khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
کد خبر: ۳۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
گفت‌وگو با فائزه سپهر صادقیان؛ کارگردان انیمیشن «درباره‌اش فکر کن»
فائزه سپهرصادقیان، تحصیلات خود را در رشته نقاشی به اتمام رسانده است. او در کارنامه کاری خود تجربه همکاری با پروژه‌های «جا حکایتی»، «دراکولا در تهران»، «کات» و چندین موزیک ویدئو، تیزر تبلیغاتی و بازی را داشته است که در آن‌ها به‌عنوان طراح شخصیت، انیماتور، کانسپت آرتیست حضور داشته است. حال به‌مناسبت ساخت انیمیشن «درباره‌اش فکر کن» و نگاه عمیق آن درباره زندگی و انعکاس آن نگاه به پیرامون آدمی با کارگردان آن گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.


اهمیت حضور فیلم‌های انیمیشن را در جشنواره‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر حضور انیمیشن در جشنواره‌ها باعث شود تا آن دسته ازمخاطبانی که در زمان اکران فیلم خواب هستند بیدار شوند اهمیت بسزایی خواهد داشت.

جشنواره‌های داخلی که عنوان بین‌المللی دارند تا چه اندازه می‌توانند به این حوزه و فیلم‌های آن کمک کنند؟ آیا این رویکرد می‌تواند در آینده فیلمسازان انیمیشن موثر واقع شود؟

از نظر من اصلی‌ترین عامل موثر در آینده هنرمند داشتن رویکردی مناسب بر‌اساس تجربیات گذشته و خلق آفرینش هنری در اکنون است. به این صورت که از کنار هم قرارگرفتن لحظاتی پخته‌تر آینده روشنی برای وی رقم خواهد خورد. در این میان کارکرد جشنواره‌ها جدای از حمایت‌های مادی و معنوی که برای هنرمند حکم بنزین موتورش را دارد می‌تواند عامل انگیزشی بسیار مهم برای به حرکت درآمدن و آفرینش هنری از سمت هنرمند باشد چرا که امروز انیمیشن به لطف حضور چنین جشنواره‌ها و حمایت‌ها بستر بهتری برای دیده و شناخته شدن و بیان نظریات نه‌تنها در ایران بلکه در عرصه بین‌المللی پیدا کرده است. معتقدم اساسا نه‌تنها جشنواره‌ها و هیچ عامل بیرونی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر آینده فیلمسازان و هنرمندان داشته باشد بلکه اصلی‌ترین عامل انگیزش برای روشن شدن موتور تخیل وآفرینش هنرمند، خود اوست.

به‌نظرتان جشنواره‌های بین‌المللی باید چه شرایطی را برای حضور فیلم‌ها ایجاد کنند؟

مهم‌ترین ویژگی و خصوصیت یک جشنواره خوب از نظرم داشتن کادر اجرایی آگاه و متخصص جهت راه‌اندازی جشنواره است. دراین صورت همه چیز عالی برگزار خواهد شد. اگر افراد متخصص در هر بخش از جشنواره‌ها کار خود را به‌درستی انجام دهند که حتما این کار انجام می‌گیرد، بستری که برای حضور و اکران فیلم ایجاد می‌شود بستری باکیفیت‌تر و تخصصی‌تر خواهد بود. در این صورت افراد چه به‌عنوان هنرمند و چه به‌عنوان مخاطب هنری در این جشنواره حضور داشته باشند سطح آگاهی بالاتری نسبت به هنرمند خواهند داشت. این فرآیند در نه‌تنها در جشنواره‌ها که در هر سیستم و رسانه جمعی دیگری که بر پایه هدف مشخص در حرکت است به‌عنوان مهم‌ترین اصل تعیین‌کننده کیفیت شناخته می‌شود و به‌همین دلیل انیمیشنی که از این استودیو خارج می‌شود دارای استاندارد و سطح کیفیتی مناسبی است.


در انیمیشن «درباره‌اش فکر کن» فضای فیلم با ورود توریست به منطقه‌ای آرام تغییر می‌کند. آیا این تصمیم تنها به بهانه معرفی شخصیت جدید و تغییر شرایط در روایت بوده است؟

تاحدودی می‌توان گفت؛ بله. شخصیت توریست در این انیمیشن نماینده قشری است که در اسارت ذهن خود هستند دکتر پیمان آزاد در کتاب «انسان، ذهن و رهایی» از این دسته افراد پسیکولوژیک(انسان آزمند) که ما باشیم یاد می‌کند. انسان پسیکولوژیک نمی‌داند کیست و چیست. فقط می‌داند که چه نیست. این‌که او کیست و چیست در پس ذهنی است که در حال حاضر مشغول به نشخوار صفات و توصیف‌هاست. افکار و ذهن به‌صورت مداوم در حال تصویرسازی و ایجاد سروصدا، هیاهو و ارتباط با گذشته و آینده است. حال آن‌که هرآنچه انسان برای زیستن در دنیای متعالی‌تر نیاز دارد درست در همین لحظه است. همین لحظه که من و شما درحال گفت‌وگو هستیم لحظه زیباست. هر چند از راه دور اما در هر صورت در حالت تبادل اطلاعات هستیم و این لحظه بسیار زیباست چرا که ذهن یا فکری وجود ندارد که ما را با گذشته یا آینده ببرد لذا ما درک عمیق‌تری از زندگی، ازمفهوم و از لذت خواهیم داشت. چیزی که پیرمرد قصه ما که نماینده انسان کارکردگراست، در پی آن بود زیستن درلحظه و تجربه رهایی، آرامش، عشق ولذت است. پس ورود توریست برابر است با سروصدای ذهن و حضور پیرمرد برابر با سلوک ذهن است.

از نکات قابل توجه این فیلم می‌توان به در دم زیستن و حیات در لحظه اشاره کرد. آیا این موضوع پیام فیلم را برای معرفی ارائه می‌کند؟

بله؛ هدف من از قراردادن پیام در دم زیستن این بود که بگویم؛ اگر تمامی انسان‌ها به گذشته رجوع کنند همچنین اگر چشم‌اندازی از آینده‌های روشن را در ذهن خود متصور شوند و به تصاویری که ذهن از آینده می‌سازد نچسبند به قدرتی باورنکردنی برای تبدیل رویاهایشان به حقیقت دست خواهند یافت، قدرتی که همان نیروی حیات است. به این ترتیب به هنگام کار تمرکز بیشتری برای به ثمر رساندن آن خواهند داشت و داشتن تمرکز بیشتر برابر باکیفیت مطلوب‌تر خواهد بود. به هنگام غذا خوردن چون به فکر غذا خوردن هستند زمان سیر شدن خود را می‌فهمند بنابراین از سلامت بیشتر و مطلوب‌تری بهره‌مند خواهند شد. در زمان‌های استراحت به‌جای به‌دنبال کاری گشتن، به‌درون خود مراجعه کرده و آرامش را در اعماق خود جست‌وجو می‌کنند. تمام چیزهایی که ما برای حیات بهتر و کیفیت مطلوب‌تر در زندگیمان نیازمندیم درست در همین لحظه است؛ زمانی که با توجه بیش‌تری به اطرافمان نگاه کنیم و به عمق زندگی مطلوبی که در آن هستیم پی ببریم؛ پول، ثروت، قدرت، شهرت، حس مالکیت، قضاوت، ترس از پیشداوری و از همه مهم‌تر منیت، از عواملی هستند که ذهن مدام در حال بازخوانی آن‌هاست و به این ترتیب زمانی برای آرامش، شادی، عشق و لذت باقی نمی‌ماند. در این صورت آسیب‌ها، دردها و اسارت سراغ انسان می‌آید و از همین رو چهره آدم‌ها در خیابان یا سرکار یا حتی در زمانی که در حال عشق ورزیدن به یکدیگر هستند درهم رفته و عبوس می‌شود. به این دلیل که آن‌ها در ذهن خود هستند و در درون خود رفته رفته روحیه خود را برای ادامه حیات از دست می‌دهند. لذا رستگاری، آرامش و لذت خود را درآینده جست‌وجو می‌کنند و مانند توریست داستان ما دست از پا درازتر می‌آیند؛ زمانی که قرار است؛ بویی از لذت و آرامش حقیقی ببرند از این دنیا رخت می‌بندند.


اشاره به زندگی و پیامد‌های آن از جمله مواردی است که در رفتار شخصیت‌های این فیلم تعریف داده شده است. میزان توجه به فضای آموزشی در انیمیشن «درباره‌اش فکر کن» تا چه اندازه بوده است؟

از نظر من تنها چیزی که در این دنیا به آموزش نیاز دارد در دم زیستن و حضور در لحظه است. دون میگوئل روئیز؛ سرخپوستی از قبیله تولتک‌ها در کتاب «چهار میثاق» می‌گوید: رویای سیار هدر برگیرنده تمام قوانین اجتماعی باورها، مقررات، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف است که شامل چگونگی اداره حکومت‌ها، مدارس، وقایع اجتماعی و تعطیلات هم می‌شود. ما با توانایی رویا دیدن به‌دنیا می‌آییم و انسان‌هایی که پیش از ما زیسته‌اند به ما می‌آموزند که چگونه به شیوه خودمان رویا ببینیم نه به شیوه‌ای که ازکودکی به ما آموزش داده شده است. لذا دردهای ما درمان خواهد شد و رازهای دلی که بر ما بیان می‌شود. همان‌طور که حضرت مولانا می‌فرماید؛ «چون زبان متصل به دل بودم/ راز دل یک به یک بیانم کرد.»

در طراحی شخصیت‌ها چه نکاتی را مورد توجه قرار داده‌اید؟

سعی کردم تا حد امکان در زمان طراحی شخصیت‌ها در تک تک لحظات خلق و تولدشان در کنارشان باشم. این مهم‌ترین نکته‌ای بود که رعایت کردم لذا تا حدودی هرکدام به‌لحاظ ویژگی‌های ظاهری و درونی نماینده انسان پسیکولوژیک و فانکشنال هستند.

آیا این تعریف شخصیت در طراحی سبک اجرایی و بصری موثر بوده است؟

بله؛ تا حد زیادی در تکمیل یکدیگر بوده‌اند.

مهم‌ترین پیام این انیمیشن برای مخاطبان چیست؟

فکر می‌کنم اگر به‌جای «درباره‌اش فکر کن»، نام فیلم را «درباره‌اش تامل کن» می‌گذاشتم بهتر بود. مهم‌ترین پیام این انیمیشن همین است، دراین لحظه حضور داشته باش و درباره زیستن در لحظه تامل کن.



کیارش وفایی


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: