khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
کد خبر: ۳۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
هنرمندان تئاتر از جشنواره تئاتر فجر و شرایط نامساعد تبلیغات در این هنر می‌گویند؛
حمیدرضا نعیمی خواستار توجه رسانه ملی و شهرداری به تئاتر شد و گفت: در مدت زمانی که برای برگزاری جشنواره آماده می‌شویم، نمی‌بینیم که صدا و سیما مردم را برای یک جشن به تئاتر دعوت کند و از طرفی شهرداری هم تبلیغاتی را انجام نمی‌دهد به‌همین دلیل در ایام برگزاری جشنواره هیچ پوستر و بنر تبلیغاتی در سطح شهر به چشم نمی‌خورد.

وی در ادامه افزود: همانگونه که برای مراسم سوگواری تمام شهر را عزادار می‌کنیم، باید برای حفظ تعادل روحی و روانی جامعه در بین مردم شادی ایجاد کنیم تا از فضای یاس و ناامیدی دور شوند. جشنواره تئاتر فجر برخلاف جشنواره فیلم فجر چه از سوی صداوسیما و چه از سوی شهرداری بسیار غریبانه برگزار می‌شود و پایان می‌گیرد.


نعیمی ضمن اعلام این نکته که وجود جشنواره‌ای مانند تئاتر فجر به مراتب اتفاق خوبی برای تئاتر است گفت: اما تا زمانی‌که بودجه مطمئنی برای گروه‌های خارجی تامین نشود، صرفا شاهد اتفاق لوکسی در این راستا خواهیم بود. از طرفی بسیاری از سالن‌هایی که برای اجرای آثار نمایشی در نظر می‌گیرند، از نظر كمي و حتي كيفي، براي تئاتر و جشنواره‌اي به نام فجر دچار مشكل هستند. با این اوصاف باید بودجه به شکلی تخصیص یابد که نمایش‌ها در نهایت قدرت و حمایت مالی و البته معنوی روی صحنه بروند.

کارگردان «فاوست» درباره آثار شرکت‌کننده در جشنواره نیز گفت: تا زمانی‌که جشنواره تئاتر فجر شکل کمیت را به‌خود بگیرد ، اتفاقات بزرگی را شاهد نخواهیم بود. با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌ها، جشنواره فجر قادر است در مجموع بیست‌الی سی تئاتر را در طول 10 روز نمایش بدهد.

وی برگزاری جشنواره را فرصتی برای گردهمایی هنرمندان و تبادل تجربه‌های تئاتری دانست و گفت: جشنواره فرصتی است برای اجرای نمایش‌هایی که در شهرهای مختلف و پایتخت اجرای عمومی شده‌اند و این چند روز را گرد هم می‌آیند تا منتقدان، تماشاگران و دیگر هنرمندان هم این آثار را ببینند و نظرات خود را مطرح کنند.

همتي: کمبود بودجه در روند جهانی‌شدن جشنواره تئاتر خلل وارد کرد

سیروس همتی درباره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: به‌طور حتم در هر یک از دوره‌های جشنواره سلیقه دبیران باعث شده تا بخش‌هایی حذف یا اضافه شود. به‌طور مثال در یک دوره‌ آثار خارجی مهم بودند و در دوره‌ای دیگر آثار و نمایشنامه‌های ایرانی اهمیت بیشتری پیدا کردند. جشنواره تئاتر فجر در اواخر دهه 80 در تقویم جشنواره‌های جهانی ثبت شد اما به دلایلی که همه آگاه هستیم از جمله کمبود بودجه مالی و تحریم‌ها به مراتب جایگاهش میان جهانیان پایین‌تر آمد.

این هنرمند تئاتر افزود: بهترین کاری که در دوره سی‌وچهارم جشنواره فجر صورت گرفت، انتخاب دبیر برای دو دور متوالي بود زیرا پیش از این هر بار قانونی به تثبیت می‌رسید، با تغییر در مدیریت، سلیقه‌های جدیدی جایگزین تصمیمات گذشته می‌شد. در این میان تعیین یک اساسنامه برای جشنواره تئاتر فجر یکی از ضروریات‌ تلقی می‌شود چراکه با روی کار آمدن هر مسئول، دیگر ترسی بابت حاکم شدن سلیقه‌های متفاوت بر اهداف جشنواره نخواهد بود.

همتی با بیان این‌که بودجه، تعیین‌کننده سطح کیفیت اجرایی آثار است گفت: زمانی که به یک گروه نمایشی کمک‌هزینه‌ای پرداخت می‌شود، حتی اگر کم هم باشد، انگیزه شرکت‌کنندگان را برای ارائه کیفیت آثار بهتر، بالا می‌برد.

فتحعلی‌بیگی: جشنواره یک بازار عرضه کالای فرهنگی است

داوود فتحعلی‌بیگی جشنواره تئاتر فجر را اتفاقی مثبت دانست و گفت: جشنواره تئاتر فجر در این سال‌ها عاملی برای ایجاد انگیزه در هنرمندان شده است. جشنواره تئاتر فجر برای نشان دادن اهمیت تئاتر در کشور به‌خوبی راهش را پیدا کرده و قدم‌هایی را هم در این عرصه برای پیشبرد هنر نمایش برداشته است.

وی درباره چگونگی حضور آثار در بخش‌های مختلف جشنواره گفت: نباید در جشنواره هیچ تناقضی بین تولید آثار تازه تئاتر و نمایش‌هایی که در طول سال اجرا شده‌اند، وجود داشته باشد و نباید در این زمینه تنگ‌نظری کنیم. در تمام جشنواره‌ها منتقدان و مسئولان گردهم جمع می‌شوند تا بدون هیچ فاصله‌گذاری بین نمایش‌هایی که جزو تولیدات تازه به حساب می‌آیند و نمایش‌هایی که قبلا اجرا شده‌اند، این دو بخش را مورد ارزیابی قرار دهند.

فتحعلی‌بیگی در ارزیابی آثار بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر گفت: وجود این بخش در جشنواره به‌خاطر تعامل بین فرهنگ‌ها یکی از اتفاق‌های خوب به حساب می‌آید اما باید در انتخاب آثار این بخش دقت لازم را داشت تا به جای نمایش‌های کم کیفیت، آثار برگزیده بین‌المللی شرکت کنند.

داوود فتحعلی‌بیگی با بیان این‌که باید شرایطی فراهم شود تا هنرمندان شهرستانی زمان بیشتری را در طول جشنواره حضور داشته باشند افزود: به‌جای این‌که برای اجرای آثار کم کیفیت بخش بین‌المللی در جشنواره تئاتر فجر هزینه کنیم، بهتر است زمان اسکان هنرمندان شهرستانی را در پایتخت بیشتر کنیم تا فرصت کافی برای دیدن آثار دیگر هنرمندان داشته باشند و به اطلاعاتشان در این زمینه افزوده شود.



نیلوفر جوان‌‌شیر


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: