امسال شانس حضور در اسکار بسیار کم است | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۷
حمیدرضا مدقق:

امسال شانس حضور در اسکار بسیار کم است

فیلم باید قایل درک و فهم باشد و موضوع آن انحصاری برای کشو ما نباشد که مخاطبان بتوانند در همه جای دنیا با آن ارتباط برقرار کنند.

جایزه اسکار بزرگ ترین اتفاق در دنیای سینماست.هر سال کشورهای مختلف دنیا بهترین فیلم خود را برای رقابت در این اتفاق سینمایی به آکادمی اسکار معرفی می کنند.
رقابت برای فیلم های غیر انگلیسی زبان از اهمیت و فشردگی خاصی برخوردار است،زیرا رقابت بین کشورهای شرکت کننده بسیار سخت است.
از ایران نیز هرسال فیلمی انتخاب و به آکادمی اسکار معرفی می شود.سینمای ایران تا کنون موفق شده با فیلم های«جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان آکادمی اسکار را به دست آورد.امسال نیز کشورهای مختلف در حال انتخاب فیلم های خود هستند.
سینمای ایران نیز در تکاپوی انتخاب نماینده شایسته خود است.
به همین خاطر بازار گمانه زنی ها داغ داغ است.عده ای در این ایام مانند هر سال سعی می کنند با ساختن جو کاذب رسانه ای ،فیلمی را به عنوان نماینده ایران مطرح کنند تا روی هیات انتخاب تاثیر بگذارند.
به همین بهانه ،صبا سلسه گفت و گوهایی را با کارشناسان سینما انجام داده است تا این مهم را بررسی کند.
در ادامه گفت و گو با حمیدرضا مدقق مجری و کارشناس سینما را می خوانید:
فیلم ایرانی که قرار است به اسکار معرفی شود،باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
-آن چیزی که مهم است لیست قوانینی است که باید به آن عمل شود.که از موارد آن می توان به این مورد که این فیلم حتما باید در یک ساله گذشته اکران شده باشد و محصول کشور خودمان باشد اشاره کرد.طبعا فیلم هایی مانند فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی و «بچه های آسمان» مجید مجیدی که با موفقیت های بین المللی در دنیا مواجهه شده بودند و جایزه اسکار را دریافت کردند از این سبک فیلم ها بودند.فیلم باید قابل درک و فهم باشد و موضوع آن انحصاری برای کشو ما نباشد که مخاطبان بتوانند در همه جای دنیا با آن ارتباط برقرار کنند.فیلم مجید مجیدی یکی از فیلم هایی بود که با توجه به موضعی که داشت توانست با مخاطبان دنیا ارتباط خوبی برقرار کند.همچنین فیلم انتخابی باید از نظر فنی نیز در حد استاندارد ایران قوی باشد.
از نظر شما کدام فیلم ایرانی شایستگی حضور در مراسم اسکار را دارد؟
-به نظر من امسال شانس حضور در این مراسم را نداریم و از تفاوت های عمده امسال با سال های دیگر این است که نماینده برجسته نداریم.به نظر می رسد فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»وحید جلیلوند با توجه به جایزه ای که در جشنواره ونیز دریافت کرده وفیلم «نفس»با توجه به مضمون و همچنین فیلم«ماجرای نیم روز»با توجه به پرداخت خوبی که دارد فکر می کنم. از گزینه های انتخابی برای این مراسم باشند ولی فکر میکنم ما جزو ۱۰تای اول هم نباشیم. برخلاف رقابت با رقبای داخلی ،شانس رقابت با رقبای خارجی را نداشته باشیم.
همیشه نزدیک زمان معرفی جایزه اسکار در ایران،عده ای تلاش می کنند با جو سازی کاذب برای فیلمی خاص،کمیته انتخاب را تحت تاثیر قرار دهند،نظر شما در این باره چیست؟
-به نظر من اسم این کار را نمی شود جوسازی گذاشت.هرکسی دوست دارد فیلمی که نماینده آن است بتواند در این مراسم حضور داشته باشد،ولی نکته ای که وجود دارد این است که خود هیات انتخابی مطلع هستند که در بیرون چه اتفاقاتی می افتد و  نباید تحت تاثیر این جو قرار بگیرند.
  

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000