khabargozarisaba.ir
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
کد خبر: ۲۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
هوشنگ گلمکانی عضو شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه»:
این نگرانی وجود دارد که اشغال سالن‌های محدود گروه هنر و تجربه توسط چنین فیلم هایی می‌تواند جلوی دیده شدن فیلم‌های خاصی را بگیرد که نمایش آن ها هدف اصلی «هنر و تجربه» بوده است.
در چند هفته اخیر بحث اکران فیلم هایی چون «ایستاده در غبار»، «فروشنده» و «لانتوری» در گروه «هنر و تجربه» با انتقاداتی مواجه شده است. این نگرانی وجود دارد که اشغال سالن‌های محدود گروه هنر و تجربه توسط چنین فیلم هایی می‌تواند جلوی دیده شدن فیلم‌های خاصی را بگیرد که نمایش آن ها هدف اصلی «هنر و تجربه» بوده است. هوشنگ گلمکانی عضو شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه در این باره به آی سینما توضیح می‌دهد.

گلمکانی در ابتدا این انتقاد که نمایش فیلم‌هایی مثل «ایستاده در غبار»، «فروشنده» و «لانتوری» در گروه «هنر و تجربه» به نوعی نقض غرض محسوب می‌شود و هدف اولیه این گروه سینمایی نمایش این دست فیلم ها نبوده را وارد نمی‌داند و می‌گوید: «در این زمینه شما را ارجاع می‌دهم به آیین‌نامه گروه «هنر و تجربه» که در آن آورده شده برخی از فیلم‌های متفاوت سینمای بدنه هم كه حاوی جنبه‌های هنری و تجربی هستند و امكان نمایش در اكران سینمای بدنه را پیدا می‌كنند، می‌توانند در چارچوب این طرح نیز به نمایش درآیند. یعنی از همان اول هم این پیش‌بینی شده بود و به‌تازگی چنین تصمیمی گرفته نشده است.»

به گفته گلمکانی از ابتدا نگاه گروه «هنر و تجربه» به کل سینمای ایران بوده و نه فقط فیلم‌هایی كه در این گروه نمایش داده می‌شوند: «در واقع قرار است این گروه نشانی فیلم‌هایی را بدهد كه جلوه‌های «تجربی» و «هنری» دارند. حالا برخی از آن‌ها صرفا در همین گروه اکران می‌شوند و برخی هم می‌توانند اکران گسترده‌تری به دست آورند و در واقع با نمایش محدود این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه گفته می‌شود از نظر ما، این فیلم‌ها هم هنری یا تجربی هستند.»

در ادامه از او می‌پرسیم پس چرا با گذشت بیش از یک سال و نیم تازه چند هفته است که اجرایی شدن این بخش از آیین‌نامه آغاز شده؟ اتفاقی که باعث شده فرضیه‌های مختلفی در این زمینه به وجود آید. گلمکانی پاسخ را در دو کلمه اصلی خلاصه می‌کند: «آزمون و خطا». به گفته گلمکانی در این مدت گروه هنر و تجربه در حال آزمون و خطا و تجربه‌اندوزی بوده؛ ضمن این‌كه در ابتدای تشکیل این گروه تعداد فیلم‌ها زیاد بود و ترجیح شورای سیاستگذاری این بوده که تمرکز روی اکران فیلم‌هایی باشد که تنها قرار است در این گروه سینمایی روی پرده برود.

با این حال گویا طرح نمایش همزمان فیلم‌های اکران عمومی در گروه هنر و تجربه هم قرار است با همان دید آزمون و خطا کردن جلو برود و به همین دلیل است که گلمکانی می‌گوید ممکن است یک سال بعد شرایط اکران این فیلم ها با تغییرات دیگری هم مواجه شود: «در چنین شرایطی چاره‌ای جز آزمون و خطا نداریم. تا وقتی ایده‌ای عملی نشود نقاط ضعف و قوت آن قابل شناسایی نیست. ولی بازتاب‌ها می‌توانند تعیین کنند که مسیر اشتباه و درست کدام است. ممکن است سال آینده طرح‌های فعلی گروه هنر و تجربه از جمله همین طرح صیقل بیشتری بخورند و اجرای آن‌ها شکل متفاوت‌تری پیدا کنند. فراموش نكنیم كه از عمر این گروه كم‌تر از دو سال می‌گذرد، در حالی كه عمر سینماهای هنر و تجربه مثلاً در فرانسه بیش از پنجاه سال است. شتاب‌زدگی و توقع فراتر از ظرفیت موجود (حدود هزار صندلی و این همه فیلم) ما را به بی‌راهه می‌برد.»

اما مهم‌ترین بخش صحبت‌های آی سینما با عضو شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه آن جایی است که او از تغییرات در نحوه اکران این فیلم ها در این گروه خبر می‌دهد و می‌گوید: «از این منظر که می‌گویید اکران این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه با توجه به فرصتی که اکران عمومی به آن‌ها داده باعث از بین رفتن فرصت دیده شدن برای دیگر فیلم‌ها می‌شود با شما موافقیم، به همین دلیل هم در تازه‌ترین جلسه شورای سیاستگذاری مقرر شد سانس‌های محدودی به این گونه فیلم‌ها اختصاص داده شود تا همان گونه که گفتیم اکران آن‌ها جای دیگرانی را که نیاز بیشتری برای دیده شدن دارند، نگیرند و صرفا آدرسی باشد که ما به مخاطب می‌دهیم تا بدانند چه فیلم‌هایی در اكران سینمای بدنه را «هنری» یا «تجربی» می‌دانیم.»

نکته پایانی گفت‌و‌گو با هوشنگ گلمکانی به این نکته برمی‌گردد که از منظر شورای سیاستگذاری فعلی هنر و تجربه فیلم‌های چون «ایستاده در غبار»، «فروشنده» و «لانتوری» حائز ویژگی‌های هنری و تجربی هستند ولی سوال اینجاست که اگر اعضای فعلی در این شورا نباشند ممکن است این فیلم‌ها «هنری» یا «تجربی» محسوب نشوند یا قاعده‌ای کلی وجود دارد که باعث می‌شود هر شورایی هم باشد این فیلم ها جزو دسته هنری و تجربی قرار گیرند؟ و پاسخ گلمکانی: «نه، این ها نظرات این شوراست و ممکن است دیگران نظر دیگری داشته باشند. انتخاب فیلم‌ها در این گروه درست مثل داوری در جشنواره می‌ماند. ممکن است با شورای دیگری این فیلم‌ها هنری و تجربی تشخیص داده نشوند. این خاصیت آثار هنری است که می‌توان نگاه و برداشت‌های متفاوتی به آن داشت. در شورای سیاستگذاری هنر و تجربه ما بر سر یک تعاریف کلی توافق کرده‌ایم اما گاهی خودمان هم در زمینه مصداق‌ها اختلاف نظر داریم چه رسد به اختلاف نظر ما با یک شورای دیگر.»

ارسال به دوستان
منبع: آی سینما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: