khabargozarisaba.ir
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - 2018 February 18
کد خبر: ۴۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
پوران درخشنده:
«جشنواره فیلم شهر باید در چرخه تولید هم حرکت کند و بودجه‌ای را برای ساخت فیلم‌های مرتبط با سیاست گذاری‌های خودش در نظر بگیرد.»
فیلم «زیر سقف دودی» تازه‌ترین ساخته پوران درخشنده به معضل طلاق عاطفی در خانواده‌ها می‌پردازد و به‌‌خاطر رویکردی که ارائه می‌کند می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای حضور در جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم شهر باشد. فیلمی که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران و کاندیدای دریافت پنج سیمرغ جشنواره شد و درنهایت دو سیمرغ بازیگری و چهره‌پردازی را دریافت کرد. ضمن این‌که این‌روزها نیز در حال اکران عمومی است. البته می‌توان به‌عنوان یک چالش هم به این نمایش چندباره نگاه کرد که درخشنده اعتقاد دارد، فیلمش باید چند بار نمایش داده شود تا فرهنگ سازی مورد نظر گسترش پیدا کند. به‌بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم شهر با درخشنده گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


فیلم شما در جشنواره فیلم فجر اکران شده و درحال حاضر هم اکران عمومی دارد. به‌نظرتان ضرورت و کارکرد نمایش فیلم در جشنواره شهر، چیست؟ وقتی مردم و منتقدان فیلم را دیده‌اند.

طبیعی است که «زیر سقف دودی» به‌عنوان نمونه فیلمی که به سلامت روانی جامعه و شهرنشینان می‌پردازد در چنین جشنواره‌ای حضور داشته باشد.

آیا وقتی همه آن را دیده‌اند، نمایش دوباره‌اش بر مخاطبان تاثیری خواهد گذاشت؟ نمایش چند باره آن چه فایده‌ای دارد؟

هدف این است که این فیلم‌ها بیشتر دیده شود. این فیلم جزو فیلم‌هایی است که با مضمون جشنواره همخوانی دارد و طبیعتا باید نمایش داده شود تا به‌عنوان یک سند تصویری زنده قابل ارجاع باشد. وقتی چنین فیلم‌هایی اکران و از آن‌ها حمایت شود طبیعی است که راه برای فیلمسازان بعدی هموارتر خواهد شد. این‌که بدانند جایی وجود دارد که از فیلم آن‌ها حمایت کند. از جمله جشنواره فیلم شهر، جشنواره سلامت و...

فیلم شما از بهترین گزینه‌‌هایی است که با قواعد جشنواره فیلم شهر همخوانی دارد. فکر می‌کنید تاثیر برگزاری این جشنواره و دستاورد نمایش فیلمتان چیست؟

جشنواره فیلم شهر می‌تواند اثرگذاری‌های زیادی داشته باشد که مهم‌ترین آن تاثیر نمایش فیلم‌ها در روح و روان تماشاگر است. در جامعه ای که اگر فردی مریض شود حاضر نیست نزد دکتر برود، وجود چنین فیلم‌ها و چنین جشنواره‌هایی می‌تواند زمینه‌ای را برای فرهنگسازی مهیا کند و مسائل روانی مخاطبان نیز امکانی برای واکاوی بیابند.

یکی از انتقاداتی که به این جشنواره وارد می‌کنند این است که بیشتر به مسائل پایتخت می‌پردازد تا شهرهای دیگر. درحالی که سوژه‌های بکری در شهرستان‌ها وجود دارد. از نظر شما چنین انتقادی به جشنواره وارد است؟

فکر می‌کنم ایران فقط تهران نیست. همه جای ایران را باید در نظر گرفت. مثلا یک سری بیماری‌های خیلی خاصی داریم که در شهرهای کوچک اتفاق می‌افتد. نگاه سلامت محور باید به همه جای ایران صورت گیرد تا بتوان معضلات قشرهای مختلف و شهرنشینیان مختلف را پوشش داد. به‌نظرم اگر فیلمی داعیه شهری بودن دارد باید ایرانشمول باشد و معضلاتش قابل تعمیم به شهرهای دیگر باشد. البته بستگی دارد که مسئولان جشنواره چقدر به این مسئله بپردازند و به فیلمسازان برای ساخت فیلم در شهرهای مختلف سفارش فیلم دهند.

در همین راستا برگزاری جشنواره فیلم شهر و چنین جشنواره‌های چقدر می‌تواند در گسترش فرهنگ و روشنگری میان شهروندان تاثیرگذار باشد؟

تاثیر زیادی می‌تواند داشته باشد. اما باید توجه کرد که صرفا برگزاری یک جشنواره به‌تنهایی برای رسیدن به این مهم کافی نیست. جشنواره‌ای که برگزار می‌شود باید به‌طور هدفمند و رو به جلو حرکت کند. یکی از اهداف مهم جشنواره‌ها فرهنگسازی است. مثلا جشنواره فیلم سلامت را در نظر بگیرید که هدف مهمش گسترش فرهنگ سلامت است. برای این‌که این فرهنگ بیشتر گسترش پیدا کند خود جشنواره سلامت قرار بود که تولید داشته باشد و به 10 فیلم بودجه دهد که فیلمسازانی در این راستا فیلم بسازند. من خودم یکی از فیلمسازان بودم که می‌خواستم بودجه بگیرم و در همین راستا فیلم بسازم که این اتفاق نیفتاد. بنابراین اگر جشنواره فیلم شهر بتواند در چرخه تولید هم حرکت کند و بودجه‌ای را برای ساخت فیلم‌های مرتبط با سیاست گذاری‌های خودش در نظر بگیرد تا بتوان در تمام سال از اکران این فیلم‌ها حمایت کرد و اهداف جشنواره هم تحقق پیدا کند.

فیلم شما به معضل طلاق عاطفی می‌پردازد که جزو مهم‌ترین معضلات خانواده‌ها محسوب می‌شود. فکر می‌کنید که این مسئله قابلیت تعمیم‌دادن به خانواده‌های ساکن در شهرستان است یا نه فقط به طبقه متوسط پایتخت‌نشین مربوط می‌شود؟

صدر درصد ایران شمول است. برای اکران فیلم «زیر سقف دودی» به شهرستان‌های مختلفی سفر کردم و از نزدیک دیدم که خیلی از آن‌ها دردودل کردند که این معضل در زندگی آن‌ها نیز وجود دارد. این معضلی است که مثل یک ویروس در خانواده‌ها منتشر شده و باید از گسترش آن جلوگیری کرد. مخصوصا این‌که به روان آدم‌ها مربوط می‌شود و باید خیلی آن را جدی گرفت.

در جشنواره امسال اغلب فیلم‌های اثرگذار دو سال اخیر حضور دارند. از فیلم «لانتوری گرفته» تا فیلمی مثل «ماجرای نیمروز». فکر می‌کنید که فیلم شما می‌تواند حضور موفقی خواهد داشت؟

امیدوارم اتفاقات خوبی برای فیلم‌هایی بیفتد که به دغدغه‌های اجتماعی توجه می‌کنند؛ باید از هر فیلمی که نگاه دغدغه‌مندی را به مسائل انسانی و شهری ارائه می‌کند، حمایت کرد.



محسن جعفری‌راد


ارسال به دوستان
برچسب ها: پوران درخشنده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: