khabargozarisaba.ir
سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 17
کد خبر: ۲۹۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
سینماگران خارجی بعد از حضور در جشنواره حقیقت به فیلمسازان ایرانی پیشنهاد دادند؛
دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به پایان راه خود رسید و حضور پررنگ فیلمسازان خارجی و مدیران جشنواره‌های بین‌المللی خارجی و تلوزیونی نوید داشتن جشنواره پویا را به ما داد که بیانگر رشد سینمای مستند ما و جشنواره بین المللی سینما حقیقت بین و فیستوال‌های معتبر دیگر کشورها را می‌دهد.


یکی از قسمت‌های جشنواره که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد بخش ورکشاپ‌های جشنواره حقیقت بود که در آن به نکات خوبی در مورد ساختن و توضیح و پیداکردن سرمایه در فیلم‌های مستند پرداختند. 10 نکته کلیدی که مستند‌سازان با تمرکز روی آن می‌توانند سرمایه‌گذار مطمئنی برای فیلم مستند خود پیدا کنند و با فراغ باز فیلم خود را بسازند.

پیدا کردن حامی مالی مهم است

پیدا کردن یک تهیه‌کننده خوب و يك حامی مالی برای ساختن آثار هنری، یکی از پايه‌هاي اصلي فيلمسازي است. براي همين دانستن اصول کلی ارتباط با شرکت‌های سرمایه‌گذاری امروزه نکته مهمی است که فیلمسازان جوان باید با آن آشنایی داشته باشند. در دهمین جشنواره فیلم حقیقت کارگاهی در همين ارتباط با عنوان «همکاری‌های بین‌المللی برای جذب سرمایه» برگزار شد. کارگاهی که در آن اوه یانسن؛ مسئول بخش ای‌دی‌ان، نکات کلیدی را در مورد جذب سرمایه‌گذار خارجی بیان کرد. گفته‌هاي او حاوي نكات مهمي است كه مي‌خوانيد:

خارج از قواعد عمل نکنید

مهم‌ترین چیزی که در به‌دست‌آوردن بودجه برای ساختن فیلم وجود دارد، نوشتن یک پروپوزال خوب و فرستادن آن برای سرمایه‌گذاران خارجی است. درواقع تهیه‌کنندگان خارجی زمانی به شما توجه می‌کنند که یک نوشته خوب از کارتان به آن‌ها ارائه کنید. در دنیای امروز شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، روزانه با انبوهی از پروپوزال‌ها روبه‌رو می‌شوند. درواقع کارگردان‌ها تلاش می‌کنند هر کدام با ارائه آنچه در ذهن دارند، نظر سرمایه‌گذار را جلب کنند. از طرف دیگر، سرمایه‌گذاران آن‌قدر در مورد فیلم‌های مختلف خوانده‌اند که همه چیز برایشان تکراری شده و خیلی سخت جذب موضوعی می‌شوند. در این بین، ایده‌ای برنده میدان است که حرف تازه‌ای داشته باشد. این ارائه‌کردن البته خارج از چارچوب و قواعد نیست و دانستن 10 نکته کلیدی می‌تواند به هر فیلمسازی کمک کرده تا در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل کند. من این 10نکته را به شما خواهم گفت.

در نوشتن زیاده‌روی نکنید

نخستین نکته در مورد نوشتن یک ارائه خوب، خلاصه‌نویسی است. درواقع شما باید یادبگیرید چگونه آنچه در ذهن دارید را در دو صفحه بیان کنید و مدیریت کلمات را برعهده بگیرید. پس خیلی صریح، هدفتان را توضیح دهید و انتظار معجزه نداشته باشید. به‌این دلیل که واقعیت این است که در دو صفحه معجزه‌ای رخ نمی‌دهد بلکه تنها ممکن است جرقه‌ای در ذهن سرمایه‌گذار ایجاد کند. در یک ارائه خوب، نکات ظریفی وجود دارد که دانستن آن‌ها کمک مهمي به شما می‌کند. یکی از این نکات این است که مخاطب نوشته خود را خوب بشناسید. گاهی وقت‌ها شما پروپوزال را برای یک تهیه‌کننده می‌نویسید و گاهی‌وقت‌ها برای رئیس یکی از شبکه‌های تلویزیونی، پس ادبیات و آنچه توضیح می‌دهید برای هر کدام از این افراد متفاوت است.

فیلمتان را خوب بشناسید

دومین نکته این است که حتما درباره فیلم بنویسید، نه موضوع کاری که می‌خواهید انجام دهید. درواقع فیلم را برای سرمایه‌گذار توضیح دهید و برایش بنویسید که قرار است چه اتفاق‌هایی در فیلم شما بیفتد، چه چیزهایی تغییر کند و چه حرفی در فیلم گفته شود. یکی از مشکلات اساسی همیشه این است که در صفحه اول معمولا توضیحاتی درباره فیلم داده نمی‌شود و چالش‌های فیلم پنهان می‌ماند، در صورتی‌که در فیلم مستند، چالش‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.

عوامل کلیدی چه چیزهایی هستند؟

نکته سوم مربوط به مشخص‌کردن عناصر و عوامل کلیدی در فیلم می‌شود. شخصیت‌های اصلی، محوریت کار شما هستند. پس بسیار مهم است كه سرمایه‌گذار متوجه شود فیلم شما قرار است شخصیت‌محور یا مولف‌محور باشد. هر چقدر دقیق‌تر و عینی‌‌تر برخورد کنید و توضیح دهید، اثر بهتری ارائه خواهید کرد.

یک ویژگی منحصربه‌فرد پیدا کنید

نکته چهارم را خوب به‌خاطر بسپارید. شما باید نکات منحصربه‌فرد در فیلم را توضیح دهید. اگر قرار باشد توضیحات شما هم مثل بقیه باشد، مطمئن باشید که هیچ تلنگری در سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کند. پس هر آنچه را بنویسید که فکر می‌کنید جزو ویژگی منحصربه‌فرد فیلمتان محسوب می‌شود.

در کلمات به کار برده اغراق نکنید

نکته پنجم مربوط به نوشتن احساسات در پروپوزالتان می‌شود. درواقع احساسات نقش مهمی در متقاعدکردن سرمایه‌گذار دارد، البته احساسات به این معنا نیست که برای مخاطب خط فکری تعیین کنید. خیلی وقت‌ها من با پروپوزال‌هایی روبه‌رو می‌شوم که ادبیات دلچسبی ندارند. مثلا این‌که در همان ابتدا می‌نویسند؛ «این فیلم قرار است یک کار بزرگ در صنعت سینما انجام داده یا شما را تحت‌تاثیر قرار دهد! اتفاقا وقتی من این جمله را می‌خوانم نسبت به فیلم دافعه پیدا می‌کنم و ترجیح می‌دهم از خواندنش صرف‌نظر کنم. یک کار هر اندازه هم که قرار است بزرگ باشد، نباید از سوی فیلمساز، این‌گونه بیان شود. یک اثر به‌مرور زمان و با تاثیری که بر مخاطب می‌گذارد، عظمتش را نشان می‌دهد. پس به‌هیچ‌وجه از کلمات اغراق‌آمیز در ارائه‌تان استفاده نکنید.

از پول حرف بزنید

نکته ششم مربوط به مسئله مالی فیلم است. شما حتما باید یک برآورد مالی از کاری ارائه کنید که قرار است بسازید. این برآورد مالی، سرمایه‌گذار را با ابعاد مختلف فیلم شما آشنا می‌کند و یک تصویر درست درباره آینده مالی فیلمتان نشان می‌دهد.

عکس‌ها به کمک شما می‌آیند

نکته هفتم درواقع تکمیل‌کننده نکته قبلی است. وقتی درباره پول می‌نویسید سعی کنید از تصاویر زیادی استفاده کنید. عکس و گرافیک به شما کمک می‌کند سرمایه‌گذار را تحت‌تاثیر قرار دهید. به‌هرحال باید بپذیرید که سینما زبان تصویر است و وقتی قرار است شما در این حوزه فعالیت کنید، باید به سبک اهالی سینما رفتار کنید. اگر این نکته را رعایت کنید، من به شما قول خواهم داد احتمال پذیرش فیلمتان بیشتر ‌خواهد شد.

داستان فیلم مهم است

نکته هشتم را خیلی خلاصه می‌گویم! محتوای فیلمتان را بنویسید. کمی از داستان بگویید و سعی کنید در داستان‌گویی حس تعلیق ایجاد کنید.

اطلاعات تماس فراموش نشود

نکته نهم مربوط به نکات فنی فیلم می‌شود. شما باید فرمت فیلم خود، مدت زمان فیلم و حتما زمان تحویل پروژه را بیان کنید. خیلی از سرمایه‌گذارها ممکن است برای جشنواره خاصی روی فیلم شما حساب کنند، پس باید زمان تحویل پروژه را بدانند و با این آگاهی درباره فیلم شما نظر بدهند، ضمن این‌که نوشتن اطلاعات تماس را فراموش نکنید. باورکردنی نیست اما پروپوزال‌های زیادی به دست ما می‌رسند که هیچ اطلاعات تماسی ندارند و حتی یک ایمیل هم در آن‌ها نوشته نشده است. این موضوع را خیلی جدی بگیرید.

دوستانتان را در پروپوزال شریک کنید

نکته پایانی که شاید کمی خنده‌دار به‌نظر برسد، اهمیت فوق‌العاده ویژه‌ای دارد، درباره بلندخواندن آن چیزی است که نوشته‌اید. درواقع بعد از این‌که تمام این نکات را رعایت کردید و یک ارائه خوب نوشتید، آن را بلندبلند برای خودتان، بعد برای دوستانتان، سپس برای یک نفر که در دنیای مستند فعالیت می‌کند و در نهایت برای مادربزرگتان بخوانید! من خودم هم همیشه این کار را انجام می‌دهم. دوستان مختلفي دارم که وقتی پروپوزالم را برایشان می‌خوانم، واکنش‌های متفاوتی دریافت می‌کنم. نکته دهم را جدی بگیرید و به‌راحتی از آن عبور نکنید.

ارسال به دوستان
برچسب ها: سینما حقیقت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: