khabargozarisaba.ir
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - 2017 June 28
کد خبر: ۲۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
سپهر زنده‌روح کرمانی از طراحی فضای محیطی جشنواره سی و سوم می گوید؛
یکی از ویژگی های سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، طراحی فضای کاخ جشنواره است که در عین سادگی زیبایی خاصی به محل برگزاری جشنواره بخشیده است.


سپهر زنده‌روح کرمانی طراح محیطی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران، که برای فضاسازی داخلی از تلفیقی از معماری چارسو و هویت جشنواره استفاده کرده، در این باره می‌گوید: سینمای چارسو که محل برگزاری جشنواره است طرح مدرن و اسلامی دارد، همین نکته بخش اولیه ایده ما برای طراحی داخلی کاخ جشنواره بود. به ساختمان چارسو که نگاه می‌کنید طرح مینیمالی که با طرح‌های اسلامی تلفیق شده است می‌بینید. ما این طرح تلفیقی را که به صورت تاخورده روی هم قرار گرفته باز کردیم و به عنوان طرح اصلی در مربع‌های 90 در 90 قرار دادیم. این مربع‌ها برای جداسازی و ایجاد فضاهای موردنیاز جشنواره مورد استفاده قرار گرفتند. درنتیجه شما میان طرح استفاده شده در طراحی داخلی جشنواره و نمای بیرونی همخوانی‌ای می‌بینید. بخش دومی طراحی نیز با لوگوی جشنواره انجام شد، و البته رنگ‌های اصلی سبز و یاسی که در سایر اقلام تبلیغاتی جشنواره نیز به کار رفته است و درواقع رنگ اصلی این دوره است.

یکی از نکات مثبت در طراحی این دوره جشنواره که شاید با هرآنچه در طراحی جشنواره‌های مختلف دیدید، اندازه دیواره‌های مورد استفاده برای جداسازی فضاست. دیواره‌هایی که به گفته زنده‌روح کرمانی قد 90 سانتی‌متری دارند و این امکان را برای شما به وجود می‌آورند که در نگاه اول کلیه محیط جشنواره را ببینید و درعین حال از جداسازی فضاها مطلع باشید. طراح و مجری این ایده درخصوص این تفاوت نگاه در استفاده از دیواره‌های کوتاه و برخلاف معمول جشنواره سی و سوم فیلم کوتاه می‌گوید: در جشنواره‌های دیگر همیشه فضاها با دیواره‌های بلند و قدی بسته می‌شود؛ آن‌هم در پردیس چارسو که مهمترین ویژگی‌اش نمای شیشه‌ای و تصویری است که از شهر به مراجعان و مخاطبانش می‌دهد. علاوه بر این فضای محیطی چارسو، نور ملایم یا به تعبیری کم است، پس تقسیم فضا با دیواره‌های بلند علاوه بر محدودیت نمای اصلی این پردیس، نور موردنیاز را نیز کاهش می‌دهد. درنتیجه اولین تصمیم ما این شد که فضا را با دیواره‌ها محدود نکنیم تا هم نور موجود را کم نکنیم و هم تصویر تهران را از بین نبریم. پس این طراحی این امکان را برای ما ایجاد می‌کرد که مخاطب جشنواره بتواند همزمان که فضای جشنواره را با طرحی از لوگو می‌بینید نمای بیرونی و تصویر شهر تهران را نیز ببیند.

او که معماری چارسو را الهام‌دهنده اصلی‌اش برای طراحی فضای محیطی جشنواره می‌داند، معتقد است: این ترکیبات موجود در طراحی فقط برای چارسو انجام شده است. اگر کاخ جشنواره در محل دیگری برگزار می‌شد مسلما از ایده‌های محیطی همان مکان استفاده می‌کردیم. به طورمثال اگر قرار بود جشنواره در تالار وحدت برگزار شود بدون شک از فرم کلاسیک همان ساختمان کلاسیک که در اندازه سازه‌ها و رنگ‌ها موثر بود در طراحی‌ام استفاده می‌کردم.

طراح فضای محیطی جشنواره فیلم کوتاه تهران در توضیح بخش‌های مختلف، به نمایشگاه کتاب که به عنوان بخش جنبی در خلال جشنواره برگزار می‌شود اشاره می‌کند و می‌گوید: همه انتشاراتی که در این جشنواره حضور دارند در غرفه‌هایی با فضای شانزده متری قرار می‌گیرند. نکته مهم این غرفه‌ها، چیدمان کتاب‌هاست. برخلاف نمونه معمولی که در نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه کتاب می‌بینیم در این غرفه‌ها یک میز مسطح وجود ندارد. بلکه سطح اریب و پله‌پله‌ای برای کتاب‌ها طراحی شده است تا بدون جابه‌جایی همه بتوانند عناوین را ببنند. از دیگر تفاوت‌هایی که ما در این غرفه‌ها ایجاد کردیم مختص به پاویون رسانه است. بخشی در پاویون رسانه به استودیو فیلمبرداری اختصاص دارد. در این بخش دیواره‌ای به ارتفاع 2.5 متر و به طول 4 متر به عنوان بک‌گراند تصویری نصب شده است که تلفیقی از فضای جشنواره و اهالی رسانه دارد. بخشی از فضای جشنواره هم در طبقه پنجم، فودکورت انجام می‌شود. در این فضا از شیشه‌های نما، تصاویر مرتبط به فیلم‌ها را به عنوان تبلیغات محیطی استفاده خواهیم کرد. پس شما با پنجره‌هایی مواجه می‌شوید که شبیه یک قاب عکس به نظر می‌آید. آخرین بخش مورد توجه طراح، بخش مرتبط به داوران جشنواره است که برای معرفی کارگردان‌ها با تصاویر آن‌ها پارتیشن‌های 2 متری‌ای طراحی شده تا معرف حضور کسانی باشد که داوری فیلم‌های این جشنواره را برعهده داشتند.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های این طراحی، به مهم‌ترین شب جشنواره بازگردد. شب کیارستمی که در طراحی محیطی هم در یک پاویون مجزا خودنمایی می‌کند. پاویونی از همه کارگردان‌های حاضر در جشنواره؛ مکعب‌های 30 سانتی‌متری که به شکل پازل کنار هم قرار گرفته‌اند و هرکدام تصویری از کارگردان را در روی خود دارند. این بخش تنها فضای محیطی است که برخلاف نقاط دیگر رنگی وجود ندارد و در میان این عکس‌ها نیز تصویر عباس کیارستمی را خواهید دید.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: