khabargozarisaba.ir
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
کد خبر: ۳۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
ایکس‌ باکس، سال پرباری را پیش‌رو خواهد داشت
بسیاری از گیمرهای داخلی در نسل قبل کنسول‌ها، طرف ایکس‌باکس را گرفتند. این موضوع که یک سخت‌افزار هک شود و تمامی بازی‌هایش به‌آسانی و با حداقل هزینه در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، برای کشور ما که از قانون کپی‌رایت تبعیت نمی‌کند، نعمت است. به‌هرشکل پرداخت هزینه 60 دلاری چندان با سبد خرید ما ایرانیان چندان جور درنمی‌آید.


با ورود نسل جدید کنسول‌ها و اطمینان از هک نشدن آن‌ها، کار تا حدودی سخت شد. حالا گیمرها باید با دقت بیشتری کنسولشان را انتخاب کنند و برای خرید بازی مورد نظر، استراتژی بچینند. در چنین شرایطی، یک از برگ‌های برنده، عناوین انحصاری است که می‌تواند روند فروش یک کنسول را به‌کل دچار دگرگونی کند. با این اوصاف، شناخت هریک از این بازی‌ها، گیمر را در تصمیمش برای خرید یا نخریدن یاری می‌کند، به‌عنوان مثال اگر یک نفر احساس می‌کند که بازی‌کردن با خانواده می‌تواند برایش مفید باشد، بهتر است تا به‌سراغ سخت‌افزارهای نینتندو برود. حکایت بازی‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس تا حدودی متفاوت است و عوامل دیگری همچون طرفداری از یک کمپانی خاص هم به انتخاب نهایی کمک شایانی می‌کند.

باتوجه به این‌که به‌تازگی سال جدید میلادی را آغاز کرده‌ایم، بهتر است تا بهترین انحصاری‌های هریک از این محصولات را بشناسیم. امروز به‌سراغ ایکس‌باکس‌وان می‌رویم و در روزهای آتی، طرفداران پلی‌استیشن4 را هم بی‌نصیب نخواهیم گذاشت.

رسم اژدهاکشی

یکی از بهترین انحصاری‌های مایکروسافت، بی‌شک «اسکیل باند» (Scalebound) است؛ اثری که تحت هدایت هیدکی کامیا ساخته می‌شود. کامیا که پیش از این، شماری از بهترین بازی‌های دودهه اخیر صنعت بازی را ساخته، با «اسکیل باند» می‌خواهد یکبار دیگر استانداردها را جابه‌جا کند. این بازی متفاوت‌ترین ساخته او خواهد بود زیرا تا پیش از این، اثری را که المان‌های نقش‌آفرینی در خود داشته باشد، از کامیا ندیده بودیم.

ایده ساخت «اسکیل باند» ابتدا در سال 2006 مطرح شد اما استودیوی پلاتینوم گیمز ترجیح داد تا روی پروژه «بایونتا» (Bayonetta) تمرکز کند. هفت سال طول کشید تا بالاخره ایده‌ها به‌ثمر نشست و مایکروسافت هم که شرایط را مساعد می‌دید، پیش‌قدم شد و با استودیو قرارداد همکاری بست.

جدیدترین ساخته کامیا، برای استودیوی سازنده هم چالش‌برانگیز است زیرا ساخته‌های آن‌ها تا پیش از این المان‌های نقش‌آفرینی در خود نداشتند. داستان بازی پیرامون پسر جوانی به نام «درو» (Drew) است که همان ابتدا با اژدهایی بزرگ آشنا می‌شود و این دو با یکدیگر برای آزاد کردن دنیا از چنگ نیروهای تاریکی همراه می‌شوند. اژدها که «توبان» (Thuban) معرفی شده، به‌عقیده سازندگان، بزرگترین چالش پیش‌رویشان بوده است. توبان به‌صورت کامل توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود و تنها در مواقعی که درو بخواهد از قدرتی خاص استفاده کند، می‌تواند کنترل او را شخصا در دست بگیرد. در این هنگام، زاویه دوربین به دید اول‌ شخص تغییر پیدا می‌کند و ضربات کشنده توبان، کار را آسان‌تر خواهد کرد.

سیستم اسلحه‌ها هم تغییر بزرگی نسبت به ساخته‌های دیگر پلاتینوم گیمز داشته‌اند. تعداد زیادی سلاح در طول بازی وجود خواهند داشت که بسته به میزان استفاده، از بین می‌روند و همیشگی نیستند. به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت با این عنوان، فروش قابل‌توجهی را تجربه کند. هنوز تاریخی برای عرضه این بازی اعلام نشده است. کامپیوترهای خانگی و ایکس‌باکس‌وان، مقصد «اسکیل باند» خواهند بود.


به سوی پیروزی

اگر طرفدار ایکس‌باکس و مایکروسافت هم نباشید، قطعا نام سری «هیلو» (Halo) را شنیده‌اید. عنوانی که ژانر شوترهای اول شخص علمی-تخیلی را برای همیشه متحول کرد. دنیای غنی «هیلو» چیزی فراتر از بازی است. کامیک، داستان‌های صوتی، سریال و... تنها گوشه‌ای از دنیای این فرنچایز را روایت می‌کنند و با این حال، هنوز هم پرسش‌های زیادی پیرامون حوادث داستانی باقی مانده‌اند.

مایکروسافت که می‌داند طرفداران بسیاری منتظرند تا هرچه سریع‌تر نسخه‌ای جدید از فرنچایز محبوبشان عرضه شود، کیفیت را به بالاترین حد می‌رساند تا جای ایراد باقی نماند. این شرکت در سال 2009 ریسک بزرگی کرد و برای اولین‌بار، یکی از «هیلو»ها را در ژانر استراتژی ساخت. اگرچه در ظاهر چنین تصمیمی اشتباه به نظر می‌رسید اما «جنگ‌های هیلو» (Halo Wars) به‌خوبی جواب داد و فروش قابل‌توجهی را هم تجربه کرد. پس از گذشت شش سال از آن دوران، مایکروسافتی‌ها یکبار دیگر سراغ این عنوان رفته‌اند و می‌خواهند نسخه‌ای جدید را عرضه کنند.

آن‌ها برای این مهم، سراغ «کریتیو اسمبلی» (Creative Assembly) رفته‌اند تا مراحل ساخت بازی، کوچکترین مشکلی نداشته باشد. این استودیو که در سابقه‌اش سری «توتال‌وار» (Total War) دیده می‌شود، در ساخت بازی جدید به تیم 343 کمک خواهد کرد. داستان این نسخه، 28 سال پس از قسمت اول می‌گذرد و ارتباط تنگاتنگی هم با نسخه پنجم از سری اصلی خواهد داشت. این عنوان در تاریخ 21 فوریه برای کامپیوترهای خانگی و ایکس‌باکس‌وان عرضه می‌شود.

به یاد کودکی

همه ما با کودکی‌هایمان خاطره داریم؛ انیمیشن‌های آن دوران، بخشی جدانشدنی از کودکی‌مان را تشکیل می‌دهند. در این بین، سهم والت دیزنی برای ساخت بهترین خاطرات آن زمان، جداست و هیچ‌کس هم منکر چنین موضوعی نمی‌شود. میکی ماوس، دانلد داک، گوفی و... با کارهای عجیب و غریبشان ما را می‌خنداندند. حال تصور کنید که این انیمیشن‌ها با همان شیوه نقاشی، به‌صورت یک بازی کاملا تازه درآید.

چنین ایده‌ای از ذهن خلاق برادران مولدنهاور بیرون آمده است که چندسالی از عمر خود را وقف ساخت آن کرده‌اند. «کاپ هد» (Cuphead) ادای دین به انیمیشن‌های دهه 30 و 40 است که تلاش می‌کند با گیم‌پلی دشوار و چالش‌برانگیز خود، گیمرها را مجذوب کند. باید گفت که ساخت چنین بازی‌ای با گرافیک خاص آن دوران، جذابیت زیادی می‌خواهد و مایکروسافت هم دست روی گنج بزرگی گذاشته است.

بازی، داستان شخصیتی با کله‌ای فنجانی‌شکل را روایت می‌کند که برای ادای دین به اهریمن، با باس‌های بزرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. «کاپ هد» در ژانر پلتفرمر طبقه‌بندی می‌شود با این تفاوت که سرعت، اساس کار خواهد بود. ذکر این نکته ضروری‌ است که گیمر بارها در طول بازی شکست می‌خورد اما تنها صبر و بردباری و حفظ‌کردن تمام مراحل، ضامن موفقیت خواهد بود.


بازهم مسترچیف؟

مورد آخر فهرست امروز، هنوز قطعی نیست اما باتوجه به سیاست‌های چند سال اخیر مایکروسافت چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد. پس از روی کار آمدن استودیوی 343 و سپردن پروژه‌های «هیلو» به آن‌ها، ردموندی‌ها تصمیم گرفتند تا نسخه اول را بازسازی کنند. چنین اتفاقی، موجی از واکنش‌های مثبت را در پی داشت به‌شکلی که قسمت دوم، همزمان با ارائه «مسترچیف کالکشن» (Masterchief Collection) از نو طراحی شد.

با این اوصاف بعید نیست که تیم دوست‌داشتنی 343، یک‌بار دیگر دست به سر‌و‌روی نسخه سوم بکشد و آن را با شمایلی تازه عرضه کند. مایکروسافتی‌ها در چند سال اخیر ثابت کرده‌اند که بازسازی عناوین محبوبشان را خوب بلدند. آن‌ها پیش از این، قسمت نخست از سری «فیبل» (Fable) را هم برای سخت‌افزار ایکس‌باکس 360 منتشر کرده بودند.



امید صدیق‌ایمانی

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
logo-samandehi
این شماره تقدیم میشود به:
رکن‌الدین خسروی

رکن‌الدین خسروی