khabargozarisaba.ir
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 27
کد خبر: ۲۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
گفت‌وگو با مینا کشاورز؛ کارگردان مستند «در میان امواج»؛
مینا کشاورز، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع به پایان رسانده است. او در کارنامه هنری خود، تجربه روزنامه‌نگاری و همکاری با ماهنامه فیلم نگار را دارد و در حال حاضر علاوه بر فیلمسازی، تحت‌عنوان تهیه‌کنندگی مشترک با چند کمپانی تولید فیلم مستند در فرانسه، هلند و نروژ همکاری دارد. کشاورز سابقه داوری در جشنواره‌های داخلی و خارجی فیلم‌ کوتاه و مستند و همچنین حضور در ورکشاپ‌ها و فروم‌های بین‌المللی را دارد. از فیلم‌های این کارگردان می‌توان به «در انتهای یک روز کامل»، «مردی که همه چیز می‌دانست»، «کمی آن‌طرف‌تر»، «حرفه: مستندساز» و «در میان امواج» اشاره داشت. حال به‌مناسبت حضور مستند «در میان امواج» در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با وی گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.


نقش فیلم‌های مستند در جشنواره‌ها چیست؟

به این بستگی دارد که در مورد جشنواره‌های فیلم مستند حرف می‌زنیم یا به‌طور کلی جشنواره‌های فیلم صحبت می‌کنیم. عموما در همه جای دنیا، هر کشوری حداقل یک جشنواره بسیار درجه یک، فیلم مستند دارد و در جشنواره‌هایی نظیر ونیز، کن، لوکارنو و... تمرکز اصلی بر سینمای داستانی است اما در شرایطی خاص فیلم‌های مستند هم دیده می‌شوند. به‌همین دلیل چیزی که اهمیت دارد این است که سینمای مستند جشنواره مختص به خودش را داشته باشد اما جشنواره‌ای که اعتبار بالایی از نظر کیفیت و نه کمیت داشته باشد.

چگونه یک جشنواره می‌تواند هدفمند برگزار شود و جهتش را مشخص کند؟

مسلما وقتی جشنواره‌ای در داخل یک کشور فقط روی فیلم مستند متمرکز می‌شود توجه عموم را به سینمای مستند جلب می‌کند اما این اتفاق در صورتی شکل و صورت واقعی پیدا می‌کند که جشنواره با سیاست و رویکرد مشخصی برگزار شود. برای مثال فیلمسازان و مخاطبان با این‌که مثلا جشنواره ایکس یا ایگرگ چه سیاستی دارند تکلیفشان روشن باشد. چه نوع فیلم مستندی را نمایش می‌دهند که شامل انواع فیلم مستند، مستندهای سینمایی یا مستندهای تلویزیونی، مستندهای اجتماعی یا مستندهای حیات‌وحش و... می‌شود تا زمانی که جشنواره‌ای رویکردش در این زمینه مشخص نباشد هر چه بزرگ هم برگزار شود نمی‌تواند در جهت اهمیت‌دادن به سینمای مستند قدم مثبتی بردارد. حال برگزاری یک جشنواره بین‌المللی کار چندان ساده‌ای نیست. به صرف دعوت‌کردن از چند فیلمساز یا عنوان‌کردن بخشی به‌عنوان بخش بین‌الملل نمی‌توان گفت جشنواره بین‌المللی است. به شکل خلاصه شیوه دعوت از مهمانان، فراهم‌کردن فضایی برای آشنایی فیلمسازان داخلی و خارجی، برگزاری یک بازار فیلم حرفه‌ای با حضور اکثر مدیران فستیوال‌ها و پخش‌کننده‌ها و تلویزیون‌ها، شورای پخش خوب از نظر فنی و... مهم است.

فیلمسازی در گونه مستند چه ضرورت‌هایی دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد؟

این سوال خیلی دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد اما مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که در فیلمسازی مستند باید رعایت شود این است که ما نباید فراموش کنیم که در یک فیلم مستند ما به‌عنوان کارگردان و تیم سازنده فیلم وارد فضای یک شخص یا مجموعه شده‌ایم و این ما هستیم که باید تمام اصول و ضوابط اخلاقی را رعایت کنیم. شما به‌عنوان کارگردان نمی‌توانید به خودتان اجازه بدهید برای تاثیرگذار شدن فیلمتان یا ایجاد یک موقعیت سینمایی به حریم شخصیت‌ها ورود کنید. چیزی که متاسفانه در سینمای مستندمان کم نمی‌بینیم. این‌که شخصیت‌های فیلم چقدر از تصویری که در فیلم دارند راضی هستند؟ آیا اصلا فیلم را برای آن‌ها نمایش می‌دهیم و آن‌ها از این‌که فیلم در چه فضا و چه وسعتی پخش خواهد شد خبر دارند؟


در مستند «در میان امواج» قصه فیلم چه مقدار در روایت موثر بوده است؟

در فیلم مستند، قصه فیلم از روایت جدا نیست. در فیلم «در میان امواج» هم که قصه یک زن مینابی است برای امنیت شغلی زنان دستفروش شهر میناب بازاری را راه اندازی می‌کند اما شهرداری بزرگ‌ترین مانع او است و... من این قصه را بیش از چهارسال دنبال کردم و مسلما پای میز تدوین باتوجه به روحیه و موقعیت شخصیت اصلی فیلم و فضایی که قصه در آن اتفاق می‌افتد شیوه روایتی را انتخاب کردم که به من این امکان را می‌داد به شیوه‌ای غیر ژورنالیستی زیرمتن‌های قصه و اهمیت کاری که این شخصیت انجام داده و بحرانی که در آن گرفتار شده بیان کنم. به‌همین دلیل از یک افسانه قدیمی جنوبی به‌عنوان یک خط روایت استعاره‌ای برای بیان موقعیت قصه استفاده کردم.

این مستند با چه رویکردی از نظر اجتماعی و فرهنگی نسبت به محتوا طراحی شده است؟

در این فیلم به تصویر کشیدن یک زن بومی در منطقه‌ای با محدودیت‌های زیاد برای توانمندسازی زنان دیگر و تامین امنیت شغلی آن‌ها مسئله اصلی من بود.

مخاطب با دیدن این فیلم چه پیامی را از فیلم دریافت می‌کند؟

در این مستند تلاشم این بوده است که انسانی را در فیلمم نشان دهم که برای رسیدن به هدفی که دارد می‌جنگد، تلاش می‌کند، نا امید می‌شود، زمین می‌خورد اما هرگز از مبارزه دست نمی‌کشد.


راحله محرابی


ارسال به دوستان
برچسب ها: سینما حقیقت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
logo-samandehi
این شماره تقدیم میشود به:
مهری ودادیان

مهری ودادیان