khabargozarisaba.ir
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - 2017 March 28
کد خبر: ۲۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
گزارشی از نمایشگاه بزرگ «چهل‌چراغ»؛

با این‌که چند روزی هنوز به آغاز سال قمری و ایام عزداری امام حسین(ع) و یارانش باقی مانده، اما در گوشه‌گوشه کشور، عزاداران حسینی هر یک به‌گونه‌ای به استقبال این ایام رفته‌اند و در تهران نیز مجموعه سینمایی پردیس ملت با میزبانی جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل‌چراغ» یکی از آغازگران مراسم سوگواره آقا عبداله‌الحسین(ع) هستند.


جشنواره‌ای که با نگاه برگزارکنندگانش به‌نوعی می‌خواهد آغازگر جریان جدیدی برای شناسایی و معرفی جلوه‌های مختلف شخصیتی و قیام امام حسین(ع) باشد قیامی که تنها در یک مقطع تاریخی خلاصه نمی‌شود و تا بی‌نهایت تاریخ، اثرات آن را خواهیم دید و از آن درس خواهیم گرفت.

در این جشنواره که از 23 تا 28 شهریورماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، آثار متعدد و متنوعی در حوزه فیلم، عکس و پوستر به نمایش گذاشته شد؛ آثاری که هر یک از زاویه دید خالقان آن می‌خواستند گوشه‌ای از زندگی این امام همام را به نمایش بگذارند.

در ایام برگزاری جشنواره پردیس سینمایی ملت حال و هوای خاصی به خود گرفته بود و از چند متر مانده به پردیس، صدای سنج و دمام و بوی اسفند فضا را پر کرده بود و برخی از شرکت‌کنندگان در جشنواره نیز با پوشش عزا در مراسم حضور پیدا کرده بودند و از مهمانان نیز با شربت و چای پذیرایی می‌شد و گویی از بدو ورود مخاطبان این جشنواره را می‌خواستند همسو با آیین‌های عزداری امام حسین(ع) همراه کنند تا پس از شنیدن نواهای عاشورایی خود را برای دیدن فیلم‌هایی که هر روز اکران می‌شد و عکس و پوسترهایی که در نمایشگاه در معرض دید مخاطبان گذاشته شده بود، آماده کنند.

در بخش گالری پردیس سینمایی ملت که در طبقه 2- این مجموعه قرار دارد مجموعه‌ای از 147عکس و پوستر که به‌نوعی عصاره و چکیده بخش پوستر و عکس بود به نمایش گذاشته شده بود.

فضای گالری به دو بخش تقسیم شده بود و بخش نخست به پوسترهایی که به نمایشگاه راه پیدا کرده بودند اختصاص داده شده بود و مخاطبان پس از تماشای پوسترها به بخش دیگر نمایشگاه که میزبان عکس‌ها بود می‌توانستند راه پیدا کنند.

با این‌که در فراخوان جشنواره عنوان شده بود که این جشنواره قصد دارد به تمام ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) بپردازد اما گرافیست‌ها و عکاسان، گویی یا فراخوان جشنواره را نخوانده بودند و یا تنها بخش شهادت امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا برایشان مهم‌تر بود و در آثاری که در جشنواره شرکت دادند تنها به این موضوع توجه کردند.

تمام پوسترهایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بود تنها به این موضوع می‌پرداخت. مثلا آرش پیله‌ور؛ یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره، در پوستری که با عنوان «زیارت عاشورا» خلق کرده بود، با یاری از این دعای معروف و آوردن بخشی از متن این دعا روی صفحه پوستر کلاهخود سبزی را در گوشه بالای تصویر به تصویر کشیده بود که یادآور دلاوری و رشادت امام حسین(ع) در روز عاشورا بود.

وحید بهرامی نیز با به‌کار گرفتن سرو، که یکی از عناصری است که در علم عزاداری امام حسین(ع) به کار می‌رود و دعاهایی که در روز عاشورا خوانده می‌شود، اثرش را خلق کرده بود؛ اثری که درنهایت ایجاز و زیبایی بیننده را به یاد این موضوع می‌اندازد که با توسل به امام حسین(ع) زودتر می‌توان به خواست دل خود دست یافت.

این هنرمند در پوستر دیگری که خلق کرده بود تصویری از یک جام قهرمانی را به نمایش گذاشته بود که کارکرد دوگانه‌ای پیدا کرده بود؛ جامی که به آن قفل‌هایی به‌همراه پارچه‌های سبز نصب شده بود. گویی با این پوستر او می‌خواست مخاطب را به یاد وجهی دیگر از جنبه‌های زندگی امام حسین(ع) بیندازد که او پهلوان همه دوران‌هاست.

یکی از متفاوت‌ترین پوسترهای نمایش‌داده‌شده در این نمایشگاه نیز اثری از محمدصادق محمدپور با عنوان «عشق باطنی» بود. او در این پوستر با استفاده از عکس رادیولوژی که تصویری از دست خود بود و جمله کیست این پنهان مرا در جان و تن، درواقع مخاطب را با این موضوع مواجه کرده است که امام حسین(ع) جان و روحی است که در جان او پنهان است و به چشم نمی‌آید.

او همچنین در اثر دیگری با عنوان «روزنامه» امام حسین(ع) را به دنیای امروز آورده است و در صفحه روزنامه با تیتر درشت با رنگ سرخ نوشته است مسلمانان، حسین را نیز کشتند. او با این تیتر درواقع به‌نوعی به ما هشدار داده که در دنیای کنونی نیز ظالمانی هستند که خون امام حسین(ع) را مباح دانسته و او را به شهادت رسانده‌اند.

در بخش عکس نیز در این نمایشگاه با بیش از صد عکس روبه‌رو هستیم که برخی از این عکس‌ها در قالب مجموعه و برخی نیز به‌صورت تک‌عکس به نمایش گذاشته شده‌اند.


مثلا روزبه فکوری در بخش مجموعه عکس حرفه‌ای 9 عکس را در قالب یک مجموعه با عنوان «به تماشای تعزیه» به نمایش گذاشته است. تعزیه یکی از آیین‌های عزاداری امام حسین(ع) است که در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود و در این نمایش آیینی که در ایام عزا برگزار می‌شود نقش‌خوانان هر یک به‌نوعی تلاش می‌کند گوشه‌ای از وقایع روز عاشورا را به نمایش بگذارند و با این نمایش سوزناک اشک را بر گونه‌های ببینندگان جاری کنند. روزبه فکوری نیز در این مجموعه عکس بدون به تصویر گذاشتن عکس مراسم عزاداری، تنها تصاویری از چهره شرکت‌کنندگان در این مراسم را به نمایش گذاشته است؛ شرکت‌کنندگانی که هر یک با رخت عزا در ایام مراسم شرکت کرده‌اند و با نگاه‌های دردآلود خود این مراسم را دنبال می‌کنند.

علی حسنعلی‌زاده نیز با مجموعه عکس «عاشورا به روایت فرات» در این نمایشگاه شرکت کرده است. او در این مجموعه چیدمانی که دربرگیرنده شش عکس است درواقع تصویر روز عاشورا را از منظر یک رود؛ رودی که در روز عاشورا به روی کاروان امام حسین بسته شد، به تصویر کشیده است. این عکاس ابتدا چیدمانی از کاروان امام حسین(ع) در مقابل یک رودخانه به‌وجود آورده و انعکاس این چیدمان را در این رود به تصویر کشیده است.

از مجموعه عکس‌های این بخش می‌توان به مجموعه «شور حسینی» اثر جواد عسگراوغلی اشاره کرد. عکس‌های این مجموعه که در 9 فرم کامل شده است، عزاداری امام حسین(ع) در روز عاشورا در اردبیل را به نمایش می‌گذارد. در یک روز سرد زمستانی که برفی مدام می‌بارد عزاداران حسینی به خیابان آمده‌اند و عزاداری می‌کنند.

داوود ایزدپناه نیز در مجموعه «عزاداری زنان در روستای زیلایی» به گوشه دیگری از مراسم عزاداری امام حسین(ع) پرداخته است او در این مجموعه که دربرگیرنده 10فرم عکس است عزاداری زنان روستایی را به تصویر کشیده و تعدادی از عکس‌های این مجموعه نیز گوشه‌هایی از مراسم نذری‌پزی برای این مراسم را نشان می‌دهد.

با این که در این نمایشگاه تنها نزدیک به 110عکس به نمایش گذاشته شده اما این عکس‌ها هر یک گوشه‌ای از مراسم عزاداری امام حسین(ع) را در ایام محرم و صفر نشان می‌دهد و چون بخش عمده شرکت‌کنندگان این جشنواره را مردم عادی تشکیل می‌دهند، با تماشای این عکس‌ها می‌توان به چگونگی برگزاری این مراسم در جای جای ایران پهناور اسلامی پی برد.



مریم آموسا


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: