شرایط موجود باعث حذف سینمای مستقل می شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۴
عباس رافعی:

شرایط موجود باعث حذف سینمای مستقل می شود

پس از انقلاب اسلامی سینماهای دولتی نیز وارد عرصه اکران شدند که هم برای سینمای کشور کمکی بوده و هست و هم گاهی مشکلاتی پیش می‌آورد.

پیش از انقلاب اسلامی سینماداران، برای فیلم‌های ایرانی با تهیه‌کننده یا دفتر پخش قرارداد بسته و فیلم را نمایش می‌دادند. در آن زمان گروه سینمایی مطرح نبود، برای همین سینماداران از آزادی عمل بیشتری برخوردار بودند. اکثر قریب به اتفاق سینماهای کشور نیز مالک خصوصی داشتند. اوایل انقلاب نیز به همین منوال رفتار می‌شد، اما چند سال بعد همه چیز تغییر کرد. زیرا هم اکران فیلم‌های خارجی، ممنوع و محدود شد و هم تعداد فیلم‌های ایرانی معدود. طولی نکشید که شورای صنفی نمایش آغاز به کار کرد و سینماها در گروه‌ها جای گرفتند. پس از انقلاب اسلامی سینماهای دولتی نیز وارد عرصه اکران شدند که هم برای سینمای کشور کمکی بوده و هست و هم گاهی مشکلاتی پیش می‌آورد.
در این زمینه گفت و گویی با عباس رافعی کارگردان و تهیه کننده سینما داشته ایم که می خوانید:
عباس رافعی کارگردان سینما در ارتباط با این موضوع که آیا درست است به سینما داران حکم کنند فیلم خاصی را اکران کنند؟ به صبا گفت:در دهه ۶۰،بعد از جششنواره فجر ،فیلم ها گروه بندی می شدند.بعد از آن سینماهای نمایش دهنده آنها مشخص می شد.یعنی در اسفند هرسال برنامه یک ساله سینما را تدوین می کردند و همه می دانستند تا ۸ماه دیگر چه فیلم هایی اکران می شود.
وی افزود:بعد از ماجراهای پیش آمده بین تهیه کنندگان و پخش کنندگان و اتفاقاتی که در حوزه نظارت و ارزشیابی افتاد، این موضوع به سینمادار و پخش کننده واگذار شد . پخش کننده هایی که ارتباط ویژه با سینماداران نداشتند فیلم های شان پشت پرده می ماند .پخش کنندگانی که ارتباط ویژه و شاید غیر حرفه ای با سینماداران داشتند و سینماداران اطمینان داشتند که این تهیه کننده همیشه فیلم های پرفروشی داردبا آنها قرار داد می بستند  و دیگر علاقه ای برای قرارداد با دیگر تهیه کنندگان از خود نشان نمی دادند .کاملا اختیار به دست سینمادارو پخش کننده بود.
رافعی در خصوص این روند توضیح داد:از جایی به بعد پخش کنندگان هم کمرنگ شدند و قدرت به دست سینماداران افتاد. دیگر آنها در مواردی برای بازیگران فیلم هم تصمیم گیری می کردند. به دلیل اینکه قرار است این فیلم در سینمای آن سینمادار پخش شود و در ۵۰%از حق فیلم مشارکت داشته باشد، در روند تولید هم اظهار نظر می کردند.مانند این است که یک سوپر مارکت بگوید من فقط محصول خاصی را می آورم و می فروشم!مشخص است که چه هرج و مرجی پیش می آید و سنگ روی سنگ بند نمی شود.
وی در خصوص فضای حاکم بر سینمای ایران خاطرنشان کرد:فضای سینمای ایران این گونه شده است که مافیا تاثیر بسیار زیادی دارد، وقتی مافیا وجود داشته باشد تهیه کننده می داند که بعد از فیلمبرداری دوماه دیگر فیلمش روی پرده است.متاسفانه در حوزه پخش و سینماداری دستورالعمل یکدستی وجود ندارد و در عین داشتن شورای صنفی،ضمانت اجرایی نداریم و نهادی و جود ندارد که بر ضمانت اجرایی و تخلفات نظارت کافی داشته باشد.تا وقتی که  همه تصمیم گیری ها فردی است و منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دهند وضع سینما همین است.
وی در پایان افزود:به طور مثال فیلم «فصل فراموشی فریبا»که من ساخته ام توسط حوزه اکران نشد.اگر سینماداران می دانستند با عدم اکران فیلم ها، کارگردانان و تهیه کنندگان برای تولید فیلم چه مقدار دچار مشکل می شوند، به این راحتی این کار را نمی کردند.کاش به این موضوع هم فکر می کردند که این مجموعه قرار است مجددا فیلم بسازد.با توجه به این شرایط به زودی سینمای مستقل حذف خواهد شد و سینماهای دولتی و گلخانه ای رشد خواهد کرد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است