khabargozarisaba.ir
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
کد خبر: ۲۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
مناف یحیی‌پور - معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان:

عدم توجه جدی به ایجاد بستر و زیرساخت لازم و مناسب برای تولید محصولات جانبی فرهنگی ازجمله جدی‌ترین مشکلاتی است که در تولید بازی و سرگرمی ملی و بومی با آن مواجه هستیم. متاسفانه صنعت اسباب‌بازی در ایران به‌معنای واقعی نتوانسته آن‌چنان‌که باید و شاید بسترهای لازم را برای ایستادن بر پای خود ایجاد کند و مبتنی بر این بسترها و ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، برای تولید کالاهای مبتنی بر فرهنگ ایرانی نقش مهم  و اثرگذار خود را ایفا کند؛ اتفاقی که سال‌ها پیش از این در برخی کشورها رخ داده و هم‌اینک این کشورها  با امکانات خوبی که طی سالیان متمادی ایجاد کرده‌اند، اقلام سرگرم‌کننده و فرهنگی مورد نیازشان را مبتنی بر خواست فرهنگی و اعتقادی خود تولید می‌کنند و سایر کشورها را متاثر از فرهنگ خود می‌کنند.
اما مشخصا درخصوص تولید عروسک باید بر این نکته تاکید کنیم که اساسا زمانی در تولید عروسک در کشور موفق بوده‌ایم، که عروسک‌ها در قالب یک بسته و مجموعه تولیدی عرضه شده‌اند؛ به تعبیری دیگر در قالب یک پیوست فرهنگی عرضه شده‌اند.
تا یکی-دو دهه قبل، تولید عروسک در ایران چندان جدی گرفته نشده و اگر هم تولیداتی جسته‌وگریخته داشته‌ایم، این عروسک‌ها بیشتر به‌صورت انفرادی و تک‌تولید و عرضه شده و لذا به هیچ عنوان قابل مقایسه با مجموعه گسترده و حجیمی از عروسک‌هایی که در قالب یک مجموعه و پیوست فرهنگی توسط کشورهای دیگر ساخته و عرضه شده‌اند، نبوده‌اند.
از سوی دیگر، مدیرانی هم که قبلا برای تولید و عرضه عروسک‌های ملی اقدام کردند، گویا خیلی هدفشان مقابله با عروسک‌های وارداتی نبوده و البته تقریبا واضح هست که با این توان تولید طراحی، ساخت و عرضه در کشور چندان امکان مواجهه با کشورهایی که سالیان سال است که با اتکا به تجارب و توانایی‌های گسترده اقدام به تولید عروسک و در قالب مجموعه آثار پیوستی می‌کنند چندان مقدور نبوده است.
البته تولید عروسک با شکل و شمایل و اسامی ملی و ایرانی این تصور و مطالبه را در جامعه ایجاد کرده که این تولیدات برای مواجهه و مقابله با عروسک‌های وارداتی تولید شده و همین امر همواره باری سنگین بر دوش مدیران و نهادهای مرتبط گذاشته است.
در این شرایط، تولید عروسک در کشور کم‌کم به سمت و سویی رفته که با برنامه‌های تلویزیونی که تولید می‌شد، عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها و برخی اقلام فرهنگی مرتبط هم تولید و عرضه می‌شد. البته این ماجرا هم چون از ابتدا مبتنی بر برنامه‌ریزی مناسب و کارشناسی‌شده نبوده، اغلب نتوانسته آن‌چنان‌که باید و شاید به سرانجام مطلوب و موثری برسد، اما همین اقدامات موجب شد که تولید عروسک در قالب یک مجموعه و پیوست به موضوعی مهم و ضروری تبدیل شود.
نیازمند آن هستیم که از ابتدا به طراحی شخصیت مناسب بپردازیم و مقدمات کار را با ایجاد شرایط و اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم ایجاد کنیم تا مجموعه‌ای از محصولات و پیوست فرهنگی اعم از عروسک، کتاب، انیمیشن و نوشت‌افزار و موارد دیگر داشته باشیم تا این‌گونه طراحی انجام‌شده بتواند در انتقال فرهنگی موثر باشند.
با همین باور، هم‌اکنون در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان در تکاپوی راه‌اندازی «جشنواره شخصیت‌سازی» هستیم که با همراهی و همکاری مجامع علمی و دانشگاهی ازجمله دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر و معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری بتوانیم حرکتی بلندمدت را ایجاد کنیم و توان و بنیه بخش دولتی و بخش خصوصی را در این زمینه گسترش دهیم و هم الگوها و ویژگی‌های شخصیت‌های ایرانی را بتوانیم طراحی  و الگوسازی کنیم و الگوهای تولیدی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.
با این شیوه اگر بتوانیم مجموعه‌ای از تولیدکنندگان را فعال کنیم و آثارمان را به مرحله تولید و عرضه مناسب برسانیم، آن وقت امید خواهیم داشت که در مقابله با مجوعه‌ای از شرکت‌ها و کشورهایی که سال‌هاست در این موضوع فعالیت دارند، امکان مقابله توانمندانه را داشته باشیم.
ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
logo-samandehi
این شماره تقدیم میشود به:
رکن‌الدین خسروی

رکن‌الدین خسروی