کار هنری نیازمند فضای آزاد است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰
فرخ نعمتی:

کار هنری نیازمند فضای آزاد است

معتقدم که بها دادن به جوانان می تواند فضای موجود را عوض کند.

 فرخ نعمتی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر، سال های گذشته بیشتر فعالیت خود را در سینما و تلویزیون متمرکز ساخته و این روزها فیلم «کمدی انسانی» با کارگردانی محمد هادی کریمی را در نوبت اکران دارد. در رابطه با کمکاری های اخیر در عرصه نمایش با وی به گفت و گو نشسته ایم که می خوانید:
 فرخ نعمتی دراین باره به صبا گفت: دائما مشغول کار هستم ،اما مدت ها است در تئاتر کار نکرده ام . یکی از عمده ترین دلایل کمکاری من در این عرصه، به وقت گیر بودن تئاتر بر می گردد. کارکردن در تئاتر نیازمند وقت و انرژی بسیار زیادی است که این روزها چنین فاکتورهایی در توان من نیست، این دوری صرفا به همین علت است. امیدوارم تا زمینه ای برای حضور مجدد من در تئاتر فراهم شود. هم اکنون مشغول بازی در سریال «سردلبران» با کارگردانی محمد حسین لطیفی هستم و نقش متفاوتی را بازی می کنم .
 بازیگر مجموعه «ولایت عشق» در رابطه با عدم پخش تله تئاترها عنوان کرد:در چندین دوره ریاست مدیران صحبت های بسیاری برای احیای مجدد تله تئاتر ها در صدا وسیما شده است. آنچه که از ظاهر امر پیداست تمام تهیه کنندگان تولید تله تئاتر ها را به نوعی پول دور ریختن می دانند . استدلال آنها کم تماشاگر بودن این قسم از تولیدات تلویزیونی است .در این سال ها سعی کردم یک گروه ثابت برای تله تئاتر ها داشته باشیم، مانند شبکه بی. بی. سی که چندین سال است گروه ثابتی در عرصه تولید تله تئاتر های کلاسیک دارد، اما ظاهرا تصمیم گیری برخی از مدیران و سیاستگذارن بر عدم تولید و حمایت از چنین آثاری است . 
فرخی در ادامه افزود: سال گذشته تله تئاتری از طرف دکتر معینی پیشنهاد شد که در رابطه با مدافعین حرم بود و من نقش استادی را ایفا می کردم که حضور افراد خارجی در داعش را بررسی می کرد .این تله تئاتر در ساعت نامناسبی از تلویزیون پخش شد و  مصادف با آخرین حضور حسن جوهرچی و کاظم افرندنیا درعرصه هنر شد . در کار مشترکی با کارگردانی پرویز شیخ طادی با علی نصیریان همبازی بودم. کارگردان این تله تئاتر که آقای نصیریان ایشان را می شناختند به من  پیشنهاد کار دادند و من با مشورت از علی نصیریان کار را پذیرفتم که متاسفانه به دلیل پخش در زمان نامناسب دیده نشد .
 بازیگر «برف روی شیروانی داغ» در رابطه با ضعف محتوایی در نمایش ها گفت:متاسفانه سال های زیادی است که بیننده خوبی برای آثار نمایشی نبودم . امروزه برای دیدن یک نمایش در تئاتر شهر باید حدود ۴یا ۵ ساعت بیش از خود نمایش برای دیدن تئاتر وقت گذاشته شود. در شرایط فعلی برای من چنین بازه زمانی سخت به نظر می رسد .
 وی در ادامه افزود:مسئله ضعف محتوایی در تئاتر های امروز را خیلی تایید نمی کنم . معتقدم در هر دوره ای اجراهایی به صحنه می رود، صرف نظر از خوب یا بد بودن این اجراها ،همین که چراغ تئاتر روشن نگه داشته می شود ،حتی اگر نمایش ها بد و کسالت بار نیز باشد از نظر من کافی است . اینکه  نیروهایی صرف نظر از هرگونه چشمداشت مالی زمان زیادی را دراین شرایط به تئاتر اختصاص می دهند و برای تئاتر هزینه می کنند قابل تحسین و تقدیر است .
 فرخ نعمتی گفت:کار هنری نیازمند فضای آزاد است. آثار نمایشی ما با توجه به خط قرمز ها و محدودیت های زیاد، به نوعی رونق تئاتر را زیر سوال برده است.اگر سمت بزرگان عرصه تئاتر هم بروید قطعا خواهند گفت با جان و دل می خواهند که در تئاتر کار کنند،اما با وضعت فعلی نمی توانند . معتقدم بها دادن به جوانان می تواند فضای موجود را عوض کند. در دوران ریاست جناب ایوبی به فیلمسازان جوان و کار اولی بها داده شد، به طوری که حدود ۷۰ فیلم از کارگردانان جوان ساخته شد. همین حمایت ها سبب شد ما سعید روستایی و محمد حسین مهدویان را کشف کنیم.امیدوارم تا حمایت های اینچنینی ادامه داشته باشد .
 فرخ نعمتی در رابطه با ضعف بازیگری  در آثار نمایشی عنوان کرد : در هر حرفه ای باید تحصیلات مناسب با آن حرفه را داشته باشیم، به طور مثال اگر بخواهیم جراح شویم باید دراین رشته فن مناسب را بیاموزیم. در مورد بازیگری معمولا افراد تحصیل خود رها می کنند تا بازیگر شوند. ماحصل این تفکر ستاره هایی هستند که بیان و بدن مناسب ندارند،اما سوپر استار هستند. چون بازیگری طنابی نیست که از روی آن راه بروند و معیار مشخصی ندارد، به همین دلیل بازی مبتنی بر موقعیت است.
وی توضیح داد:قبلا دانشکده هایی دراین زمینه بسیار فعال بودند و بازیگران با هر موقعیتی حتما در پی یادگیری بیشتر بودند،به طور مثال عزت الله انتظامی در اوج دوران فعالیت های هنری شان و در سالی که برنده جشواره شیکاگو شدند در دانشکده شیکاگو شرکت کرده و لیسانس بازیگری را اخذ کردند. در حال حاضر چنین اشتیاقی در بین بازیگران عموما دیده نمی شود .

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است