کاراکتر پیشنهادی باید جای کار داشته باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۹
مهتاب کرامتی در گفت‌وگو با «صبا»:

کاراکتر پیشنهادی باید جای کار داشته باشد

«فیلمنامه خوب برای من اهمیت ویژه‌ای دارد و در این فیلمنامه کاراکتری که به من پیشنهاد می‌شود باید جای کار داشته باشد. »


مهتاب کرامتی برای
بازی در «عصر یخبندان» برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشن حافظ شده است. او برای
همین فیلم، کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و سومین جشنواره
فیلم فجر بود. کرامتی در «عصر یخبندان» اولین همکاری‌اش را با مصطفی کیایی تجربه و
نقش کاراکتر منیر را بازی کرده است. زندگی منیر به‌خاطر اعتیاد به مواد مخدر و
روان‌گردان‌، رو به تباهی است. «عصر یخبندان» با تاکید بر معضل اعتیاد، یکی از مهم‌ترین
عوامل موثر در نابودی سلامت خانواده را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه گفت‌وگوی
ما با مهتاب کرامتی را درباره حضورش در «عصر یخبندان» می‌خوانید.

فیلمنامه «عصر
یخبندان» و کاراکتر منیر در این فیلمنامه، خیلی به من جای کار می‌داد. منیر، زنی
از طبقه متوسط است که دلش می‌خواهد رشد کند، دیده‌شود و مورد اهمیت قرار بگیرد ولی
برای این دیده شدن مسیر اشتباهی را انتخاب می‌کند.

همکاری شما با مصطفی کیایی با فیلم «عصر یخبندان» آغاز شد. درباره شیوه‌ کاری
این کارگردان چه نظری دارید؟

مصطفی کیایی را با
«ضدگلوله» و «خط ویژه» می‌شناختم که هر دو این فیلم‌ها اقبال خوبی در اکران
داشتند. زمانی که پیشنهاد کار در «عصر یخبندان» به من داده شد، فکر می‌کردم این
فیلمنامه هم باید در همان راستایی که دو فیلم قبلی حرکت کرده‌اند باشد ولی «عصر
یخبندان» کاملا متفاوت بود و فیلمنامه بسیار قوی‌ای داشت، به علاوه به جرات می‌توانم
بگویم که در طول ساخت و تولید، فیلم نسبت به فیلمنامه هم پیش افتاد.

به نظرتان چه تفاوتی میان «عصر یخبندان» با فیلم‌های قبلی کیایی وجود دارد؟

«عصر یخبندان» فیلم
بسیار سختی بود، حتی خیلی سخت‌تر از آن چیزی که من در ابتدا با خواندن فیلمنامه
تصور می‌کردم. این فیلم نزدیک به پنجاه لوکیشن داشت و تعداد بازیگران آن هم زیاد
بودند. برخلاف «خط ویژه» که بیشتر ریتم تند، تعقیب و گریز و اکشن فیلم، تماشاچی را
با خود همراه می‌کرد، در «عصر یخبندان»، باتوجه به این‌که شخصیت‌ها دو نفره، سه‌نفره
یا حتی به‌صورت تکی بازی دارند، تماشاچی بیشتر می‌تواند به عمق شخصیت‌ها پی ببرد و
این موضوع به‌نظر من یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که این فیلم با بقیه کارهای
کیایی دارد.

علاوه بر این، همیشه
رگه‌هایی از کمدی در فیلم مصطفی کیایی وجود داشت که در این فیلم به هیچ عنوان دیده
نمی‌شود. البته بازیگران طنازی‌هایی دارند ولی فیلم به هیچ عنوان لحن کمدی ندارد.

شما در «عصر یخبندان» برای اولین‌بار مقابل فرهاد اصلانی قرار گرفتید. درخصوص
این تجربه همکاری بگویید.

این تجربه برای من
بسیار عالی بود. اصلانی، بازیگر توانایی است که به نقش مقابلش اهمیت ویژه‌ای می‌دهد.
همچنین در این فیلم من برای چهارمین بار با بهرام رادان همبازی شدم. من و بهرام
رادان به‌دلیل آشنایی چندساله‌ای که به‌واسطه کار با هم داریم، در این فیلم به شناخت
یکدیگر احتیاجی نداشتیم، به‌راحتی در کنار هم بازی کردیم و کاملا با نحوه کار یکدیگر
آشنا بودیم.

مصطفی کیایی را در کارگردانی چگونه دیدید؟

مصطفی کیایی به‌شدت
به فیلمنامه وفادار است ولی این وفاداری به هیچ عنوان بی‌منطق نیست. او بابت تک تک
پلان‌هایی که می‌خواهد بگیرد دلیل و منطق داشته است و به‌راحتی بازیگرانش را توجیه
می‌کند. چندبار سر صحنه این تجربه برای من پیش آمد که می‌خواستم دیالوگی را جور
دیگری ادا کنم، مصطفی کیایی هم می‌پذیرفت ولی خیلی برایم جالب بود که پس از تمرین‌های
مکرر و مکرر، در آخرین اجرا به همان جمله‌ای می‌رسیدم که خود او در فیلمنامه نوشته
بود و ترجیح می‌دادم دیالوگ را به همان شیوه ادا کنم.

معمولا برای انتخاب نقش‌ها چه چیزهایی برایتان در اولویت قرار دارد؟

فیلمنامه خوب برای
من اهمیت ویژه‌ای دارد و در این فیلمنامه کاراکتری که به من پیشنهاد می‌شود باید
جای کار داشته باشد. به‌علاوه کارگردان هم برایم بسیار اهمیت دارد چون یک کارگردان
خوب، حتی می‌تواند از یک فیلمنامه متوسط، یک فیلم خیلی خوب بسازد و یک کارگردانی
ضعیف، می‌تواند یک فیلمنامه عالی را به نابودی بکشاند.

البته فکر می‌کنم
تجربه کاری من نشان داده است که دوست دارم با کارگردان‌هایی که فیلم اولشان را می‌سازند
همکاری کنم، به شرط آن‌که بدانم کارشان را بلد هستند و تجربه سینما را دارند – یا
به‌عنوان دستیار یا به‌عنوان فیلمساز فیلم کوتاه- تا بتوانم در طول کار، خودم را
به دست آنها بسپارم.

شما از آن دسته بازیگرانی هستید که کاملا خود را به کارگردان سپرده و به او
اعتماد می‌کنند؟

دوست دارم که به
کارگردان اقتدا کنم و نگاه کارگردان به‌عنوان کسی که می‌تواند من را راهنمایی کند
برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این جمله معروفی را که بارها آن را شنیده‌ایم
تکرار می‌کنم؛ سینما یک کار گروهی است و اگر همه اعضای گروه به‌خوبی در کنار هم
کار نکنند هیچ موفقیتی به‌دست نخواهد آمد. بنابراین در صورتی کار من، نمود پیدا
خواهد کرد که همه دوستان در کنار هم به‌درستی کار کنیم. برای همین به مستقل رفتار
کردن سر صحنه و بی‌توجهی به کارگردان اعتقادی ندارم.


عاطفه محرابی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است