khabargozarisaba.ir
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 23
کد خبر: ۳۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
الهام رحمانی‌فرد از جزئیات طرحی خلاقانه برای گسترش کتابخوانی در میان کودکان و امکان درآمدزایی آن می‌گوید؛
کتابخوانی در دوران کودکی بر رشد روحی و خلاقیت کودک تاثیرگذار است. با توجه به اشباع بازار کتاب کودک از کتاب‌های نامرغوب و جایگزین شدن کتابخوانی کودکان توسط فضای مجازی، نیاز به برنامه‌ها یا محصولاتی است که این وضعیت را تغییر دهند. دراین‌باره با الهام رحمانی‌فرد؛ گرافیست و عضو انجمن طراحان گرافیک ایران، صاحب امتیاز و طراح ایده «من‌تاب» گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه‌ می‌خوانید.


لطفا کمی از شکل‌گرفتن ایده «من‌تاب» و اهدافی که پیش‌رو دارید بگویید و درباره این طرح توضیح دهید.

ایده ما این بود که با کمک «من‌تاب» فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در میان بچه‌ها رشد و گسترش دهیم. به این دلیل که کودکان و نوجوانان بخش زیادی از وقت خود را که می‌توانند با کتاب سپری کنند، در فضای مجازی و به دیدن انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و... می‌گذرانند. ما می‌خواستیم بچه‌ها زمان بیشتری را به خواندن کتاب اختصاص دهند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا خودشان را وارد فضای قصه و کتاب داستان کنیم و یکی از شخصیت‌های اصلی داستان، بچه‌ای باشد که درحال خواندن کتاب است. به این ترتیب بود که «من‌تاب» شکل گرفت. کاربرد دیگر این محصول امکان تلفیق خاطرات و عکس‌های دوران کودکی با تصویرسازی‌های داستانی «من‌تاب» است که انس بیشتری با کتاب را در بچه‌ها به‌وجود می‌آورد. بخش دیگری از کار ما به روش‌های صحیح کتابخوانی و قصه‌گویی برای بچه‌ها مربوط می‌شود که این بخش را روی کانال تلگرامی «من‌تاب» عرضه می‌کنیم.

روی سایت «من‌تاب» دو نمایش از گروه تئاتر مستقل «شاهزاده‌خانم بدترکیب» و «ماه‌پیشونی» قراد داده‌اید. آیا قصد گسترش‌ من‌تاب‌های بیشتری از اجرای دیگر گروه‌های تئاتر هم دارید؟

همکاری ما با تئاتر کودک و نوجوان از طریق مریم کاظمی؛ نویسنده و کارگردان باسابقه و موفق این عرصه که سرپرست گروه تئاتر مستقل است، از فروردین امسال آغاز شد که منجر به ارائه اولین من‌تاب نمایشی با نام «شاهزاده‌خانم بدترکیب» شد. مریم کاظمی، از ایده ما بسیار استقبال کرد. خوشبختانه این من‌تاب با اقبال خوب مخاطبان نمایش مواجه شد. پس از آن من‌تاب نمایش «ماه‌پیشونی» را نیز با این گروه کار کردیم و اکنون در اجرای دوم «شاهزاده‌خانم بدترکیب» که در تالار آسمان روی صحنه رفته نیز همکاری داریم البته در این بخش مشکلاتی وجود دارد. در وهله اول قدری فضاهای تئاتر کودک بسته است و تنوع کمی دارد. در وهله دوم از نگاه گروه‌های تئاتری این کار، پرریسک به‌نظر می‌رسد. آن‌ها نگران هستند که این پروژه مسئولیت بیشتری را روی دوششان بگذارد یا بازخورد خوبی برایشان نداشته باشد. درحال‌حاضر بخش اعظم وقتمان را تئاتر «شاهزاده خانم بد‌ترکیب» گرفته است و به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تعداد نیروی انسانی داریم امکان پوشش‌دادن همزمان چند نمایش را نداریم. بخش اصلی کار ما روی سایت «من‌تاب» تعریف شده که شامل سفارش‌گرفتن به‌شکل اینترنتی است. ما تئاتر کودک را به‌عنوان بخش تکمیلی درنظر گرفتیم که خوشبختانه بازخورد خوبی هم داشته است.


لطفا از تاثیر «من‌تاب» تئاتر بر بچه‌ها بگویید.

«من‌تاب» با خاطره‌ای که برای بچه‌ها می‌سازد می‌تواند در کودکان علاقه بیشتری را نسبت به تئاتر ایجاد کند به این شرط که من‌تاب و تئاتر اجرا شده مکمل هم باشند و از کیفیت خوبی برخوردار باشند. درواقع بچه‌ها علاوه بر دوره‌کردن داستان تئاتر، می‌توانند با من‌تابشان خاطره رفتن به تئاتر را چندین‌باره با تصویر ببینند. برای این‌منظور سعی کردیم کیفیت من‌تاب را چه به‌لحاظ محتوایی و چه به‌لحاظ چاپ و صحافی بالا ببریم تا بچه‌ها این محصول را تا سالیان متمادی داشته باشند.

انتخاب داستان‌ها در «من‌تاب» برچه اساسی بوده است؟

در مورد تئاتر، متن داستان را از خود نمایش می‌گیریم و بر این اساس تصویرسازی صفحات من‌تاب را انجام می‌دهیم. ما برای انتخاب داستان‌هایمان و نحوه ارائه‌شان با کارشناس و روانشناس کودک گفت‌وگو کرده‌ایم که بخشی مربوط به موارد آموزشی مانند یادگیری نظم و ترتیب به کودک بود. همچنین آموزش آیین نوروز و... مواردی را هم مشتریان ما سفارش داده‌اند.

برای تبلیغات «من‌تاب» و گسترش دادن کار چه تمهیداتی را درنظر داشته‌اید؟

دو تا سه‌سال از طرح ایده «من‌تاب» می‌گذرد و یک‌سال است که وارد مرحله اجرا شده است. ما برنامه‌های توسعه کار و تبلیغاتی زیادی را درنظر داریم اما بخش اعظم اجرایی‌نشدن این طرح‌ها مربوط به نداشتن منابع مالی است؛ ما در شرایط مالی بدی آغاز کردیم، در دوره‌ای که توان مالی مردم پایین است. قصد داشتیم با پیشرفت کار، طرح را گسترش بدهیم اما به این‌دلیل که سود و هزینه‌ها سربه‌سر شده است در این یکسال نتوانستیم وارد بخش توسعه و تبلیغات کارمان شویم. اکنون اگر بتوانیم حامیان مالی مناسبی پیدا کنیم جای مانور بیشتری خواهیم داشت. فعلا چندان به سود فکر نمی‌کنیم بلکه دغدغه ما این است که برند «من‌تاب» را به خانواده‌ها، ارگان‌های مرتبط و... بشناسانیم و کار را گسترش بدهیم تا هر کودکی «من‌تاب» ویژه خودش را داشته باشد.

درخصوص مشکلات اجرایی و ثبت‌کردن این طرح بگویید.

اکنون با مشکل کپی‌رایت روبه‌رو هستیم. حتی در وزارت ارشاد عنوانی برای ثبت محصولی با محتوای «من‌تاب» وجود ندارد و محصول ما تحت‌عنوان محصول ترکیبی می‌تواند ثبت شود و قانون برای این بخش عنوان جداگانه‌ای را درنظر نگرفته است. تنها توانسته‌ایم برند و نشان «من‌تاب» را در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسانیم. متاسفانه در بخش‌های دیگر نیز مشکلات تعریف‌های قانونی وجود دارد. ما نمی‌توانیم در نمایشگاه کتاب شرکت کنیم چون نه ناشر هستیم و نه در بخش گرافیک کارمان به‌درد نمایشگاه کتاب می‌خورد بلکه ما فقط می‌توانیم در قسمت‌های جنبی نمایشگاه وارد شویم درحالی که محصول ما با توجه به رویکرد و محتوایی که تولید می‌کند باید در بخش اصلی نمایشگاه قرار بگیرد.



هوم بزی


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: