khabargozarisaba.ir
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 17
کد خبر: ۲۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
گفت‌وگو با سعید کشاورز کارگردان مستند «فوق ماراتن»؛

سعید کشاورز فعالیت فیلمسازی خود را با ساخت فیلم‌ کوتاه آغاز کرده است. او اولین فیلم مستندش را با عنوان «تجسم مانا» در تلویزیون ساخته است. کشاورز تجربه مشارکت در مستندهای «خون‌مردگی» و «بختک» ساخته محمد کارت و «آقا ولی» ساخته مهناز محمدی را دارد. از فیلم‌های این کارگردان می‌توان به «مادر»، «روایت فیروزه‌ای»، «سنگ صبور»، «صیادان سلخ»، «یک‌سالگی»، «این مرد نیچه نیست» و «فوق ماراتن» اشاره کرد. حال به‌مناسبت حضور مستند «فوق ماراتن» در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با وی گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.


اهمیت ساخت فیلم‌های مستند در چیست و جشنواره‌ها چه تاثیری در جایگاه این ژانر سینمایی دارند؟

هر فیلم مستند آیینه‌ای مقابل اجتماع و جهانی است که در آن ساخته و پرداخته می‌شود. حتی گاهی هم بازتاب یک بینش فردی نسبت به موضوعی خاص است. حال این سینما به‌همین دلیل در بالا بردن سطح آگاهی و عمق‌بخشی به بینش افراد نسبت به پیرامونشان به‌عنوان یک رسانه نیرومند عمل می‌کند. با این توصیف جایگاه فیلم مستند، تلویزیون است تا بتواند به تاثیری فراگیرتر دست یابد. اما از زمانی که فیلم مستند شکل هنری به‌خود می‌گیرد قابلیت ارزیابی پیدا می‌کند و خود را به‌عنوان یک گونه سینمایی معرفی می‌کند. درنهایت مهم‌ترین اهمیت هر جشنواره مستند فارغ از کارکرد اجتماعی آن، یافتن ایده‌ها، دیدن تجربه‌های‌ جدید، معرفی هنرمندان و استعدادهای این نوع سینمایی است.

اهمیت بخشیدن به ژانر مستند چه اندازه در برخورد مخاطب موثر خواهد بود؟

این اهمیت بستگی به‌نوع مخاطب جشنواره دارد. مخاطب عام جشنواره، با دیدن فیلم سطح آگاهی‌اش بالاتر می‌رود؛ شاد و بیشتر غمگین می‌شود. اما مخاطبی که قدرت اجرایی دارد و صاحب نفوذ و قدرت در وادی هنر و سینماست، نه‌تنها شناختش را نسبت به جامعه توسعه می‌دهد بلکه می‌تواند به زانوی اندیشیدن بنشیند و در جست‌وجوی راهکار برآید.

یک جشنواره بین‌المللی چگونه باید خود را معرفی کند؟

مهم‌ترین ویژگی یک جشنواره بین‌المللی در برخورد حرفه‌ای با فیلمسازان حاضر، تولید آثار قابل عرضه در عرصه‌های بین‌المللی، گزینش مناسب فیلم‌ها، امکانات مناسب پخش، فراهم آوردن شرایط مناسب رفاهی، تبلیغات گسترده، حضور فیلمسازان مهم جهان و برگزاری کارگاه‌های پیشرفته فیلمسازی است. البته باید که در این جشنواره‌ها داوری براساس استانداردهای جهانی و فارغ از سلیقه و گرایش، کیفیت بالای جوایز، ایجاد ارتباط بین فیلمسازان با بازارها و شبکه‌های خرید و پخش و...خلاصه شود.


آیا رعایت این اصول به جذب مخاطب این گونه سینمایی کمکی می‌کند؟

به‌طور قطع پیگیری و پافشاری این جشنواره در بالا بردن کیفیت خود و توجه هرچه بیشتر به فیلمسازان مستند نه‌تنها به جذب مخاطب کمک می‌کند بلکه افراد بیشتری را به این عرصه علاقه‌مند خواهد کرد؛ زیرا که مستندسازی صرفا فیلمسازی نیست بلکه یک شیوه برای زندگی کردن است.

فیلمسازی در گونه مستند باید از چه ضرورت‌هایی پیروی کند؟

صداقت، دغدغه‌مندی، داشتن روحیه انتقادی، تحمل شرایط سخت تولید، عرضه و عملکرد مستقل از ضرورت‌های ساخت فیلم مستند است.

به نظر شما فیلمنامه در ساخت فیلم مستند چه نقشی ایفا می‌کند و تاثیرات آن در سینمای داستانی چیست؟

بسیاری از گونه‌های فیلم مستند براساس فیلمنامه ساخته می‌شوند. اما نه فیلمنامه‌ای که مطابق با ساختار داستانی است؛ البته همین شرایط در تولید بعضی از فیلم‌های داستانی هم صدق می‌کند. یعنی فیلمساز داستانی هم گاهی ممکن است با یک طرح چند صفحه‌ای به‌سراغ ساخت فیلم برود و کار را در اصطلاح به‌صورت کارگاهی پیش ببرد. اما تفاوت این گونه در این است که نبود فیلمنامه دقیق در فیلم مستند به‌هیچ‌وجه به‌معنای فقدان مضمون، ایده، طرح و ساختار نیست. فیلمسازی مستند معمولا با یکی،دو صفحه طرح اولیه آغاز می‌شود و روز به روز در مرحله پژوهش و گاهی در مرحله تولید، بسط و توسعه پیدا می‌کند و دارای نقاط اوج و فرود و نقطه تحول می‌شود. کشف و شهود مسیری جدانشدنی از فیلمسازی مستند است. به‌نظر من آن چیزی که بیشتر از فیلمنامه در فیلمسازی مستند صاحب اهمیت است، جهان‌بینی فیلمساز و استمرار او بر شناخت هرچه بیشتر موضوع فیلمش خواهد بود.

این مستند با چه رویکردی از نظر اجتماعی و فرهنگی نسبت به محتوا طراحی شده است؟

دغدغه من نسبت به موضوع فقر، تضادهای اجتماعی، دگربودگی و راه‌های امرار معاش سخت، مبنای ساخت این مستند با رویکردی انتقادی در زیر متنش شده است.



کیارش وفایی


ارسال به دوستان
برچسب ها: سینما حقیقت ، مستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
logo-samandehi
این شماره تقدیم میشود به:
رکن‌الدین خسروی

رکن‌الدین خسروی