khabargozarisaba.ir
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 19
کد خبر: ۲۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
گفت و گو با مجتبی راعی، کارگردان داور جشنواره فیلم فجر:
«من همیشه اتفاقات فرهنگی را در کشور به فال نیک می گیرم و به نظرم برگزاری جشنواره فیلم «چهل چراغ» با رویکرد معنوی می تواند بسیار مفید باشد.»
مجتبی راعی، فیلمسازی است که نشانه های معنا، هویت و دین در آثارش به خوبی به چشم می خورد از این رو بهتر با حال و هوای جشنواره ای با موضوع ارادت به مولا امام حسین(ع) و یاران گرانقدرش آشنا است. راعی چند سال پیش فیلم آرزومندانه مرحوم ملاقلی پور را دنبال کرد و «عصر روز دهم» با روایتی برداشت شده از راویان نور و ارادتمندان حسینی ساخته و مورد توجه قرار گرفت. از این رو این فیلمساز و کارشناس برجسته سینمای ایران که جزو داوران آخرین دوره جشنواره فیلم فجر هم بوده است، در گفت و گوی صورت یافته درباره برگزاری نخستین دوره جشنواره فیلم «چهل چراغ» عنوان داشت: «من همیشه اتفاقات فرهنگی را در کشور به فال نیک می گیرم و به نظرم برگزاری جشنواره فیلم «چهل چراغ» با رویکرد معنوی می تواند بسیار مفید باشد و اتفاقی مبارک در سینمای ما خواهد بود. البته نیت برگزار کنندگان و چگونگی اجرای جشنواره هم مساله مهمی است و باید توجه داشت که لزوم برگزاری جشنواره ای پویا و اثربخش مهم است. به هر حال این جشنواره می تواند فضای مناسبی را در سینمای ارزشی ایران ایجاد کند و باعث انگیزه سینماگران و هنرمندان شود

کارگردان فیلم «ترنج» با اشاره به این که برای رسیدن به مرزی از تاثیرپذیری، فیلمساز باید در دل حادثه قرار گیرد و به انگیزه ساخت فیلم علاقه نشان دهد، عنوان داشت: «جشنواره ها و جشنواره فیلم «چهل چراغ» می تواند فضای شورانگیزی برای سینمای ما باشد و به خصوص برگزاری جشنواره ای با موضوع اربعین حسینی و راهپیمایی و عزادارای ارادتمندان حسینی مساله مهمی است که باید ادامه یابد، چرا که باعث ایجاد انگیزه و شوق توجه نزد جوانان خواهد شد

مجتبی راعی در خصوص تناسب موضوعات دینی و معنوی با چارجوب های تصویری گفت: « عزاداری ها و ارادت های مردم نسبت به ائمه معصومین(ع) می تواند به بهترین شکل تصویری شود و حتما سینما ظرفیت و امکان پرداخت به این گونه شرایط را دارد، چرا که به لحاظ سینمایی هر مراسمی به خودی خود وجهی نمایشی دارد و از سویی نمایش یک نوع مراسمی در خود دارد و می تواند به شکلی مناسب حتی داستان هایی را با استفاده از مستندات به سینما تبدیل کرد

راعی که خود تجربه حضور در موقعیت جغرافیایی کربلا را داشته است، در خصوص خاطره خود از این اتفاق بزرگ تاریخی گفت: «چالش مهم من تلفیق کردن وجه داستانی فیلم «عصر روز دهم» و مراسم مستند بود و تجربه خیلی خوبی بود که نشان می داد می توان به طریقی مناسب به مسائل مذهبی در سینما پرداخته شود و این راه می تواند در سینما و حتی در آثار بلند ادامه یابد و امیدوارم این مساله تداوم یابد، چرا که جشنواره می تواند بهانه ای باشد تا مردم با سینمای دینی بیشتر آشنا شده و آشتی کنند و این برای سینمای ایران نتایج خوبی ایجاد خواهد کرد

ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: