khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 17
کد خبر: ۳۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
محمدباقر اعلمی؛ دبیر جشنواره تولیدات استانی:

برگزاری جشنواره‌های داخلی در حوزه تولیدات تصویری و هنری در طول سال با رویکردها و شیوه‌های گوناگون جزو اهداف مدیران و برنامه‌سازان بوده و هست، یکی ازاین جشنواره‌ها مربوط به تولیدات استانی می‌شود که امسال با وقفه‌ای دوساله در استان خوزستان و شهر اهواز بر پا شد. محمد باقر اعلمی؛ دبیر جشنواره تولیدات استانی است که در خصوص چگونگی برگزاری و جزییات بخش‌های مختلف آن توضیحات مفصلی را ارائه کرده است که می‌خوانید.


تولیدات استانی در رسانه دارای چه نقشی برای مخاطب بوده و مخاطب حال حاضر ما چقدر پیگیر آثار استانی است؟

آثار استانی ما مزیت دارند؛ در این قاب تصویر هرکسی زبان، لهجه و لباس خود را دارا بوده و این مزیتی است که مربوط به شبکه‌های استانی می‌شود و ما تقریبا در هر پنج بخش رادیو، تلویزیون، موسیقی، پژوهش و خبر شاهد این ویژگی‌های منحصر به‌فرد هستیم؛ ویژگی‌هایی که جزو ملاک‌های داوری ما هم بوده‌اند چرا که به‌طور حتم این آثار باید مزیت‌های استانی خود مانند زبان، لهجه و آیین و فرهنگ را نشان بدهند بر همین اساس تقریبا به داورها ابلاغ شد که ما خواستار کار شبکه‌های سراسری نیستیم در واقع کار تهرانی نیاز نیست و شاید چند کاری که ماهیت شبکه‌های سراسری را داشتند از دستور کار داوری ما خارج شد، بنابراین جزو اولویت‌های اولمان بود که قطع به یقین کارهای استانی که مدنظر مخاطب هستند و آن‌ها را پیگیری می‌کنند دیده شوند.

تفاوت جشنواره استان‌ها با دیگر جشنواره‌های تولیدات تلویزیونی در سطح کشور چیست؟

تفاوتی که جشنواره ما با جشنواره‌های دیگر دارد مربوط به هیات انتخاب است. ما انتخاب دیگری به معنای جشنواره‌های دیگر نداریم به‌عنوان مثال این که فراخوانی بدهیم به استان‌ها تا بهترین کارها را برای ما ارسال کنند؛ چنین موضوعی در جشنواره وجود ندارد و تمام برنامه‌های شبکه‌های استانی که طی 24 ساعت در حال پخش هستند توسط ستادهای ما ارزیابی می‌شوند و به این ارزیابی‌ها نمره داده می‌شود برای مثال فرض کنید یک تیم دویست تا سیصد نفره در طول سال برنامه استان‌ها را ارزیابی کرده و اگر ایراداتی موجود باشد آن را مطرح می‌کنند، راه حل داده، بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند و در نهایت از آن الگوبرداری می‌کنند.

با توجه به وقفه دوساله‌ای که در برگزاری جشنواره داشتیم فکر می‌کنید این مدت زمان چقدر می‌تواند به بدنه تولیدات ضربه وارد کند و این ضربه‌ها از چه جهاتی هستند؟

تولیداتی که در طول 24 ساعت از شبکه‌ها پخش می‌شوند به‌نوعی هیات انتخاب ما محسوب می‌شوند که وقفه‌ای که ایجاد شد جشنواره ما تقریبا به‌طور سالیانه برگزار می‌شد؛ یعنی در‌سازمان صدا و سیما به‌عنوان قدیمی‌ترین جشنواره بود و این دوره هم دوره نوزدهم است وقفه‌هایی که به‌وجود آمد باعث شد تا حجم آثار زیاد باشد و تولیداتی که امتیازات خوبی کسب کردند. به‌طور کافی و آن‌طور که باید دیده نشوند، این معضل ایرادی است که به وقفه وارد می‌شود، البته معضلات مالی سال‌های اخیر هم باعث شده سطح کیفی نزول کند و به تبع آن در برگزاری جشنواره نیز وقفه ایجاد شده است؛ این‌ها همه حلقه‌هایی هستند که به‌هم متصلند، طی دو سال 93 و 94 طبق ارزیابی‌های انجام شده اشکالی که به جشنواره می‌گیرند متوجه تولیدات گذشته است و نه تولیدات حال حاضر؛ ما همیشه یک سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داده و برنامه‌ها را دیده‌ایم، نکته مورد نظر به‌روز بودن تولیدات است اما باز در سال 93 و 94 با توجه به این‌که معضلات مالی برای ‌سازمان وجود داشت حجم آثار ارسالی رکورددار بودند و تقریبا بیش از هزارو 570 اثر راه یافته به داوری را شاهد بودیم؛ یعنی بهترین برنامه‌هایی که از شبکه‌های استانی پخش شده و امتیاز گرفته‌اند به داوری راه پیدا کرده و باز بهترین بهترین‌ها در جشنواره ما جایزه می‌گیرند.

چشم‌اندازتان برای جشنواره چیست و دستیابی به چه اهدافی را پیش‌بینی کرده‌اید؟

یکی از اهداف مهم جشنواره که در طول همه سال‌ها جزو اهداف اصلی بوده، کشف استعدادهای موجود در استان‌هاست، در سراسر کشور افراد جوان متخصصی داریم که در یک محدوده جغرافیایی و در یک استان کار می‌کنند، جشنواره باعث می‌شود این افراد شناسایی شوند؛ در نتیجه این روند اولین قدم برای این است که به‌رویت مدیران استانی برسند؛ فردی که در جشنواره گذشته جایزه دریافت کرده مسیری برایش باز شده تا درتولید آثاری که بناست با هزینه بیشتر و شرایط خاص‌تر به این افراد اعتماد شود و در مرحله بعد این تولیدات به شبکه‌های سراسری برسد. اگر شما جشنواره‌های مختلف کشور را بررسی کنید بالاخص درحوزه مستند، سینما حقیقت، جشنواره فیلم فجر، ‌ای بی‌یو و حتی جشنواره‌های بین‌المللی می‌بینید افراد استانی ما همیشه حرف اول را می‌زنند و برنامه‌سازان استان‌ها همیشه به‌نوعی رتبه‌های درجه یک را اخذ کرده‌اند علی‌الخصوص اخیرا در جشنواره سینما حقیقت که هر دو کار برتر مستند متعلق به استان‌های ما بودند.

برگزیدگان جشنواره چه سرنوشتی خواهند داشت و چه راهکاری برای ادامه کار آن‌ها اندیشیده شده است؟ به‌عنوان مثال راه به شبکه‌های سراسری پیدا می‌کنند یا به یک کارگردان برای فعالیت در یک شبکه سراسری پیشنهاد کار داده می‌شود؟

طیف وسیعی از این افراد برگزیده استان خود را همیشه ترجیح داد‌ه‌اند و بخشی از آن‌ها خیلی به‌دنبال این‌که وارد تهران شده و کار کنند نیستند اما آثار آن‌ها دیده می‌شود، به‌طوری که ما مستندات بسیار خوب و باکیفیتی داریم که مکرر از شبکه‌های سراسری پخش می‌شوند و همین باعث می‌شود کارگردان، تهیه‌کننده و عوامل مختلف با کمترین هزینه به بهترین شکل ممکن کارکنند. (برخی ازاین هزینه‌هایی که صرف تولید برخی مستند‌ها شده به‌هیچ وجه قابل قیاس با تولیدات تهران نیست؛ شبکه‌های سراسری وضعیت بهتری نسبت به استان‌ها دارند اما تولیدات استانی با هزینه‌های خیلی کم برنامه‌سازی در حد عالی ارائه داده‌اند). این عملکرد مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است که رهبرمعظم انقلاب نیز مدنظرشان است، اگر به شکلی رسانه‌ای‌تر به این مهم نگاه کنیم با هزینه‌های پایین برنامه‌های با کیفیت‌تری را تولید می‌کنیم، این مزیتی است که در اغلب استان‌های ما وجود دارد.

چند اثر به جشنواره امسال راه پیدا کرده اند؟

هزارو 578 اثر که در رادیو 440، تلویزیون 344، موسیقی 260، خبر 443 و پژوهش 91 اثر.

جزییات تشویق از صاحبان آثار برگزیده چگونه است؟ آیا در ادامه کارهای تولیدی خود هم مورد حمایت قرار می‌گیرند؟

اولین تشویق، تجلیلی است که در جشنواره صورت می‌گیرد و در مراحل بعدی یعنی بعد ازشناسایی افراد برگزیده، با توجه به بانک اطلاعاتی که درستاد تهران وجود دارد برای تولید طرح‌های جدید در انواع مختلف سیما، مستند، انیمیشن، فیلم تلویزیونی و سریال در ابتدا به افراد برگزیده این جشنواره اعتماد می‌شود حتی برای کارهای متمرکز در سیمای استان‌ها که بودجه آن در تهران است اما به استان‌ها سفارش داده می‌شوند؛ بنابراین اول افراد برگزیده اولویت دارند تا بتوانند در مسیر تولید مجدد قرار گرفته و کارهای بهتری را ارائه دهند، این شرایط با بودجه استانی ممکن است به‌طور کامل محقق نشود و نتوانند طرح‌های خود را در ستاد استان پیگیری کنند اما وقتی برای معاونت استان‌های تهران فرستاده می‌شوند، افراد شناسایی شده و کاربه استان خودشان سفارش داده می‌شود تا با مبلغی بالاتر کار با کیفیت بیشتری تولید شود. معمولا در این سال‌ها روند به این شکل بوده است.

چرا امسال برای برگزاری جشنواره استان خوزستان و مرکز شهر؛ یعنی اهواز را در نظر گرفتید آیا این انتخاب بنا به دلیل خاصی صورت گرفت؟

تقریبا طی 10 دوره گذشته جشنواره هرسال در یک استان برگزار شده است؛ علت اصلی عدم برگزاری جشنواره در تهران به علت ماهیت استانی جشنواره است. نکته دوم رغبتی است که دراستان خوزستان وجود دارد تا این جشنواره در آن‌جا شکل بگیرد به‌طوری که استانداری خورستان مکاتبه‌ای کرد و ریاست محترم ‌سازمان و معاون محترم امور ‌سازمان‌ها نیز با آن موافقت کردند. البته استان‌های دیگری هم بودند اما استان خوزستان ازاین جهت در اولویت قرار گرفت که اولا تا به حال در شهر اهواز این جشنواره برگزار نشده بود، ثانیا بنا به شرایط خود استان به حیث این که مشهد شهیدان بوده و شرایط خاصی را در کشور بابت جنگ داشته است؛ نکته بعدی که باید عنوان کنم اهواز شهر صنعتی است و با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی است دارای اولویت بود. تقریبا 80درصد نفت ما در استان خوزستان است و همه این موارد درکنار هم قرار گرفت تا نوعی استانداری خوزستان هم میزبانی این جشن را پذیرفت.

بنابراین با توضیحاتی که مطرح کردید برای برپایی جشنواره‌های بعدی، هدف انتخاب استان‌ها و شهرهای مختلف است؟

بله؛ ما همیشه این نکته اولویتمان بوده هم اکنون هم دو، سه استان برای برگزاری جشنواره بیستم اعلام آمادگی کرده و مکاتبه‌هایی داشته‌اند که درحال بررسی آن‌ها هستیم چرا که این جشنواره بزرگ‌ترین اجتماع مدیران و برنامه‌سازان‌ سازمان صداوسیماست، بنابراین بررسی‌های لازم برای برگزاری دوره بیستم نیز مد نظر قرار دارند.

میزان همکاری و کمک هنرمندان مشهور و چهره‌ها تا چه اندازه بوده و شما چقدراز آن‌ها کمک گرفته‌اید؟

بخشی ازاین افراد خبره، پیشکسوت و متخصص رسانه، عضو داوری ما هستند یعنی تمام هزارو 578 اثر با تقریبا تعداد شصت داور مورد داوری قرار گرفت؛ این افراد با توجه به سابقه تخصصی که در تولیدات مختلف و شناختی که از استان‌ها دارند هرکدام به نوعی با جشنواره ارتباط دارند و نکته بعدی این است که جشنواره دعوتنامه‌ای برای هنرمندان مختلف ارسال کرده تا حدود پنجاه‌نفر از هنرمندان در جشنواره ما شرکت نمایند تا ارتباطشان با برنامه‌سازان استان‌ها و تبادل تجربه‌هایشان شکل بگیرد.

حالا و در پایان در مورد کیفیت بخش‌های ویژه و جنبی جشنواره هم توضیح دهید.

ما در حوزه‌های ویژه معاونت که به غیر از بخش اصلی است موضوع شعار سال، راهیان نور، عزاداری محرم که فصل جدیدی است برای شبکه‌های استانی، موضوع انتخابات، ماه مبارک رمضان، راهپیمایی‌های مختلف 22بهمن‌ماه و روز جهانی قدس، جمع‌خوانی‌های قران کریم داریم؛ موارد نام‌برده جزو بخش ویژه جشنواره است که مدنظر معاونت امور استان‌هاست. بخش جنبی هم که با مشارکت برخی دستگاه‌ها شکل گرفته شامل موضوعات محیط زیست، سلامت و بهداشت عمومی، محرومیت‌زدایی، فرهنگ ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی می‌شود.

این موضوعات جنبی که به آن‌ها اشاره کردید با جشنواره‌های دیگری مثل جشنواره حقیقت، سلامت، سبز و... که برگزار شدند تداخل پیدا نمی‌کند؟

نه این اتفاق نمی‌افتد چون این موضوعات در بخش‌های جنبی ما وجود داشت چراکه بتوانیم با این موضوعات یکسری کارهای خوب را بهتر رصد کنیم. البته در جشنواره‌های تخصصی هم این کار انجام می‌شود اما کار مدیریت مبادلات برنامه‌ای که در معاونت امور استان وجود دارد. همین است که با موضوعات مختلف کارهای تولید شده استان‌ها را دریافت و درنهایت آن‌ها را به جشنواره‌های مختلف برای شرکت در جشنواره مورد نظر ارسال کنند.

لطفا صحبت‌هایتان را جمع‌بندی بفرمایید.

روز سه‌شنبه 30 آذر‌ماه افتتاحیه جشنواره بود، چهارشنبه صبح آغاز کمیسیون‌های تخصصی در پنج کمیسیون رادیو، تلویزیون، پژوهش، موسیقی و خبر که کارخود را تا ظهر روز پنج‌شنبه ادامه دادند. ما یک روز و نیم کارگاه‌های آموزشی، آسیب‌شناسی برنامه‌ها، حضور داوران در هر پنج کمیسیون و حضور اساتید را برای تدریس موضوع خاصی که مدنظر شبکه است داریم. برای برگزیدگان جشنواره شرایطی مهیا شد که بتوانند دلایل موفقیتشان را به برنامه‌سازان دیگر توضیح دهند که این اقدام به‌مثابه نوعی کارگاه آموزشی برای مدیران تلقی شد چراکه جمع کثیری از مدیران از جمله معاونان صداو‌سیما، معاونان خبر و تمام پنج رکن اصلی جشنواره دراین جشنواره حاضر بودند.



لیلا سلمانی


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: