامههای خوب و دارای پتانسیلِ ساخت استقبال خواهم کرد.
شما در جایگاه
یک کارگردان که در سینما و تلویزیون فعالیت دارید، احساس نمیکنید که حضور افراد
غیر حرفهای در این عرصه باعث ریزش مخاطبان شده است؟
بله، عدم اقبال مخاطبان ارتباط مستقیمی با ورود بیرویه
افراد غیرحرفهای به این عرصه و حضور آنان دارد. ما در حال حاضر دوستانی را در این
حوزه داریم که کاملا حرفهای عمل میکنند و برای کارکردن پتانسیل بالا در زمینه هنر
و تحصیلات عالیه دارند اما به علت عدم وجود لابی و کسانی بتوانند آنها را معرفی بکنند
نتوانستهاند در این عرصه حضور داشته باشند تا بتوانند بهترین خروجی را به دیدگان مردم
و مخاطبان تقدیم کنند. قطعا وقتی خروجی دست افراد کار نابلد است مخاطب هم جذب کار
نمیشود؛ مخاطب ما در حال حاضر آگاهی دارد و بهترینها را میخواهد. پس باید برای ورود
افراد کاربلد و تحصیل کرده در این زمینه که پتانسیلهای بالایی دارند بستری فراهم شود
تا مخاطبان از دست رفته تلویزیون را برگردانند وکیفیت تولید آثارتلویزیونی را بهبود
بخشند.
به عنوان سوال پایانی نظرتان راجع به تولید سریال
«سفر در خانه» در شبکه نسیم چیست؟
در هر صورت حضورم در سریال «سفر در خانه» تجربه متفاوت
و خوشایندی به حساب میآید؛ بعد از فاصلهای که تداخل کارهای سینمایی با تلویزیونی
برایم ایجاد کرده بود «سفر در خانه» اتفاق دلچسبی بود. امیدوارم که شبکه نسیم و
دوستان حاضر در این شبکه نیز از خروجی کار رضایت کامل داشته باشد تا من هم از انتخاب
خود پشیمان نباشم همچنین امیدوارم سیاست جذاب شبکه نسیم را شبکههای دیگر سیما نیز
از سر بگیرند؛ در این صورت ما نیز خوشحال میشویم کاری را به سرانجام برسانیم که مخاطبپسند
باشد و مانند قدیم، برای دیدن سریالها اتفاقاتی بیفتد که حتی خیابانهای شهر نیز خلوت
شوند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است