khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
کد خبر: ۳۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
گفت‌وگو با محبوبه کریمی‌نژاد کارگردان انیمیشن «ساسیسم»؛
محبوبه کریمی‌نژاد تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی هنرهای تجسمی و کارشناسی ارشد انیمیشن به اتمام رسانده است. او در حوزه انیمیشن تجربه تدریس دارد. از فیلم‌های این کارگردان می‌توان به «یک دقیقه زندگی» و «ساسیسم» اشاره داشت.


انیمیشن از جمله گونه‌های سینمایی است که می‌تواند روندی رو به رشد و قابل توجه را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ وجود جشنواره‌ها می‌تواند چه کمکی به بهتر شدن شرایط کند؟

در سال‌های اخیر میزان گرایش به انیمیشن به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده و هنرمندان زیادی علاقه و راه خود را در این مسیر پیدا کردند. با وجود این‌که در حال حاضر درآمدزایی در این حرفه رضایت‌بخش نیست اما هنرمندان این‌گونه سینمایی همچنان ماندگار هستند. در ارتباط با برگزاری جشنواره‌ها باید گفت که این رویدادهای فرهنگی و سینمایی برای این دسته از هنرمندان ایجاد انگیزه کرده و وجود فضای رقابتی باعث جذاب‌تر‌شدن این جشنواره‌ها می‌شود. شرکت فیلم‌های انیمیشن در جشنواره‌هایی که فیلم‌های انیمیشن در آن شرکت دارند اتفاق خوبی برای دوستداران انیمیشن و فعالان این حوزه است چرا که در مرحله اول باعث دیده‌شدن تعداد زیادی از تولیدات انیمیشن داخلی و خارجی می‌شود و دیگر این‌که فیلمسازان را به هم نزدیک‌تر کرده و موجب آشنایی این هنرمندان با یکدیگر و همکاری بیشتری می‌شود.

حضور فیلم‌های انیمیشن تا چه اندازه می‌توانند بستری را برای رشد کمی و کیفی سینمای ایران فراهم کنند؟

اهمیت حضور فیلم‌های انیمیشن به طورحتم در هر دو زمینه بسیار موثر است چرا که هر ساله تعداد بسیاری انیمیشن داخلی و خارجی ساخته می‌شود و کارگردانان و تهیه‌کنندگان تمایل به شرکت‌دادن فیلم‌هایشان در جشنواره‌ها دارند. بنابراین از نظر کمی تعداد آثار نمایش داده شده افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و تماشاگران بیشتری برای دیدن آثار به سالن‌ها می‌روند. تمام جشنواره‌های خارجی به این مقوله اهمیت بالایی داده‌اند. حال در نهایت این موضوع باعث رقابت بسیار حساس و هیجان‌انگیزی شده است. دیده‌شدن این تلاش‌ها در جشنواره‌های داخلی باعث ایجاد انگیزه در وجود تمام فعالان این رشته می‌شود که این موضوع علاوه بر بالابردن سطح کیفی فیلم‌های انیمیشن سطح کیفی جشنواره را نیز بالا می‌برد.

استقبال برگزارکنندگان رویدادهای سینمایی از حضور فیلم‌های انیمیشن در جشنواره‌ها بیشتر از قبل احساس می‌شود. این تصمیم چه تاثیری در تولید و ارائه فیلمسازان خواهد داشت؟

فعالیت زیاد هنرمندان مستقل در این حوزه و اهمیت انیمیشن در سطح جهانی باعث شده است تا جشنواره‌های داخلی توجه بیشتری به‌صورت تخصصی به این حوزه داشته باشند. اختصاص بخش ویژه انیمیشن در جشنواره‌ها موجب افزایش انگیزه و تبادل اطلاعات میان هنرمندان فعال در این حوزه را فراهم می‌کند. رقابت و همچنین آشنایی با دیدگاه‌ها و توانایی‌های هنرمندان ایران و سایر کشورها همگی از عوامل ایجاد انگیزه بیشتر جهت پیشرفت میان هنرمندان است.


آیا این حمایت را می‌توان راهی برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه حرفه‌ای دانست؟

بله؛ این مسیر راهی برای دیده‌شدن و در معرض نمایش قرارگرفتن افکار و ایده‌های فیلمسازان این حوزه محسوب می‌شود. در واقع عرصه رقابت باعث تلاش مضاعف و پیشرفت کیفی آثار انیمیشن نسل جوان شده و امکان آشنایی این نسل با پیشکسوتان این عرصه را فراهم می‌کند. در نهایت کار و ارتباط بیشتر باعث ایجاد مهارت بیشتر خواهد شد.

در فیلمنامه انیمیشن «ساسیسم» تناسب محتوا و فرم به‌واسطه کدام عنصر، به روایت فیلم کمک کرده است؟

در این فیلم سعی‌کرده‌ام با برخورد نمادین با عناصر به این مسئله کمک کنم. به‌طور مثال می‌توانم به استفاده از آیینه محدب و دیده‌شدن چندین باره آن و حضور شخصیت دختر بازیگوش در داستان برای برهم زدن نظم زندگی کاراکتر اصلی اشاره کنم.

شخصیت‌پردازی این فیلم بر اساس کدام‌یک از داشتههای فیلم تعریف شده و چه چیز را برای این موضوع در نظر داشته‌اید؟

در شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها در مرحله اول به فیلمنامه توجه‌شده و شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها که بر همان اساس و نیز داستان شکل‌گرفته باعث طراحی اتودهای اولیه در این فیلم شده است.

شما در سبک اجرایی و بصری چه نکاتی را برای بیان بهتر و اتنقال مفهوم در نظر داشته‌اید؟

چون این انیمیشن به‌‌صورت تجربی ساخته شده است، بنابراین در فضاهای مختلفی طراحی و اجرا شد تا این‌که به این سبک بصری رسید. به‌طورمثال در طراحی فضا برای نشان‌دادن فضایی متزلزل و تا حدودی ترسناک از احجامی نامتقارن و خطوطی مواج استفاده کردم. شخصیت‌ها که بر اساس تحلیل شخصیت آن‌ها طراحی شدند تا بتوانند ماهیتشان را درست نمایش دهند. انتخاب رنگ، نحوه انیمیت و کامپوزیت نیز در بیان مفهوم تاثیر مستقیم داشته‌اند.

استفاده از آینه محدب در «ساسیسم» نشانه چیست؟

آینه هر آن چیزی است که باعث شود انسان دچار غرور و خود بزرگ‌بینی کاذب شود. هر چیزی که به انسان اعتماد به نفس بدهد که فراتر از واقعیت امر باشد. در حالی که این مسئله گاهی منجر به آسیب‌زدن به دیگران می‌شود. البته این موضوع می‌تواند یا به‌‌صورت عینی یا به‌صورت روحی و روانی رخ بدهد اما نکته دیگری که می‌توان از آن درک کرد این است که باور به‌خود باعث می‌شود انسان بتواند کارهای بزرگی را انجام داده و قدرت‌های فوق‌العاده‌ای را از خود بروز دهد که به محض از بین‌رفتن این باور انسان خوار و ضعیف می‌شود.


نمادها تا چه اندازه در روند انتقال پیام فیلم موثر بوده است؟

استفاده از نمادها تا حد زیادی به این مسئله کمک کرده‌اند زیرا عناصر اصلی این فیلم که شامل ساس، دختر بچه و آینه محدب هستند همگی نماد افراد و عوامل مهمی در جامعه هستند که بر هم تاثیر گذاشته و سرنوشت یکدیگر را به‌نوعی رقم می‌زنند. آینه محدب خود بزرگ‌ترین عنصر نمادپردازی در این فیلم شده که می‌تواند نماد قدرت، ثروت، جذابیت و... باشد که به‌صورت اغراق‌آمیزی به این مسئله تاکید می‌کند. دیگر عنصر مهم در این فیلم؛ یعنی دختربچه نماد چالش‌ها، عوامل غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده‌ای است که سر راه انسان‌ها قرار می‌گیرد و در نتیجه محاسبات و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها را برهم می‌زند. در آخر هم ساس نماد انسان‌هایی است که به‌شدت مستعد تاثیر پذیرفتن از شرایط هستند و ماهیت حقیقی و توانمندی‌های خود را فراموش می‌کنند که در زمان قدرت می‌توانند بسیار خطرناک شده و در زمان ناتوانی مظلوم و قابل ترحم شوند.

مزیت سبک بصری این فیلم چیست؟

مزیت سبک بصری این انیمیشن اول در انتقال مفهوم و بعد در جذب و نگه‌داشتن تا انتها به یاری فیلم آمده است. رنگ‌ها کسل‌کننده نیستند. در این فیلم از حرکات دوربین پرتحرک استفاده شده است و همچنین انیمیت‌ها روان و نرم هستند. در بحث طراحی شخصیت‌ها باید اضافه کنم که این طراحی‌ها نشان‌دهنده درون شخصیت‌ها هستند. در نهایت این‌که گرافیک کار نه خیلی شلوغ است که جلب توجه بیش اندازه داشته باشد و نه خیلی ساده که به چشم نیاید.

برای شما در کارگردانی این انیمیشن چه نکاتی حائز اهمیت بوده است؟

در کارگردانی این فیلم در مرحله اول، دکوپاژ برایم اهمیت زیادی داشت زیرا وظیفه اصلی کارگردان تعریف‌کردن داستان است طوری که مخاطب مجذوب آن شود. در مرحله بعد طراحی یک سبک بصری ویژه و متناسب با این داستان را مدنظر داشته‌ام. البته انیمیت مناسب و همچنین صداگذاری به‌صورت تجربی به این صورت است که تمام افکت‌های صوتی با صدای دهان یا دست اجرا شده‌اند.

تصور می‌کنید پیام فیلم بیشتر از طریق فرم رخ می‌دهد یا محتوا؟

در واقع این دو با هم برابرهستند زیرا محتوا خود را در قالب فرم در معرض دید قرار می‌دهد و گاهی برعکس، فرم و ساختار هر فیلمی با محتوای آن است که می‌تواند بیننده را مجذوب کند و پای فیلم بنشاند. محتوا و فرم اگر کنار هم و مکمل هم نباشند فیلم تاثیر بصری خود را از دست خواهد داد. در اصل محتوا می‌تواند در هر حالت و ضعیتی نسبت به دیگر عوامل فیلم قرار بگیرد. به‌طورمثال هیجان‌انگیز، ترسناک، کمدی یا غم‌انگیز نشان داده شود و این موضوعات زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که فرم درستی برای فیلم تعریف شده باشد.



کیارش وفایی

ارسال به دوستان
برچسب ها: سینما ، انیمیشن ، صبا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: