khabargozarisaba.ir
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 17
کد خبر: ۳۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
سید‌ عباس فاطمی‌ نویسی؛ رئیس مرکز سیمای استان‌ها:
سید‌ عباس فاطمی‌ نویسی؛ رئیس مرکز سیمای استان‌ها، در نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیون استان‌های ایران عهده‌دار سمت ریاست کمیسیون سیما بود. با او که تجارب زیادی در مدیریت حوزه‌های مختلف سینما و تلویزیون داشته است به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

باتوجه به این‌که جشنواره استان‌ها 18 دوره را پشت‌سر گذاشته، عملکرد آن را در این سال‌ها و همچنین در دوره نوزدهم که با وقفه‌ای دو‌ساله برگزار شده چگونه دیدید‌؟ این وقفه تاثیری بر ساز‌وکار جشنواره داشت؟

طبیعتا هرسال تجارب جدیدی به‌دست می‌آید؛ تیمی که امسال جشنواره را برگزار می‌کنند ترکیبی از مدیران گذشته و جدید است یعنی مدیرانی که توفیق چندین سال برگزاری این جشنواره را در کارنامه خود دارند و کسانی که در روند برگزاری سایر جشنواره‌های زیر‌نظر وزارت ارشاد یا معاونت سیما تجربه‌اندوزی کرده‌اند. ظاهر جشنواره تغییر نکرده و همچون قبل است و مدیران تلاش کردند به‌بهترین نحو آن را برگزار کنند. به‌دلیل این‌که فرصتی در تغییر و بازنگری در سیاست‌های کلان نبوده و این جشنواره دو سال برگزار نشده بود؛ ظاهر جشنواره تغییری پیدا نکرده اما سعی شده تغییراتی در عناصری که در جشنواره به‌کار گرفته شده، از انتخاب داوران تا فرآیند برگزاری جشنواره لحاظ شود و بسیار امید دارم که در پایان کار شاهد نتیجه رضایت‌بخش‌تری باشیم.


در‌حال‌حاضر چشم‌اندازی را برای سال آینده این رویداد فرهنگی‌و‌هنری ترسیم کرده‌اید؟

قطعا برای سال آینده باتوجه به تجربیات امسال و سال‌های گذشته، تفاوت‌ها و تغییراتی را درنظر خواهیم داشت. در نشست شورای عالی که بعد از اتمام جشنواره یعنی چیزی حدود سه‌هفته آینده برگزار خواهد شد، قرار است درخصوص تغییرات جشنواره در سال آینده صحبت و تصمیم‌گیری کنیم.

ترکیب داوران را امسال به‌نسبت سال‌های گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

امسال هسته داوری جشنواره متشکل از یک جمع بسیار توانا و موثر است و اعضای آن برگزیدگان حوزه‌های مختلف فیلم، نمایش، موسیقی، انیمیشن، مستند و... هستند که اگر بخواهم اسم آن‌ها را بگویم باید برای هرکدام یک صفحه مطلب بگویم.

کیفیت آثار شرکت‌کننده در جشنواره چطور بود؟

من به‌عنوان مدیر، اولین‌بار است که در این جشنواره حضور دارم اما سال‌های گذشته هم این رویداد را پیگیری می‌کردم و متاسفانه کمتر توفق دیدن کارها را داشتم. در این دوره آثار بسیار خوبی را دیدم و در بخش داوری برخی حوزه‌ها سرکشی کردم؛ داوران ما در حوزه مستند، انیمیشن و... بسیار راضی بودند. اگر نگاهی به کارنامه مرکز سیمای استان‌ها بیندازیم، می‌بینیم که در این یکی‌دو سال توفیقات و افتخاراتشان در حد یک کتاب است. در این سه،چهار سال حدود 1379 اثر که تولید استان‌ها بوده در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت داده شده است و عمدتا جوایز خوبی هم کسب کردند. اگر جشنواره سینما حقیقت را که به‌تازگی به پایان رسیده ببینید متوجه خواهید شد که آثار بسیار خوبی از استان‌های ایران در این جشنواره درخشیدند؛ مثلا در دوره‌های گذشته «تنهای‌تنهای تنها» اثر احسان عبدی‌پور، کاری از مرکز بوشهر، مورد توجه بسیاری قرار گرفت و در بخش‌های مختلف مثل انیمیشن هم چنین اتفاقی را شاهد بودیم یا در یکی از جشنواره‌های روسیه، دو سریال که تولید استان‌ها بود مورد تقدیر قرار گرفت. ما چنین افتخاراتی را در حوزه تولیدات استانی کم نداریم.

یعنی آنچه که توسط هنرمندان شهرستان‌های مختلف ایران ارائه شده، توقع شما را به‌عنوان مدیر مرکز سیمای استان‌ها برآورده کرده است؟

ما رضایت خوبی از مراکز استان‌ها داریم چرا که با عده و عُده کمتری کار انجام می‌دهند. علیرغم آن‌که هنرمندان استان‌ها تلاش بسیاری می‌کنند و در برخی مراکز امکانات فنی حتی از شبکه‌های سراسری بیشتر است ولی به‌لحاظ مالی و امکانات و تدارکات اصلا با شرایط تهران قابل‌قیاس نیست. هزینه ساخت یک سریال در شهرستان شاید با بودجه ساخت یک فیلم تلویزیونی در تهران برابری کند، درصورتی که سختی کارشان به‌مراتب بیشتر است. وقتی با در‌نظر گرفتن این شرایط نگاه می‌کنیم رضایت خاطرمان بالا می‌رود اما وقتی باتوجه به ایده‌آل‌‌هایی که مدنظر آقای دکتر علی‌عسگری و دکتر دارابی است نگاه می‌کنیم، توقعمان بالا می‌رود.

به‌نظرتان کدام‌یک از بخش‌های جشنواره از تولیدات نمایشی گرفته تا مستند و پویا نمایی نیاز به توجه بیشتری دارند؟

استان‌ها ظرفیت‌های بکر و دست‌نخورده و دیده‌نشده زیادی دارند؛ در حوزه تولیدات نمایشی باید بیشتر کار کنیم اما در حوزه انیمیشن، مستند و موسیقی بسیار جلو هستیم. خوشبختانه حوزه موسیقی بسیار زنده و پویاست و در هر سال آثار بسیاری تولید می‌شود که اگر به شبکه‌های سراسری راه پیدا کند، مخاطبان زیادی را جذب خواهد کرد.

پیشنهادی درجهت هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره دارید که هنوز عملی نشده باشد؟

در جلسات شورای عالی و همچنین در جلساتی که در خدمت مدیران جشنواره بودیم، به آسیبی که در این رویداد دیدم اشاره کردم و آن هم حجم بسیار زیاد آثار و تنوع موضوعی بود یعنی به‌نوعی ما چند جشنواره را با هم برگزار می‌کنیم که اسم این جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی است و خوب می‌دانیم که هرکدام از این بخش‌ها، گونه‌های متعددی را زیر مجموعه خود قرار می‌دهد؛ به‌نظر من تمام این بخش‌ها نباید با فشردگی در کنار هم داوری شود. به آقای دارابی هم پیشنهاد دادم که در سال‌های بعد جشنواره را تخصصی‌تر برگزار کنیم؛ مثلا آثار حوزه‌‌هایی مثل انیمیشن یا مستند قابلیت این را دارند که به‌صورت دوسالانه ارزیابی شوند.



ملیکا مومنی‌راد

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: