khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 23
کد خبر: ۲۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
فایز قزق کارگردان و بازیگر مطرح تئاتر و سینمای سوریه برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به ایران آمد و او همچنین، بازیگر فیلم جدید نجدت انزور فیلمساز سوری است که با عنوان «فانی و از هم گسیخته» در این رویداد سینمایی حضور دارد.

او امروز در کنفرانس خبری جشنواره که ساعت 15 در محل جلسات نقد و بررسی در پردیس ملت(مثب 1) برگزار می‌شود شرکت می‌کند.

فایز قزق؛ کارگردان و بازیگر تئاتر و سینمای سوریه است که در سال 1959 در شهر لاذقیه به دنیا آمد. تحصیلات عالیه خود را در سال 1981 در انگلستان به پایان برد و از آن زمان تاکنون علاوه‌بر پژوهشهای مختلف و تدریس در دانشگاه به تالیف تعداد بسیاری نمایشنامه، کارگردانی نمایشنامه و فیلم پرداخته است.

فایز قزق نام و چهره دیرآشنای سینما و تلویزیون عرب است که در کارنامه حرفه‌ای خود کارگردانی بیش از بیست تئاتر پرمخاطب ، ایفای نقش در بیش از چهل نمایش، ایفای نقش در تعداد فراوانی از فیلم‌های سینمایی را داشته است.

همچنین ایفای نقش برجسته در سریال‌های پرطرفداری مانند: باب‌الحاره، عمرالخیام، فرزندان الرشید، شهرزاد، الحجاج، پاره نور، نفرت خاک، درخت نارنج و غیره نمونه‌ای از هنرمندی این پیشکسوت است.

بر پایه این خبر، قزق در فیلم جدید نجدت انزور نقش ابوالولید، امیر داعشی را با هنرمندی تمام ایفا کرده است. ابوالولید رهبر گروهک تروریستی است که تصویر شفافی از سران داعش بیماران جنسی قرن و آنچه در سرزمین سوریه و بلاد یاسمین رخ می‌دهد به نمایش می‌گذارد. تروریسمی که کشورهای منطقه به نقطه خونین جهان تبدیل کرده است. حکومت داعشی ابوالولید در این فیلم مشغول سوزاند کتاب‌ها و کل تاریخ و فرهنگ سوریه است. فرهنگ و تاریخی که با هیچ خشونتی نابود نمی‌شود و آفتاب پشت ابر نمی‌ماند.

در این فیلم رنج زنان سوریه در زندانهای حکومت مغول عصر به تصویر کشیده می‌شود و رنج مردانی که در برابر چشم خود تجاوز به حرمت انسانی زنان و مادران خود را می‌بینند و تا پای جان به دفاع برمی‌خیزند و لشکرها را به حرکت در می‌آورند. این فیلم تعبیر صادقانه‌ای از زنان و مردان سوری و هراس جان و ناموس آنها را به تصویر میکشد که در برابر تیغ و زنجیر و وحشیگریان تاتار می‌ایستند و جان می‌بازند تا از خاک و عفت خود پاسداری کنند. عفت جان‌های آزاده‌ای که دست هیچ فاسدی به آن نمی‌رسد حتی اگر قفس تن به تاراج رود.

در این فیلم جنون جنسی داعش و رهبران آن و انگیزه‌های اغلب این گروهک تروریستی که مانند وبا در منطقه گسترده شده است به‌خوبی به تصویر کشیده است. این فیلم داستان زن معلمی است که در یکی از شهرهای سوریه که توسط داعش اشغال شده زندگی می‌کند. پسر ارشد این زن در ارتش خدمت می‌کند. ام حازم دختری تقریبا یازده ساله دارد. امیر داعش عاشق دخترک زیبا شده و عناصرش دخترک زیبا را از دبستان می‌ربایند و به خدمت امیر توحش می‌برند.

این فیلم در ساعت 19 روز یک‌شنبه 5 مهر در سالن 2 پردیس ملت با حضور فایز قزق و جمعی از کارگردانان خارجی میهمان داوران این دوره جشنواره علاقه‌مندان برای اولین‌بار در ایران به نمایش گذاشته شد.

در نقد و بررسی «نفس» چه گذشت

آبیار: سینماگران ما جسارت شکستن فضای رئال را ندارند

نرگس آبیار گفت: بسیاری از سینماگران ما جسارت شکستن فضای کلاسیک مرسوم که بیشتر در فضای رئالیسم است را ندارند و ترجیح می‌دهند مسیر آزموده شده در حوزه سینمای رئال را بپیمایند.

هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ویژه فیلم «نفس» با حضور نرگس آبیار کارگردان، ساعد نیک ذات فیلمبردار، ساره نور موسوی بازیگر، سیدسعید هاشم‌زاده منتقد سینما در پردیس ملت برگزار شد.

طرح اولیه «نفس» قصه یکی از رمان‌های منتشر نشده آبیار است

در ابتدای این نشست نرگس آبیار کارگردان اثر در سخنانی با اشاره به چگونگی تولید این فیلم گفت: فیلم نفس براساس یکی از رمان‌های من ساخته شد که نگارش آن قبل از تولید این فیلم به پایان رسید و با مشورتی که با تهیه‌کننده کار داشتم، تصمیم گرفتیم تا از روی آن فیلمنامه «نفس» را بنویسم.

وی افزود: البته این کار خیلی سخت بود چون راوی قصه رمان اول شخص بود و ما باید برای تبدیل آن به فیلمنامه تغییراتی را در این بخش ایجاد می‌کردیم که در مدیوم سینما ملموس‌تر باشد، به همین خاطر زمان و انرژی زیادی برای این تغییرات صرف کردیم.

بسیاری از سینماگران ما جسارت شکستن فضای رئال حاکم بر تولیدات سینما را ندارند

کارگردان فیلم سینمایی «نفس» در ادامه با بیان این نکته که برای تولید این فیلم باید ساختارهای کلاسیک سینما را می‌شکست، اظهار کرد: ما در فضای رمان و داستان و حتی تئاتر تا حدود زیادی جسارت شکستن فضای کلاسیک مرسوم که بیشتر در فضای رئالیسم است را داریم ولی این نوع تجربه‌ها در سینمای ما کم است.

وی اضافه کرد: بسیاری از سینماگران ما جسارت شکستن این فضا را ندارند و ترجیح می‌دهند مسیر آزموده شده در حوزه سینمای رئال را بپیمایند ولی من به اصلا تمایلی به این ندارم که آثار شبیه به‌هم شوند و ترجیح می‌دهم که به سراغ کارهایی نو غیرتکراری بروم.

«نفس» جهان را از نگاه خود کودکان روایت می‌کند

آبیار با اشاره به این‌که در تولید «نفس» سعی کرده تا حد امکان به جهان کودکان نزدیک شود، بیان کرد: ما در این اثر تبدیل فانتری موجود در یک رمان را به یک فیلم داریم و در جریان این کار سعی کردیم تا حد امکان به جهان کودک اصلی قصه نزدیک شویم.

وی ادامه داد: در اغلب آثار سینمای کودک، همواره جهان کودک از زاویه دید کارگردان روایت می‌شود در حالی من سعی کردم در این فیلم جهان را از نگاه خود کودکان روایت کنم و به‌نوعی از روایت‌های مرسومی که در اغلب آثار تولید شده در این حوزه وجود دارد، فاصله بگیرم.

آبیار تصریح کرد: من برای این کار تلاش کردیم تا شرایط را به شکلی پیش ببریم که دیالوگ‌ها و آن زاویه دیدی که در اثر وجود دارد، به درستی بر روی جریان اصلی فیلم سوار شود و به تعبیری از کار بیرون نزد و مخاطب احساس کند که همه آنچه در فیلم می‌بیند از جنس همان دنیای کودکانه است.

«نفس» روایتی درست از مقطع مهمی از تاریخ ایران است

هاشم‌زاده با بیان این‌که ویژگی‌های فیلم «نفس» نشان می‌دهد که اصولا برای سینما ساخته شده است گفت: عناصر درنظر گرفته شده در این فیلم چه به‌لحاظ میزانسن و چه به‌لحاظ قاب‌بندی‌ها و دیگر موارد، تماما برای سینما است و برای این مدیوم تولید شده است.

وی افزود: من کمتر فیلمی در سینمای ایران می‌شناسم که تا این حد جذاب و درست به روایت بخشی از تاریخ کشورمان پرداخته باشد و به‌نظرم فیلم سینمایی «نفس» به‌خوبی توانسته از پس این‌کار برآید.

گفتنی است در چهارمین روز از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران جشنواره مقاومت، نشست سه فیلم «مزارشریف»، «ماهی‌سیاه کوچولو» و «پری دریایی» به ترتیب در ساعت‌ها 18، 19 و 20:30 با حضور عوامل و منتقدین سینما در محل پردیس ملت برگزار خواهد شد.

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
logo-samandehi
این شماره تقدیم میشود به:
ایران بزرگمهری‌ راد

ایران بزرگمهری‌ راد