khabargozarisaba.ir
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - 2018 October 22
کد خبر: ۲۲۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
مرجان اشرفی‌زاده در گفت‌وگو با «صبا»:
مرجان اشرفی‌زاده، فعالیت هنری خود را از سال ۷۹ آغاز کرده است و طی این سال‌ها بیش از بیست فیلم کوتاه و مستند را کارگردانی کرده و جوایزی هم از جشنواره‌های مختلف گرفته است.
از جمله آثار وی می‌توان به فیلم‌های «جادوگر»، «کائوس»، «فصل هفتم»، ‌»سکوت پس از نجوا»، «آن بالا کنار جاده»، «در زیرزمین خانه زنی است»، «گذر از پنجره‌های مه‌آلود»، «دو خط موازی در جایی به هم می‌رسند»، «از منهای یک»، «جای خالی کسی که نیست»، فیلم‌تلویزیونی «قفل یعنی کلید»(به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی) و غیره اشاره کرد. وی پس از مدت دو سال کشمکش و به‌دلیل تغییر سیاست‌های حمایتی سازمان سینمایی توانست فیلم اول خود «آبجی» را بسازد و در فجر جهانی از آن رونمایی کند. با وی درباره مشکلات فیلمسازی کارگردان‌های فیلم اول گفت‌وگو کرده‌ایم.

فیلم سینمایی«آبجی» برگرفته از تجربیات شخصی شماست. آیا فکر می‌کردید این تجربیات از جشنواره سلامت سردربیاورد؟ منظور من این است که هنگام ساخت این فیلم تا چه اندازه دغدغه موضوعات مربوط به حوزه سلامت را داشتید؟

در هنگام ساخت این فیلم، جشنواره سلامت وجود نداشت و طبیعتا من هم تصوری از آن نداشتم. البته از این اتفاق خوشحال شدم چون در آثار من به‌طور خودآگاه یا ناخودآگاه پرداختن به چنین موضوعاتی وجود دارد. منظورم فیلم‌های کوتاه یا ویدئویی است که پیش از «آبجی» ساخته‌ام. من فکر می‌کنم دغدغه پرداختن به موضوعات سلامت همیشه در آثار من وجود داشته است.

به گفته دبیر جشنواره فیلم سلامت، فیلمسازان با تمایل و علاقه فیلم‌هایشان را به جشنواره ارسال کرده‌اند. نگاه شما به این جشنواره چگونه بود؟ به‌نظر شما اضافه‌شدن یک جشنواره تازه به انبوه جشنواره‌های سینمایی کشور چه لزومی دارد؟

من شخصا جزو کسانی هستم که با افزایش تعداد جشنواره‌های سینمایی موافقم. هرچه تعداد جشنواره‌ها بیشتر باشد، اتفاقات بهتری می‌افتد و فرصت و امکان دیده‌شدن بیشتر آثار سینمایی فراهم می‌شود. به اعتقاد من، برگزاری جشنواره‌های مختلف فرصت نفس‌کشیدن را برای فیلمسازها فراهم می‌کند. منتها باید جشنواره به‌شکلی درست و غیرشعاری برگزار شود تا از این طریق به تولید فیلم‌های مناسب برای هر حوزه موضوعی کمک کند. جشنواره‌ای که حالت شعارگونه نداشته باشد و جامعه سینمایی آن را بپذیرد خوشایند سینماگران است و پویایی و نشاط فرهنگی ببار می‌آورد.

فیلم«آبجی» در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد و اکنون در جشنواره سلامت حضور پیدا می کند.چه برنامه‌ای در داخل و خارج کشور برای این فیلم دارید؟چه زمانی فیلم شما اکران می‌شود؟

این فیلم در جشنواره جهانی رونمایی شد. احتمالا قرار است اکران فیلم در آبان ماه در داخل کشور آغاز شود. همچنین پخش‌کننده خارجی فیلم در حال رایزنی برای شروع حضور‌های جشنواره‌ای فیلم در خارج از کشور هست. امیدوارم بتوانم علاوه بر واکنش‌هایی که از منتقدان و حاضران در جشنواره‌ها دیده‌ام بازخوردهای مردمی رادریافت کنم. این هماهنگی‌ها با همکاری محمدحسین قاسمی؛ تهیه کننده فیلم درحال پیگیری است. در مصاحبه‌ای که چند مدت پیش با روزنامه‌ای داشتم، در تیتر آن، این نما ایجاد شده بود که احساس می‌شد، من با تهیه‌کننده فیلم مشکل دارم. در صورتی که ارتباط خوبی با تهیه‌کننده فیلم داشته‌ام و تیتر «بعضی تهیه‌کنندگان سینما از فیلم‌اولی‌ها سوء‌استفاده می‌کنند» موجب سوءتفاهماتی می‌شد که درواقع وجود خارجی ندارند.

کارکتر نقش آبجی با بازی معصومه قاسمی‌پور در فیلم بسیار درخشان است. این همکاری برای اجرای این نقش خاص چطور شکل گرفت؟

معصومه قاسمی‌پور را در زمانی دیدم که دانشجوی سال اول سینما بودم. بازی او در صحنه بسیار خوب بود و توجه من را جلب کرد. یادم هست یک نمایش به کارگردانی آقای هاشمی بود. در سال 88 توانستم با او همکاری کنم و این همکاری مشترک را در سه فیلم کوتاه و چهار فیلم ویدئویی ادامه دادیم و او به‌عنوان بازیگر در آنها حضور داشت. فکر می‌کنم این همکاری مشترک برای هردوی ما خوشایند بوده است. زمانی که ایده «آبجی» پرورش پیدا می‌کرد، به او برای ایفای نقش آبجی فکر کردم و به‌نظرم او هم به‌خوبی از عهده نقش اش برآمده است.

درباره همکاری با گلاب آدینه توضیح دهید. این همکاری چطور پیش‌آمد و نظرتان درباره نقش او چیست؟ کاراکتر طلا هم وابستگی زیاد عاطفی دارد و شاید او هم به‌نوعی در به‌وجود آوردن مشکلات آبجی دخیل است؟

زمانی که نسخه اولیه فیلمنامه آبجی آماده شد باتوجه به این‌که در طول نگارش به وی فکر کرده بودیم به‌سرعت موضوع را مطرح کردم. خوشبختانه وی هم با کلیات موافق بود و به‌نوعی به تیم طراحی و تولید «آبجی» پیوست و در مراحل بعدی که کا طولانی هم شد، همواره همراه ما بود و از نظراتش در بازنویسی‌های فیلمنامه هم بهره بردیم... خوشبختانه من فیلمنامه «آبجی» را به فردی پیشنهاد داده بودم که بدون اطلاع من خود با دغدغه و درد این فیلم آشنا بود. اگر نه بیشتر از من -لااقل به اندازه من- این موضوع و قصه برایش اهمیت داشت. همراهی با گلاب آدینه که بازیگری توانمند و حرفه ای است برای ما غنیمت بود. روحیه حرفه‌ای وی که علی‌رغم تجربه و دانش فراوان خود را به کارگردان می‌سپرد و در هر مرحله تایید کارگردان را می‌خواست برای من درس بزرگی بود... خیلی خوشحالم که این همکاری نصیب من و فیلم «آبجی» شد.

نقش مادر که یکی از دو نقش محوری و اصلی در فیلم «آبجی» است، نقشی آشنا و درعین حال غریب است... او مادری به‌تمام معنا اما تودار، موقر و صبور است. مادری که سعی می‌کند، عقلانیت بر احساساتش غلبه داشته باشد. به نظرم او موجد مشکلات آبجی نیست اما شاید حمایت و توجه همیشگی‌اش باعث کم‌شدن توانایی‌هایی در آبجی باشد. شاید باید او اجازه می‌داده که آبجی آزمون و خطای بیشتری کند و تجربه زیسته بیشتری داشته باشد. گر چه این در حرف آسان است و در عمل نگرانی‌های یک مادر برای دختری که کم‌توانی ذهنی دارد اجازه این آزادی‌ها را نمی دهد.

رابطه آبجی و مادرش رابطه خاصی است و آنها نسبت به هم یک وابستگی مشترک دارند اما قرار است این شرایط ‌بریزد و آبجی آماده آینده‌ای بدون مادر شود. این وضعیت‌های مختلف را چطور به تصویر کشیدید؟ تحلیل نقش شما از کاراکتر آبجی چگونه بود؟

من سعی کردم افراد مختلفی را که دچار انواع متفاوتی از کم‌توانی ذهنی هستند ببینم، با نشانه‌ها و رفتارهای آنها آشنا شوم و دست به گزینش بزنم. علاوه بر آن، تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی مختلفی را شروع کردیم و درتمام مراحل، از مشاور و کارشناس راهنمایی گرفتیم تا بتوانیم خودمان را به این کارکتر نزدیک کنیم. من در طول کار تحقیق به‌دنبال نشانه‌های بصری برای اجرای این مشکل بودم. بیماری کاراکتر فیلم من، نشانه‌های زیادی دارد اما لزوما آنها به اجرا در نمی‌آیند و ویژگی‌های بصری خوبی ندارند. ما از مشاوره‌ها و تحقیقات زیادی در فیلم بهره گرفتیم و امیدوارم مخاطب بتواند با آن ارتباط خوبی برقرار کند. معصومه قاسمی‌پور به‌خوبی از پس نقش برآمده است و فکر می‌کنم این تحقیقات باعث‌شده تا بهتر نقشش را درک کند و به آن نزدیک شود.

در نمایش‌های خصوصی فیلم یا اکران جشنواره جهانی با چه بازخوردهایی از طرف منتقدان و رسانه‌ها مواجه شدید؟

در نمایش‌های اصلی با بازخوردهای خوب مخاطبان مواجه شدیم و آنها حس و حال عاطفی فیلم را پسندیدند. در اکران‌های خصوصی «آبجی» بزرگان سینما حضور داشتند و بازخوردهای خوبی دیدم اما ترجیح می‌دهم از آنها اسم نیاورم تا بعدا اگر لازم بود خودشان نظراتشان را نسبت به فیلم ابراز کنند. به‌طور کلی برآیند آرا خوب بود. اگر هم انتقاداتی دریافت کردم انتقاداتی جزیی بود و به کلیت فیلم برنمی‌گشت.

در زمان رونمایی در جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم با مشکلات فنی روبه‌رو شد. مشکلات فنی«آبجی» برای اکران در جشنواره سلامت بر طرف شده است؟

مشکلات اکران فیلم در جشنواره فجر مربوط به فیلم نبود و این مشکل به مسائل فنی سالن نمایش برمی‌گشت.


کامبیز حضرتی


ارسال به دوستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: