khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 14
کد خبر: ۳۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
Daymare بازی‌ای برخاسته از خاکسترهای «شیطان مقیم2»؛
تصور کنید در دفتر کارتان نشسته‌اید و ناگهان از سوی کمپانی محبوب خود که هزاران کیلومتر با شما فاصله دارد، تماسی دریافت می‌کنید. آن‌ها در این تماس از شما می‌خواهند که از ادامه پروژه فعلی خود دست بکشید. چه حسی به شما دست خواهد داد؟ به‌احتمال زیاد همان حسی که کارمندان استودیوی «اینویدر» (Invader Studio) در هنگام تماس کمپانی کپکام (Capcom) داشتند. بگذارید کمی عقب‌تر بازگردیم تا دلیل این تماس برای شما روشن شود. استودیوی اینویدر به‌عنوان یک استودیوی مستقل، اجازه حقوقی برای بازسازی بازی‌های ویدئویی تحت مالکیت کمپانی‌های دیگر را ندارد. با این حال اعضای این استودیو تصمیم گرفتند با استفاده از موتور «آنریل انجین4» (Unreal Engine4) قسمت دوم (Resident Evil) را بازسازی کنند. تنها یک نمایش پرسروصدا کافی بود تا کپکام از آن‌ها بخواهد که پروژه را متوقف کنند.


دعوتنامه‌ای از کپکام

«میشل گیانون» به‌عنوان یکی از موسسان این استودیو، لحظه تماس از سوی کپکام را این‌گونه به‌خاطر می‌آورد:«لحظه بسیار عجیبی بود، نمی‌توان آن را غم‌انگیز دانست، از طرفی خوشحال‌کننده بود که آن‌ها برای توقف پروژه به اقدامات قانونی متوصل نشدند، درعوض برای ما دعوتنامه فرستادند.» به‌همین صورت تیم برای بازدید از کمپانی کپکام راهی اوساکا در ژاپن شد. این نخستین بار نبود که «گیانون» برای بازدید از کپکام به ژاپن سفر می‌کرد، او یک‌بار به‌عنوان خبرنگار برای آگاهی از مراحل ساخت (Resident Evil 6) راهی این سفر شده بود، اما این‌بار تفاوت داشت.

در میان خودی‌ها

گیانون ادامه می‌دهد:«اعضای کپکام خیلی مودبانه با ما برخورد کردند. تجربه‌ای بسیار حرفه‌ای و افتخار‌آمیز بود. آن‌ها‌ ‌نظر اعضای تیم در مورد روند ساخت (Resident Evil 7) را جویا شدند.» با استناد به سخنان گیانون، به‌نظر می‌رسد اعضای تیم اینویدر با وجود لغو پروسه بازسازی (Resident Evil2) به تمام اهدافی که در سر داشتند رسیدند. میلیون‌ها نفر تریلر بازی‌ را دیدند و مهم‌تر از همه، توانستند توجه کمپانی محبوبشان را به خود جلب کنند. اعضای استودیو اولین افرادی بودند که موفق شدند گوشه‌هایی از گیم‌پلی (Resident Evil7) را ببینند، بازی‌ای که قرار است نقطه آغازی دوباره برای سری باشد. دوربین اول شخص قسمت هفتم یک سورپرایز برای تمام طرفداران بود. با موفقیت عناوینی مانند (Outlast)و (PT)، کپکام هم تصمیم گرفت سری (RE) را دچار یک تغییر و تحول اساسی سازد. تغییری که تاثیرات خود را روی استودیوی ایتالیایی هم گذاشت.

ترس دوباره متولد می‌شود

استودیوی اینویدر با درس از تجربه‌های بازسازی (Resident Evil2) تصمیم گرفت بازی سوم‌شخص جدیدی بسازد. دوربین سوم‌شخص یک نوستالژی برای گیمرهای هم‌نسل گیانون محسوب می‌شود. دوربینی که استودیوها با بهره‌گیری از آن سناریو‎های ترسناک خود را روایت می‌کردند. اگر به انتهای بازی جدید استودیوی اینویدر یعنی (Daymare) دقت کنید، متوجه عدد 1998 می‌شوید، دقیقا همان سالی که(Resident Evil2) عرضه شد.


بازگشت به دوران طلایی

گیانون در ادامه توضیحات خود گفت:« ما یک استودیوی جوان هستیم. تمامی ما در دهه 90 بزرگ شده‌ایم، دهه‌ای طلایی برای بازی‌ها و فیلم‌های ترسناک. تنها اتمسفر ترسناک برای ترساندن مخاطبان کافی نیست، ما به این نتیجه رسیدیم که موقعیت نیز در این عامل دخیل است. بسیاری از شهرهای آمریکا این پتانسیل را دارند که برای ساخت عناوین ترسناک مورد استفاده قرار گیرند. ما قصد داریم بازی‌ای نوستالژیک بسازیم که نسل جدید نیز بتواند از آن لذت ببرد.

درست است که دهه 90، سال‌های خاطره‌انگیزی برای گیمرها بود، اما مشکلات خود را نیز داشت. به‌عنوان مثال در نسل هشتم کنسول‌ها، هیچ‌کس علاقه‌ای به تجربه بازی‌های اکشن با کنترل تانک ندارد. برهمین اساس اعضای استودیوی اینویدر تصمیم گرفتند که تغییراتی در قسمت بازسازی شده (RE2) بدهند. تغییراتی که پس از لغو شدن پروسه ساخت، به‌عنوان (Daymare1998) منتقل شدند.

جذاب اما نه بی‌اشکال

قسمت‌های نخستین سری (RE) در نوع خود شاهکار بودند، اما هیچ‌گاه نمی‌توان منکر مشکلات آن‌ها شد. مشکلاتی که استودیوی اینویدر در تلاش برای رفع آن‌ها در نسخه بازسازی شده بود، اما هیچ‌گاه موفق نشد. تیم سازنده از عناوین مختلفی الهام گرفته، یکی از این عناوین، فیلم سینمایی «دیوانه‌ها» (The Crazies) محصول سال 2010 است. از سوی دیگر، خبر همکاری ساتوشی ناکای ( طراح ارشد Resident Evil code:Veronica، Resident Evil Zero) برای طراحی شخصیت‌ها و هیولاهای بازی، خبری خوب برای طرفداران بازی‌های ترسناک و طرفداران قسمت‌های نخست سری Resident Evil محسوب می‌شود.


تلاش برای بهترین بودن

گیانون همکاری با ناکای را یک همکاری مبارک برای پروژه دانست و گفت:« این فرصتی مناسب است که بیش از هرچیزی برای من ارزش دارد. ناکای قرار است هیولاهایی برای بازی طراحی کند که تاکنون نظیر آن‌ها در هیچ بازی‌ ترسناکی دیده نشده است. علاوه بر طراحی هیولاها، او تاکنون در موارد زیادی از جمله طراحی دشمنان و ایده‌های گیم‌پلی به تیم کمک کرده است.»

تریلر نمایش درآمده از بازی نشان می‌دهد که فضاسازی بازی و تا حدودی گیم پلی آن وامدار سری (Resident Evil) است. بزرگترین چالش پیش روی استودیوی اینویدر، میزان استقبال گیمرها از این معجون دهه نودی است؛ اگر آن‌ها بتوانند پلی میان گیم‌پلی دهه 90 میلادی و گیمرهای هزاره سوم بسازند، به اصلی ترین هدف خود دست خواهند یافت. بسیاری از گیمرهای نسل جدید عاشق تیراندازی و حمله به هرچیزی هستند که در بازی‌ها می‌توان یافت، اما به‌گفته سازندگان، قرار نیست در عنوان (Daymare:1998) این‌گونه حمام خون به راه بیفتد. البته اشتباه نکنید، حمام خون در این بازی به راه خواهد افتاد، اما نه به این راحتی که تصورش را می‌کنید. برای شکست هیولاها باید از محیط اطراف خود کمک بگیرید و برخلاف بازی‌های نسل جدید، مهمات زیادی در اختیارتان قرار نخواهد گرفت. باید با یافتن شواهد و دقت به اطراف، راهی برای کشتن دشمنان خود بیابید. این موضوع یکی از بزرگترین تفاوت‌های (Daymare:1998) با دیگر بازی‌های شوتر ترسناکی است که در بازار یافت می‌شوند. قرار است با یک عنوان منطقی! سروکار داشته باشیم. نه یک شوتر ساده.



دانیال کریمی‌طار


ارسال به دوستان
برچسب ها: بازی ، game ، Daymare
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: