khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
کد خبر: ۳۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
تحلیل‌های محمد سریر از شرایط موسیقی‌های با هویت ملی به‌بهانه پایان سومین جشنواره نوای‌ خرم؛

محمد سریر؛ آهنگساز، عضو شورای عالی و رهبر ارکستر خانه هنرمندان ایران است. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی اقتصاد و کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد از دانشگاه وین است. او علاوه بر این، در زمینه موسیقی، در سال ۴۳ از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل شده و در سال ۱۳۵۱ در دوره کارشناسی رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد که در سال ۵۴ از آن‌جا فارغ‌التحصیل شد. همچنین لیسانس و فوق‌لیسانس آهنگسازی را از آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای وین به‌ترتیب در سال‌های ۵۷ و ۶۴ دریافت کرد. به‌بهانه اعلام اسامی برگزیدگان سومین جشنواره موسیقی نوای خرم، درخصوص این رویداد و همچنین چالش‌ها و راهکارهای تقویت موسیقی‌هایی با هویت بومی با سریر گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


رهبر ارکستر خانه هنرمندان ایران معتقد است در روزگاری که حضور موسیقی غربی گروه سنی کودک و نوجوان را تحت‌تاثیر قرار داده توجه به رویدادها و جشنواره‌های موسیقایی مرتبط با موسیقی اصیل ایرانی ضرورت دارد.

محمد سریر؛ مدرس و رهبر ارکستر خانه هنرمندان ایران

روند توجه خانواده‌های ایرانی در فراگیری و توجه به آموزش موسیقی اصیل ایرانی به کودکان و نوجوانان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسیقی هر کشوری هویت ملی آن جامعه محسوب می‌شود که در معرفی جوامع اهمیت بسزایی دارد. این هنر می‌تواند ارتباطات فرهنگی را به‌خوبی تنظیم کرده و در انتقال میراث فرهنگی کشورها پیوندی میان نسل‌ها باشد. البته در دوره‌هایی مشخص، به علت‌های مختلف در حوزه فرهنگی حفره‌ای ایجاد شد، اما پس از انقلاب مشروطه، موسیقی انقلابی فعال و به‌عنوان زیرساخت جامعه مطرح شد و خوشبختانه در سال‌های اخیر موسیقی ملی با وجود فراز و فرودهای بسیار گام‌هایی بلند برداشته است.

به‌نظر شما چه راهکارهایی می‌توانند منجر به حفظ و ایجاد علاقه‌مندی در کودکان و نوجوانان نسبت به موسیقی سنتی و بومی ما شوند؟

رسانه‌های جهانی تاثیر بسیاری در جلب توجه مخاطبان به موسیقی‌های مورد نظر خود و اشاعه آن‌ها در سراسر جهان دارند. بنابراین می‌توان بخش‌های علمی این گونه موسیقی‌ها را در جهت عرضه بهتر و تاثیرگذارتر موسیقی ملی به‌کار گرفت. همان‌طور که آهنگسازانی همچون استاد خالقی در این زمینه اندیشمندانه با شناخت تکنیک در رشد موسیقی ملی و انتقال آن به نسل‌های بعدی تلاش کردند. جاذبه‌های موسیقی مغرب زمین و بافت‌های هنری موجود در آن نیز می‌تواند برای کمک به عرضه موسیقی ملی و ماندگاری و تاثیرگذاری آن موثر باشد.


با این حساب چگونه می‌شود عملا هنرمندان جوان را به سمت‌و‌سوی خلق آثاری با الگوی ملی سوق داد؟

هر یک از هنرمندان دارای زیرساخت‌های فکری و دانش و بینش هستند و نوع پیوند آن‌ها با جامعه مختص به خودشان است. همین موضوع سبب خلق آثار متفاوت در هر یک از آن‌ها می‌شود و نمی‌توان به آن‌ها توصیه کرد که اثر خود را چگونه خلق کنند. ولی نکته دارای اهمیت، تقویت الگوهای ملی در جامعه و مستحکم‌تر شدن پیوندهاست.

نظرتان درباره تشکیل پویش حمایت از پیشکسوتان هنر در چارچوب برگزاری جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) چیست؟ آیا این‌گونه حرکت‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند؟

بله؛ ادامه جریان موسیقی ملی از گذشته تا به امروز و احیاء آن در نسل جوان درواقع ادامه هویت فرهنگی ماست. در عین‌حال پیشکسوتانی که در میان ما حضور دارند و احترام به آن‌ها از جانب همه افراد به‌ویژه نسل جوان اهمیت دارد، از این مسائل عبور کرده‌اند. برخی از این پیشکسوتان دیگر در بین ما نیستند ولی هنوز آثارشان به‌عنوان پایه و پیوندی با نسل‌های آینده در جریان بوده و یاد و خاطره‌شان سبب حفظ هویت فرهنگی ماست. جشنواره موسیقی نوای خرم هم تا آن‌جا که من در جریان هستم سعی دارد با اشاعه موسیقی سنتی سبب استمرار و تاثیرگذاری این گونه موسیقایی شود. عنوان این جشنواره با نام آهنگساز برجسته و تاثیرگذار کشورمان مزین است و این ویژگی بسیار شاخص به‌خوبی نشان‌دهنده اهداف و عملکرد این جشنواره هست و خواهد بود. به‌هر‌حال جذابیت برخی از آثار موسیقی مغرب زمین که بسیاری از آن‌ها واجد ارزش‌های هنری و ذاتی هم نیستند تا حد زیادی گروه سنتی کودکان و نوجوانان را تحت‌تاثیر قرار داده است، به‌همین جهت ممکن است در آینده نگاه هویتی به موسیقی ملی کمرنگ‌تر شود. بنابراین با برنامه‌ریزی و حمایت از موسیقی ایرانی می‌توان با این معضل مقابله کرد. جشنواره نوای خرم هم به‌عنوان گوشه‌ای از فعالیت هنرمندان این عرصه باید مورد حمایت و توجه مسئولان قرار گیرد.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: