khabargozarisaba.ir
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 20
کد خبر: ۴۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
جبارآذین:
سینمای ایران و هنرمندان کشور باید در جهت پاسخ گویی مناسب به این خواسته بحق و شایسته تماشاگر، آثاری مناسب و دارای فکر و سلیقه مخاطب تولید کنند.
موفقیت فیلم های کمدی در گیشه را نمی توان نادیده گرفت،اما متاسفانه سینمای کمدی تا حدودی از هدف اصلی اش که خنداندن از راه اصولی و درگیر کردن مخاطب با داستان فیلم است فاصله گرفته.
فیلم های کمدی مانند دیگر ژانرهای سینما، دارای چارچوب و اصول خاصی است که نویسندگان و کارگردانان باید از آن پیروی کنند.خنداندن مخاطب به هر طریق و با هر حرکت و کلام سخیف،نه طنز به حساب می آید و نه کمدی. متاسفانه فیلمسازان ایرانی استانداردهای سینمای کمدی را رعایت نمی کنند. فیلم ها و مجموعه هایی که اخیرا در ایران ساخته و به نمایش در می آیند، فاصله بسیار زیادی با استانداردهای آثار طنز و کمدی در جهان دارد.

جبار آذین منتقد سینما در خصوص آثار کمدی به صبا گفت: یک اثر سینمایی برای مخاطب تولید می‌شود، از این رو معیار اصلی موفقیت یک اثر سینمایی در جلب و نظر مخاطب و استقبال تماشاگران از آثار سینمایی است. بنابراین توجه به نیازها،  خواسته ها و سلیقه ها و ادبیات و فرهنگ مردم در ساخت اثر سینمایی باید حرف اول را بزند.
وی با اشاره به اینکه نیاز امروز مخاطب سینمای کشور نشاط، امید و شادمانی است، عنوان کرد: سینمای ایران و هنرمندان کشور باید در جهت پاسخ گویی مناسب به این خواسته بحق و شایسته تماشاگر، آثاری مناسب و دارای فکر و سلیقه مخاطب تولید کنند، اما متاسفانه بخشی از این پاسخ گویی‌ها از طریق تولید آثار طنز و کمدی پاسخ درست ارائه نمی‌شود، عده ای از سینماگران کشور باسوء استفاده از نیاز مردم به نشاط و امید دست به تولید فیلم های می‌زنند که از نظر ساختار هنری، سینمایی و محتوایی دچار اشکال هستند.

این منتقد سینما با انتقاد از اینکه آثار تجارتی در فیلم های کمدی سالم اجتماعی جایگاه اصلی را به خود اختصاص دادند، توضیح داد: فیلم هایی که در حال حاضر با عنوان طنز و کمدی در پرده سینماهای کشور خود نمایی می‌کند، علاوه بر اینکه از فرهنگ جامعه فاصله دارد صرفا به قصد سرگرم کردن مخاطب وخنداندن تماشاگر به هر قیمتی ساخته و ارائه شده است. در صورتی که یک اثر کمدی و طنز باید ویژگی های خاص سینمای نظیر؛ تناسب با فرهنگ، مناسبات خانوادگی و اجتماعی  جامعه است را دارا باشد.
در اغلب فیلم های به اصطلاح طنز و کمدی جایگاه  فرهنگ خانوادگی ایرانی و مناسبات اجتماعی خارج شده و این امر به این  دلیل است که  بیشتر تولیدکنندگان چنین آثاری الگوهای تولید خود را بدون توجه به سلیقه مخاطب و استاندارد های سینما می‌سازند به همین خاطربسیاری از فیلم های به ظاهر خنده دار با استقبال مواجه نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از فیلم هایی که این روزها در سینما شاهد اکران آن هستیم آثاری هستند که بین فیلم های تلویزیونی و آثار سینمای سرگردان و در نوسان هستند، اضافه کرد: محصولاتی که استانداردهای سینمای در آنها لحاظ نشده و سلایق مخاطب مورد توجه قرار نگرفته ،چندان با اقبال روبه رو نمی‌شوند، با این حال درمیان همه فیلم ها و در زمان غیبت آثار خوب اجتماعی خانوادگی و طنز برخی از فیلم ها در گیشه با اقبال روبه رو می‌شوند. این دلیل بر ساختار سینمایی و هنری و یا محتوای خوب این فیلم ها نیست، بلکه عموما فاقد این خصایص هستند ومردم عمدتا به دلیل نداشتن سرگرمی به سینماها می‌روند.

آذین  بیان کرد: در مجموع ساخت فیلم های کمدی در کشور ما به دلیل دور بودن متخصصان  از این حوزه ،به دست کسانی رقم می‌خورد که  تبحر لازم در ساخت فیلم کمدی را ندارند .از بازیگران و عواملی استفاده می‌کنند که صرفا به دلیل تکرار بازی در نقش های شبه کمدی، نام آور شدند . این نام آوری است که بخشی از تماشاگران را به سالن سینما می‌کشاند و هیچ ربطی به ساخت این آثار و محتوای آن ندارد.
 از این رو سینمای کمدی ایران که بایستی پاسخ های مناسب اجتماعی به مخاطب دهد ،در این زمینه بسیار ناتوان است . فیلم هایی هم که اخیرا ساخته شده و نمونه های آن در  پرده سینما در نوسان است، نشان دهنده  توانایی و بضاعت فیلم ها و هنرمندان حرفه ای کشور نیست. سینمای کمدی در ایران علیرغم ساخت فیلم های متعدد موسوم به طنز و کمدی، همچنان به عنوان یک ژانر ضعیف به حساب می‌آید.

وی افزود:در مجموعه آثاری که ما این روزها شاهد آن هستیم به هیچ عنوان در چارچوپ و سبک کمدی نمی گنجد. سازندگان آن به خاطر خندانددن مخاطب به سوی تمسخر آیین های ملی و به هجو کشیدن مناسبات زندگی زناشویی که صرفا هم ابزار ناکارآمد و ناسالمی است، سبب شده این فیلم ها تاحدی برای مخاطبان جذاب باش، وگرنه این آثار ،نه جذابیت دارد و نه فاخر هستند.  
آذین توضیح داد: 80 درصد فیلم های سینمای ایران از سینما فاصله دارند و شخصیت پردازی های مناسب آثار کمدی را ندارند. اگر می‌خواهیم یک اثر کمدی درمیان خانواده ها  جا پیدا کند، شرط اول احترام به تماشاگر است. داشتن مضامین خوب اجتماعی برگرفته از واقعیات جامعه و فرهنگ ایرانی در وهله دوم است.
دراین راستا افرادی باید دست به ساخت این آثار بزنند که در این زمینه صاحب دانش و تبحر باشند. فیلمنامه یک فیلم کمدی بایستی به صورت یک اثر کمدی نوشته شود و دارای شخصیت های کمدی، موقعیت و دیالوگ های خنده دار باشد. به همین دلیل بسیاری از این آثار، نه فیلمنامه مناسب و نه شخصیت پردازی درست صورت دارند. در اجرای آن نیز چون کارگردان های آنها در تولید این نوع آثار حرفه ای نیستند بسیار سطحی و گذارا به این موضوع پرداخته و به هر قیمتی به خنداندن تماشاگر بسنده می‌کنند.

وی عنوان کرد: بازیگرانی که نقش کمدی بازی می‌کنند زیاد داریم، ولی هیچ کدام از آنان نتوانستند در حد یک کمدین خودشان را بالا بکشند.به هیم دلیل است که اغلب این افراد چون رضا عطاران با تکرار بازی در فیلم های سینمایی دیگر برای مخاطب جذابیت ندارد. نمونه شاخص دیگر آن فیلم «ساعت 5عصر» مهران مدیری که هم اکنون به عنوان یک طنز اجتماعی روی پرده سینماست، یک فیلم موفق کمدی نیست، باتوجه به اینکه مهران مدیری پیشینه خوبی در ساخت آثار طنز تلویزونی دارد، اما در ساخت اثر سینمایی ناموفق است و  نه تنها شاخص های یک اثر سینمای استاندارد را ندارد، بلکه بین آثار تلویزونی و سینمایی سرگردان مانده. بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کردند ،سیامک انصاری فقط در موقعیت های مختلف تکرار می‌کند . این بازیگر شخصیت و موضوع جدیدی را با شرایط جدید به تصویر نمی‌کشد و کارگردان هم  نتوانسته از این شخصیت قصه وداستان جذابی بسازد، از همین رو این نوع آثار استاندارد جهانی و حتی وطنی به حساب نمی آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هرحال سینمای ایران و به خصوص مخاطب، به آثار کمدی خوب و خوش محتوا نیاز دارد. از این رو این امر باید در دستور کار  مدیران و مسوولان سینمایی قرار بگیرد.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: