khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 17
کد خبر: ۳۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
وقتی پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمدند؛
بعد از رشد 48 درصدی (برابر با 6.78 میلیارد دلار) گیشه چین در سال 2015 که شگفتی بی حد و حصر کارشناسان و تحلیلگران صنعت سینما را به دنبال داشت، آمارها حاکی از آن است که رشد گیشه چین در یک سال گذشته تنها 4.5 درصد بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد بازار سینمایی این کشور به زودی گوی سبقت را از هالیوود برباید و به عنوان اولین بازار بزرگ سینمای جهان در سال 2016 جایگاه خود را تثبیت کند. اما با غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌ها، سال 2016 احتمالا به عنوان سال سقوط و پسرفت بخش سینمایی چین در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.


بیش از یک دهه، سرعت رشد گیشه سینماهای چین دست‌کم دو برابر رشد سایر بخش‌های اقتصادی این کشور برآورد شده است. طبق آماری که رسانه‌های دولتی منتشر ساخته‌اند از 2003 تا 2015، متوسط رشد سالانه گیشه چین بیش از 35 درصد بوده است.

عملکرد خارق‌العاده بازار چین در سال 2015 و رشد 48 درصدی آن - که برابر با 6.78 میلیارد دلار برآورد شده است – تحلیلگران را به سمت قضاوت‌های شتاب‌زده و پیش‌بینی‌های زودهنگامی سوق داد که نویدبخش صعود بازار سینمایی چین تا اوایل سال 2017 بودند. جالب‌تر آن‌که رشد پنجاه درصدی گیشه سینماهای این کشور در چهار ماهه نخست سال 2016، به تب تند پیش‌بینی‌ها دامن زد و کارشناسان را بیش از پیش به دام اشتباه انداخت.

اما نتیجه نهایی چهار ماهه بعدی، خط بطلانی بر تمام پیش‌بینی‌ها و رویاهای صاحبان صنعت سینمای چین کشید. با افت 4.6 درصدی گیشه، شیب نزولی بازار سینمایی این کشور آغاز شد تا آنان که با پشت سر گذاشتن نیمه نخست سال، این روند شدت یافت.

از یکم ژوییه تا 15 دسامبر، گیشه چین با افت 10.5 درصدی در مقایسه با سال 2015 – همین موقع- روبه‌رو شد. هر چند به دلیل رونق سینماها در چهار ماهه نخست سال، گیشه چین تا اینجا – یکم ژانویه تا 15 دسامبر – همچنان رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد اما دو هفته باقی مانده به پایان سال جاری میلادی، می‌تواند کاهش این رقم را به دنبال داشته باشد.

عواملی که رقم‌زننده رکود اخیر در بازار سینمایی چین بوده‌اند، در یک‌سال گذشته به موضوع ثابت بحث‌های کارشناسی این حوزه تبدیل شده‌اند. اغلب ناظران صنعت سینما بر تاثیر کلی مجموعه‌ای از عوامل اتفاق نظر دارند، از جمله تولیدات ضعیف داخلی، نظارت سخت‌گیرانه بر فساد گیشه، تقلیل یارانه سخاوتمندانه بلیت سینماها، ضعف کلی در نظام اقتصادی چین و رشد آینده‌بینی مصرف‌کننده در میان نسل جدید سینماروهای چین.   

«هالیوود ریپورتر» در بخشی از گزارش اخیر خود به تغییر رویکرد چینی‌ها در نحوه تعامل‌شان با هالیوود در اواخر سال 2016 اشاره می‌کند؛ این که چگونه سینماداران چین برای فرار از شکست مطلق در گیشه دست به دامن تولیدات هالیوود شده‌اند. نخستین اقدام در این زمینه، آسان‌گیری در روند معمول تحریم واردات فیلم‌های خارجی در طول فصل اکران بلاک‌باسترهای تابستانی بود. امسال، چندین فیلم هالیوودی از جمله «لاک‌پشت‌های نینجا: بیرون از سایه‌ها» (محصول پارامونت)، «افسانه تارزان» (محصول برادران وارنر) و «زندگی مخفی حیوانات خانگی» (محصول یونیورسال)، مجوز اکران در فصل تابستان را دریافت کردند.   

جالب‌تر آن‌که اواخر پاییز امسال، مقامات چین به شکلی محافظه‌کارانه حاضر به کاهش سهم خودشان در واردات فیلم‌های خارجی شدند. تحت مفاد قرارداد تجاری که در سال 2012 منعقد شد، استودیوهای خارجی معمولا مجازند سالانه تنها 34 عنوان فیلم را در سینماهای چین روی پرده ببرند. این در حالی است که تا اواسط نوامبر امسال مشخص شد دست‌کم 38 عنوان فیلم خارجی در سینماهای چین اکران شده‌اند که از این میان، می‌توان به «سلی» محصول برادران وارنر، «خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیب» محصول فاکس به همراه انیمه معروف و پرفروش «نام تو» اشاره کرد.

سخنگوی یکی از دفاتر سینمایی چین در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی منکر هرگونه تخطی از قوانین مصوب در زمینه تعداد اکران‌های خارجی شده و از چهار عنوان فیلمی که اضافه بر سازمان روی پرده رفته‌اند به عنوان «پروژه‌های تبادل فرهنگی» نام برده است.

عملکرد کلی گیشه چین در پایان هر سال، معمولا در تاریخ یکم ژانویه منتشر می‌شود.

ارسال به دوستان
منبع: آی سینما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: