از «ماجرای نیمروز» تا «آباجان» | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۹
آنچه سینماهای کشور در عید نوروز بر پرده دارند؛

از «ماجرای نیمروز» تا «آباجان»

فیلم‎های نوروزی امسال تنوع جالبی دارند. هم فیلم تحسین‏ شده جشنواره فیلم فجر در آن حضور دارد مثل «ماجرای نیمروز» و هم فیلمی که بدون حضور در جشنواره، مجال اکران در نوروز را پیدا کرده است.

فیلمهای نوروزی امسال تنوع جالبی دارند. هم فیلم تحسین‏ شده
جشنواره فیلم فجر در آن حضور دارد مثل «ماجرای نیمروز» و هم فیلمی که بدون حضور در
جشنواره، مجال اکران در نوروز را پیدا کرده است؛ یعنی «سه بیگانه» که در این گزارش
به
طور اجمالی به معرفی آنها می‏ پردازیم؛ فیلم‏ هایی که هرکدام متن و حاشیه منحصر به‏ فردشان
را دارند و انتخاب شان بحث و جدل‏ های مختلفی را در رسانه‏ ها ایجاد کرده است.


ماجرای نیمروز

محمدحسین مهدویان سال قبل در جشنواره فیلم فجر اولین فیلم
سینمایی
اش را با عنوان «ایستاده
در غبار» را ارائه کرد که علاوه بر تحسین همه جانبه منتقدان، سیمرغ بهترین فیلم را
گرفت و در چند رشته هم کاندیدا شد. مهدویان امسال در جشنواره فیلم «ماجرای نیمروز»
را داشت که از فلیم اولش متفاوت بود. فیلم اولش به زندگی یکی از سرداران جنگ می
پرداخت و «ماجرای نیمروز» به تقابل گروهک‏ های منافقین و
مجاهدین با گروه‏ های مبارز انقلابی در کوران جنگ و انقلاب ایران می‏ پردازد. برگ
برنده فیلم فضاسازی ملموس و باورپذیر آن است که به‏خ وبی مخاطب را به سفری هیجان‏ انگیز
به دل تاریخ ایران می‏ برد. نسبت به ما به ازاهای بیرونی و نمونه ‏های واقعی به‏ خصوص
در ساختار عالی کار کرده. از جمله طراحی صحنه و لباس که نزدیکی زیادی به حال و
هوای آن دهه دارد. نقطه قوت دیگر فیلم بازی‏ های آن است. مهرداد صدیقیان،جواد عزتی،
هادی حجازی‏ فر و احمد مهران‏فر بازیگران اصلی آن هستند که هر کدام حضوری متفاوت با
کارنامه قبلی را خود دارند. به‏ خصوص مهرداد صدیقیان و هادی حجازی‏فر که با تحسین
منتقدان و رسانه
ها روبه‏رو شدند. فرم بصری فیلم هم قابل توجه است. دوربین
بازیگوش و پرشتاب فیلم به‏خوبی تعلیق و دلهره و هیجان درام را تشدید می‏کند تا
مخاطب فراتر از آگاهی از یک موقعیت ملتهب تاریخی و سیاسی، با روایتی سرگرم‏کننده
نیز همراه شود.

«ماجرای نیمروز» در اکثر رشتهها کاندیدا شد و در نهایت جایزه بهترین فیلم را مثل سال قبل
دریافت کرد. فیلمی که به‏ دلیل مضمون و سوژه‏اش به ‏نظر می‏رسد که برای نوروز مناسب
نباشد اما تحسین فیلم در زمان جشنواره و بعد از آن، دلیل موجهی برای حضور آن در
سبد نوروزی سال ۹۶ است.


یک روز بخصوص

همایون
اسعدیان از کارگردانان باسابقه سینمای ایران است که همواره دغدغه
های اجتماعی در
فیلم
هایش نمود
پررنگی داشته. از جمله فیلم‏های «آخر بازی»، «بوسیدن روی ماه»، «طلا و مس» و… در
«یک روز بخصوص» ماجرای اصلی حول فروش اعضای انسان و تبعات و حواشی آن می
چرخد و
بازیگرانی مثل مصطفی زمانی، پریناز ایزدبار، فرهادی اصلانی و محسن کیایی در آن
بازی می‏کنند. در خلاصه داستان «یک روز بخصوص» که فیلمی در ژانر اجتماعی است، آمده
است؛ حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده
مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.پس از
تجربه موفق مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار در مجموعه نمایش خانگی «شهرزاد» این
دوبازیگر بار دیگر در فیلم «یک روز بخصوص» با یکدیگر همبازی شدند و نتیجه از طرف
منتقدان رضایت به آن بوده است. «یک روز بخصوص» جزو فیلم
های
بی‏حاشیه جشنواره فجر بود که خیلی ها دلیل اکران نوروزی آن را حضور همایون اسعدیان
در شوراهای وزارت ارشاد می‏دانند اما به‏ خاطر ترکیب بازیگرانش تماشایش قابل توصیه
است.

سه بیگانه

از فیلمهای عجیب اکران نوروز است. فیلمی ساخته مهدی مظلومی که ابتدا در پاییز قرار
بود اکران شود اما به دلیل اشتغال مظلومی در شبکه جم اکران نشد و اما به شکل
ناگهانی اکران بهترین مقطع سال را گرفت که جزو ابهامات عجیب شورای صنفی نمایش است
که انتقادهایی را هم به‏ همراه داشته است. بازیگران فیلم همگی از بازیگران سینمای
تجاری و پرفروش انتخاب شده
اند. از جمله محمدرضا شریفینیا
و امین حیایی که زوج ثابت فیلم
های تجاری مختلفی بوده‏اند و به نظر می‏رسد
در «سه بیگانه» همان شمایل آشنای خود را تکرار کرده باشند. غیر از شریفی
نیا
و حیایی، لیلا اوتادی هم بازیگر فیلم است.


خوب، بد، جلف

از پر سروصداترین فیلمهای چند سال اخیر بوده است. پیمان قاسم‏خانی
که تا پیش از این در نوشتن فیلمنامه‏ های کمدی در سینما و تلویزیون جزو بهترین‏ ها
محسوب می
شد در «خوب، بد، جلف» اولین تجربه کارگردانی خود را رقم زده و بهن وعی
نسخه سینمایی سریال «پژمان» را ساخته است. فیلمی که گزینه
های
مختلفی مثل رامبد جوان، سروش صحت و حتی حسن فتحی قرار بود آن را کارگردانی کنند که
در نهایت قرعه به
نام نویسنده‏اش یعنی قاسم‏خانی افتاد. ابتدا
قرار بود قبل از جشنواره فجر اکران شود که بدون اکران راهی جشنواره شد. در جشنواره
خیلی‏ ها آن را یک کمدی سرگرم‏ کننده و مناسب برای گیشه ارزیابی کردند که البته آن
را دستاورد بزرگی برای قاسم
خانی
به حساب نیاوردند اما در میان فیلم‏ های سرشار از تلخی و ناامیدی جشنواره امسال به‏ شدت
دیده شد. فیلمی با ویترین بازیگران محبوب برای مخاطب عام از جمله پژمان جمشیدی،
سام درخشانی،حمید فرخ
نژاد، امیرمهدی ژوله و بهاره رهنما. برگ
برنده فیلم شوخی
های قاسم‏خانی با همکاران خود در سینماست. بهخصوص
شوخی با کلیشه‏ های سینمای پلیسی که به‏ خوبی صحنه
های
کمیکی خلق می
کند. از طرفی دیگر همه با نام واقعی خود در فیلم حضور دارند. به‏ خصوص پژمان
جمشیدی که سابقه فوتبالی او هم در داستان جزو گره‏ گشایی‏ ها محسوب می ‏شود. فیلم در
زمان جشنواره فیلم سوم از نگاه تماشاگران شد و محتمل‏ ترین گزینه برای اکران نوروز
ارزیابی شد که به‏ خاطر همین زودتر از دیگر گزینه ‏ها؛ یعنی دقیقا بعد از جشنواره
روانه اکران شد و بعد از بیست روز نزدیک چهار میلیارد تومان فروش کرده است.


*گشت ۲

بدون شک جنجالیترین فیلم
سبد نوروزی امسال فیلم سعید سهیلی است. او که با ساخت «گشت ارشاد ۱» انواع
و اقسام حواشی از جمله تظاهرات انصار حزب
اله
و توقیف فیلمش را تجربه کرده بود در «گشت ۲» نسخه دوم «گشت ارشاد ۱» را البته با
تغییراتی زیاد ساخته است. حاشیه‏ه ای فیلم از زمانی آغاز شد که فیلمبردار آن که
کاندیدای سیمرغ شده بود از این جایزه انصراف داد چون به ‏زعم او برای فیلم‏های
دیگرش از جمله فیلم «خفگی» باید کاندیدا می شد. اما جنجال اصلی به چند روز بعد از
پایان جشنواره مربوط می
شود. برخی از نمایندهای مجلس عنوان کردند که
مسعود فراستی در گزارش خود فیلم «گشت ۲» را مستهجن و غیر قابل پخش برای خانواده‏ های
ایرانی خطاب قرار داده است که همین حواشی بعدی را رقم زد. از جمله نامه تند و تیز
حمید فرخ ‏نژاد که به تندترین شکل ممکن فراستی را آدم‏ فروش و و سرشار از زد و بند
مالی معرفی کرد و در ادامه پرویز پرستویی و محسن تنابنده و دیگران از او حمایت
کردند. این حواشی دقیقا همزمان با مراسم اسکار منجر به یک فضای دو قطبی میان
سینماگران شد که در نهایت با دریافت پروانه نمایش و ثبت قرارداد همه چیز انگار به
نفع فیلم تمام شد چون بیشتر از هر فیلم دیگری توجهات به سمت «گشت ۲» جلب شده است.

حمید فرخنژاد، پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی بازیگران این فیلم هستند که به سبب چهرهپردازی
و موقعیت‏ های اغراق ‏آمیز با واکنش صفر و صدی منتقدان مواجه شد. برخی از آن‏ها، آن
را دم دستی و سخیف ارزیابی کردند و برخی دیگر آن را مناسب گیشه که باید دید طرز
تلقی فراستی از فیلم در زمان اکران آن تا چه حد به حقیقت نزدیک بوده است.


آباجان

کارنامه هاتف علیمردانی کارنامه پرفراز و فرودی بوده است. او یک فیلم در میان
فیلم خاص
پسند و فیلم صرفا تجاری ساخته است. به‏ عنوان مثال فیلم «کوچه بینام»
فیلمی بود که در جشنواره فجر تحسین شد و سیمرغ بازیگری را نصیب باران کوثری کرد
اما بعد از «کوچه بی‌نام»، فیلم تجاری «هفت ماهگی» را ساخت که با برخورد منفی
منتقدان و رسانه ها روبه ‏رو شد. حالا «آباجان» دقیقا در قسمت فراز کارنامه
علیمردانی قرار می‏ گیرد.

مهم‏ترین نقطه قوت فیلم‏ های علیمردانی همواره بازی‏ های باکیفیت بازیگران بوده
است. از فرهاد اصلانی و هانیه توسلی در «به خاطر پونه» گرفته تا باران کوثری و
فرهاد اصلانی در «کوچه بی
نام» که «آباجان» هم از این ویژگی بهره‏ مند
شده است. فیلمی که کلکسیونی از بازی‏های جذاب را دارد که در راس آن فاطمه
معتمدآریا و حمیدرضا آذرنگ یکی از بهترین بازی‏های کارنامه خود را ارائه کرده‏ اند.

داستان فیلم به دهه شصت و در کوران جنگ و بمباران میگذرد
و «آباجان» با بازی فاطمه معتمدآریا، هم سرپرستی یک خانواده پرجمعیت را به عهده
دارد و همزمان درگیر تعلقات سیاسی نوه
ها و نیز در انتظار فرزند رزمنده‏ اش به سر می
برد که این تقابل‏ ها به ایجاد موقعیت ‎های ملتهب و همدلی
برانگیزی
منجر شده است.

«آباجان» جایزه دوم انتخاب تماشاگران را دریافت کرد و دیرتر از باقی فیلم ‏ها
برای نوروز انتخاب شد چرا که با فیلم «رگ خواب» در رقابت بود که در نهایت «آباجان»
به
عنوان
ششمین فیلم اکران نوروز روی پرده خواهد رفت.

با توجه به اکران فوق‏ العاده نوروز سال ۹۵ انتظار میرود
که در نوروز سال۹۶ با فروش بیشتری رو به ‏رو
باشیم هر چند غلبه فیلم
های تلخ بر فیلمهای
کمدی کمی این باور را کمرنگ کرده است. درواقع بر عکس شعار وزارت ارشاد و سازمان
سینمایی که مدام به امید در فیلم‏ ها تاکید می‏کردند سایه‏ های ناامیدی مضمون فیلم‏ ها
را در برگرفته و اندک فیلم‏ های کمدی مثل کورسوهای امید جلوه می‏ کنند.

محسن جعفریراد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است