khabargozarisaba.ir
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
کد خبر: ۳۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
زمان دریافت تقاضانامه‌های بازار بهاره تئاتر ایران همزمان با انتشار فراخوان تمدید شد؛

11 دی‌ماه نشست نخستین بازار بهاره تئاتر ایران با حضر مهدی شفیعی؛ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و رئیس نخستین بازار بهاره ایران، مهرداد رایانی‌مخصوص؛ مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی و دبیر این بازار و جمعی از مدیران تماشاخانه‌های خصوصی در سالن همایش‌های مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.


استمرار بازار تئاتر نباید با سیستم دولتی باشد

به گزارش «صبا» در این نشست، فرم فراخوان برای آثاری که از سوی تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی و همچنین انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها توزیع شد. نخستین بازار بهاره تئاتر ایران از 19 الی 23 اردیبهشت‌ماه سال 96 برگزار می‌شود.

مهدی شفیعی؛ مدیرکل هنرهای نمایشی درباره این بازار گفت: این اقدام از نخستین گام‌هایی است که برای برقرای ارتباط میان تئاتر ایران و کشورهای دیگر برپا می‌شود و این اتفاق نباید فقط از طریق سیستم مدیریت دولتی استمرار داشته باشد، به‌ویژه آن‌که در اساسنامه بسیاری از موسسات تک‌منظوره این حوزه، مراودات خارجی به‌عنوان یکی از فعالیت‌هایشان قید شده است. به‌همین دلیل دولت در گام نخست حمایت‌هایی را برای این برنامه در نظر گرفته است اما پس از گذشت مدتی، این بازار را به خود تماشاخانه‌ها می‌سپارد.

وظیفه دولت، ایجاد بسترهای ارتباط بین‌الملل است

وی در ادامه افزود: وظیفه دولت ایجاد بسترهای ارتباطی بین‌المللی برای هنرمندان است. ازجمله این وظایف، برگزاری فرصتی مانند این بازار بهاره است که می‌تواند ظرفیت مضاعف اقتصادی برای کمپانی‌ها ایجاد کند وقتی مراودات با کمپانی‌های دیگر برقرار شود فرصت‌هایی هم در آینده به‌وجود خواهد آمد.

رئیس نخستین بازار بهاره تئاتر ایران، این بازار را فرصت ارتباطی مناسبی توصیف کرد و گفت: این رویداد هنری فرصتی برای ایجاد ارتباط بین گروه‌ها و کمپانی‌های تئا‌تر ایران با کمپانی‌های بین‌المللی است اما این‌که چقدر این فرصت در آینده بتواند پرورش پیدا کند بستگی به ادامه روابط طرف‌های مقابل دارد.

مهم‌ترین اهداف بازار بهاره تئاتر ایران

در ادامه مهرداد رایانی‌مخصوص؛ دبیر نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران، درباره این رویداد هنری، گفت: معرفی بضاعت‌ها و توانمندی‌های تئا‌تر ایران در سطح بین‌الملل، معرفی انواع آثار نمایشی ایران به نمایندگی تئاتر‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی، ارتباط بدون واسطه نمایندگان تئاتر‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی با تئاتر‌ها و نمایندگان هنرمندان هنرهای نمایشی ایران، گسترش زمینه فعالیت هنرمندان تئا‌تر ایران در عرصه‌های بین‌المللی و همچنین استقلال بخشیدن به فعالیت‌های تئاتر‌ها و کمپانی‌های تئا‌تر ایران در مراودات بین‌المللی به منظور گسترش و معرفی تئا‌تر ایران و رونق فعالیت‌های اقتصادی مرتبط؛ مهم‌ترین اهداف برگزاری نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران را تشکیل می‌دهند.

پیش‌بینی شش اثر با 24 اجرا برای گروه‌ها

رایانی‌مخصوص در رابطه با کلیات اجرایی نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران گفت: در مجموع ۲۴ نوبت اجرا برای آثار پیش‌بینی شده که هر سانس ۹۰ دقیقه است و هر تئا‌تر یا تالار یا انجمن‌های هنرهای نمایشی هر استان می‌تواند حداکثر شش اثر را برای این مدت زمانی ارائه کند.

وی در ادامه افزود: نمایندگان تئاتر‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی که به دعوت اداره کل هنرهای نمایشی در زمان برگزاری این بازار بهاره حضور دارند، در این تالار‌ها حاضر شده و از این پکیج شش‌تایی بازدید خواهند کرد.

دبیر نخستین بازار بهاره تئا‌تر ایران یادآور شد: این پکیج ۶ تایی شامل ۶ اثر متنوع از انواع نمایش‌ها و کارگردان‌های مختلف خواهد بود. از این مجموعه دو اثر باید به‌صورت زنده اجرا شود اما چهار اثر دیگر می‌تواند در قالب گزیده اجرا، تمرین‌ها یا به شکل پاورپوینت‌ ارائه شود.

انتخاب 25 بسته تئاتری

رایانی‌مخصوص با اشاره به انتخاب آثار گفت: پس از دریافت آثار در ‌‌نهایت ۲۵‌بسته(پکیج) انتخاب می‌شوند و ما به حدود ۱۳۰ فرصت دست پیدا می‌کنیم که از آن طریق آن‌ها را با کمپانی‌های بین‌المللی آشنا کنیم.

پاسخ تند رایانی‌مخصوص به خبرنگاران

در ادامه این نشست برخلاف روال نشست‌های خبری که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص دارد، مدیران تماشاخانه‌های خصوصی که به این برنامه دعوت شده بودند، درباره چند و چون نخستین بازار بهاره تئاتر ایران پرسش‌هایی را مطرح کردند که این تصور را در میان خبرنگاران به‌وجود آورد که مدیران تماشاخانه‌های خصوصی که مدیران انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران نیز در میان آن‌ها حضور داشتند، از شرایط برگزاری این بازار بی‌اطلاع بوده‌اند و برای اولین‌بار با آن مواجه شده‌اند. البته رایانی‌مخصوص در این زمینه به تندی پاسخ خبرنگاران را این‌گونه داد: ما با مشورت با مدیران تماشاخانه‌ها به این برنامه‌ریزی رسیده‌ایم.

تصویب تمدید مهلت دریافت تقاضاها در جلسه

در این میان یکی از تماشاخانه‌دارهای خصوصی به زمان دریافت تقاضاهای شرکت در بازار اعتراض کرد و گفت که 20 دی‌ماه اصلا زمان مناسبی نیست و سبب می‌شود تماشاخانه‌ها زمان مناسبی برای برنامه‌ریزی نداشته باشند.

پس از این اظهارات، مهدی شفیعی نیز اعلام کرد که زمان اندک است و در جلسه تصویب شد زمان دریافت تقاضاها تا پایان دی‌ماه تمدید شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان این نشست خبری اعلام کرد: این طرح در حال آزمون و خطاست و با استفاده از نظرات مختلف می‌تواند به بهترین شکل اجرایی شود.

سوتیتر:

ازجمله وظایف دولت در زمینه بسترسازی ایجاد روابط بین‌الملل، برگزاری فرصتی مانند بازار بهاره است که می‌تواند ظرفیت مضاعف اقتصادی را برای کمپانی‌ها ایجاد کند، وقتی مراودات با کمپانی‌های دیگر برقرار شود فرصت‌هایی هم در آینده به‌وجود خواهد آمد.



تهمینه شهبندی

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: