تهیه کننده موظف است امور مربوط به سرمایه گذار را پیگیری کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۶
گفت‌وگو با مقصود جباری درباره همکاری با کارگردان‌های فیلم اولی:

تهیه کننده موظف است امور مربوط به سرمایه گذار را پیگیری کند

«به عهده تهیه‌کننده است که سرمایه‌گذار را متقاعد کند تا وعده‌های عجیب و غریب ندهد چرا که حتما باید کارگردان دغدغه‌اش را روی فیلم و کیفیت تولید بگذارد و درگیر مسائل مالی نباشد.»

به گزارش خبرگزاری صبا،مقصود
جباری، فعالیت هنری را از سال ۱۳۵۹ با بازیگری تئاتر آغاز کرد. او در سال ۱۳۶۷ به
تلویزیون راه یافت و در سمت مدیر تولید مشغول به‌کار شد. مقصودی فعالیت در سینما
را از سال ۱۳۷۱ با فیلم «افعی» شروع کرد و در فیلم‌های کوتاه ۳۵ میلی‌متری «کیف» ساخته
علی اکبر ثقفی و «گنجشک» ساخته سهیلا علوی‌زاده همکاری کرد. وی اخیرا فیلم «آزادی
مشروط» را به کارگردانی فیلمساز اولی حسین مهکام روی پرده داشت. در حال حاضر نیز
فیلم «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی در حال صداگذاری است. با او درباره همکاری
با کارگردان‌های فیلم اولی گفت‌وگو کرده‌ایم.

شما با چند نفر از کارگردان‌های فیلم اولی کار سینمایی کرده‌اید.
دلیل همکاری شما با فیلمسازان فیلم اولی چیست؟

سینمای ایران درحال پوست اندازی است و جوان‌ها خط‌شکن این
فضای سینمایی هستند و ما به‌عنوان تهیه‌کننده باید از آنها حمایت و استقبال کنیم.
من تجربه همکاری با چند فیلمساز فیلم اولی را دارم و باید به نوبه خودم سهمم را در
سینما ادا کنم. من درعین حالی که به فیلمسازان پرسابقه و حرفه‌ای ارادت دارم و سبک
کارهای فیلمسازانی چون داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و… از نسل بعد از آنها کسانی
مانند بهروز افخمی، محمدعلی طالبی و احمدرضا درویش را دوست دارم اما توجه مخصوصی
به فیلمسازان جدید دارم؛ دلیلش هم این است که این جوان‌ها فضای ‌سینمایی را که
کارگردان‌های پیشکسوت فراهم کرده‌ا‌ند به پیش می‌برند.

چه ویژگی‌هایی در بین این کارگردان‌ها نظر شما را جلب کرده‌است؟

دلیل همکاری من با فیلمسازان جوان به خاطر دانش، اشتیاق و
استعداد کارگردان‌های تازه‌ای است که با نیرو و نفس تازه وارد سینمای حرفه‌ای ما
می‌شوند. ما باید کار جمعی را با این فیلمسازان جوان پیش ببریم و به یک نتیجه درست
و با مفهوم برسانیم. روش کار با کارگردان‌های جدید و فیلم اولی روند پیچیده‌ای
ندارد و خیلی از هم متفاوت نیست. آینده سینمای ایران در دست این جوان‌های خوش‌فکر
و مستعد است. وضعیت سینمای ما همانند مسابقه دو امدادی است و ما تا جایی فضای
سینما را پیش می‌بریم و سپس سینما را به نسل بعد واگذار می‌کنیم. این کارگردان‌ها
خواسته‌ها و دغدغه‌های خودشان را دارند و دوست دارند به سبک و سیاق مخصوص به خود
فیلمسازی کنند.

کار کردن با فیلمسازهای کم تجربه سختی‌های زیادی دارد. به
نظر شما این سختی‌ها از کجا ناشی می‌شود؟

مشکلات در همه کارهای اجرایی و مخصوصا در کارهای فرهنگی
وجود دارد. این مشکلات به وضعیت سینمای کشور بر می‌گردد و نه به فیلمساز اول یا
غیر اول. همین الان کارگردان‌های باتجربه‌ای داریم که برای ساخت فیلم چندم خود
مشکلات فراوانی دارند. تنها مشکلی که درباره فیلم اولی‌ها وجود دارد این است که
آنها در حال تجربه اندوزی هستند تا استعدادهایشان شکوفا شود.

یکی از مشکلاتی که کارگردان‌های فیلم اولی به آن اشاره می‌کنند
این است که تهیه‌کننده‌ها از آنها پول زیادی طلب می‌کنند و بخش قابل توجهی از بودجه
ساخت فیلم به جیب تهیه‌کننده‌ها می‌رود. شما تا چه اندازه با این مسئله روبه‌رو
بوده‌اید؟

من از جانب خودم می‌توانم بگویم که نگاه و سعی‌ام این بوده
که از این قبیل کارها پرهیز کنم. این خواسته و نگاه در کارنامه من وجود دارد و
ثابت شده است. برخی از مواقع از پول خودم هم وارد پروژه کرده‌ام تا مشکلی در کار
تولید پیش نیاید. اگر ما هدفمان هدایت و حمایت از سینما باشد و بخواهیم مجالی برای
بروز استعدادهای خوب فراهم کنیم؛ این کارهای دور از اخلاق و شأن انسانی را انجام
نمی‌دهیم. به نظر من این نگاه و هدف‌گذاری غلط است و به جایی هم نمی‌رسد. امیدوارم
چنین پدیده‌ای در سینمای ما نباشد چرا که پدیده درستی نیست و باید به‌خاطر آن تاسف
خورد.

به نظر شما سرمایه‌گذاران -که چندان هم افراد شاخص فرهنگی و
سینمایی محسوب نمی‌شوند- چه اندازه روند فیلمسازی را برای کارگردان‌ها جوان مشکل
کرده‌اند؟

من به عنوان تهیه‌کننده موظفم که امور مربوط به سرمایه‌گذار
را پیگیری کنم. به عهده تهیه‌کننده است که سرمایه‌گذار را متقاعد کند تا وعده‌های
عجیب و غریب ندهد چرا که حتما باید کارگردان دغدغه‌اش را روی فیلم و کیفیت تولید
بگذارد و درگیر مسائل مالی نباشد. شاید باب شده باشد که کارگردان پولی را به پروژه
بیاورد اما این کار، کاری خودپسندانه و خودبینانه است. یکی از وظایف تهیه‌کننده به
کارگرفتن و فراهم کردن نقدینگی مناسب است که در این صورت تمام پروژه از آن نفع می‌برند.

بازیگران مطرح چقدر در مقابل فیلم اولی‌ها گارد دارند. تهیه‌کنندگان
چطور به آنها اعتماد می‌کنند؟

این بحث مربوط به توانایی نویسنده و کارگردان است. به نظر
من این گارد از سوی بازیگران سرشناس وجود دارد و اطمینان به کارگردانان فیلم‌اولی
در میان آنها کم است اما فیلمنامه خوب عامل مهمی در جذب بازیگر است. به اعتقاد من
کارگردان‌هایی که از ارزشیابی‌های متعدد وزارت ارشاد گذشته‌اند توانایی لازم را
برای فیلمسازی دارند و باید از سوی سرمایه‌گذاران و ستاره‌ها به آنها اعتماد شود
چون دوره‌های تجربه‌اندوزی را گذرانده‌اند و می‌توانند نگاه تازه‌ای به سینما
تزریق کنند. سرمایه‌گذاران نباید نگاه صرفا اقتصادی به سینمای کشور داشته باشند. افردای
در سینمای هستند که سینما را ابزار سرگرمی می‌دانند و فقط به گیشه فکر می‌کنند اما
در مقابل افراد دیگری وجود دارند که صنعت سینما را دانش و هنر می‌دانند و به‌ساخت فیلم‌های
هنر و تجربه روی می‌آورند.

ازنظر اقتصادی کار با فیلم اولی‌ها تا چه اندازه سودآور
بوده و تجربه شما به لحاظ مالی در کار با این کارگردان‌ها چگونه بوده است؟

فیلمسازی روند بالا و پایینی دارد و فیلم به فیلم این موضوع
و کارکردش متفاوت است اما بنده تا به امروز از کار با آنها اذیت نشده‌ام و توانسته‌ام
بی‌خطر از کنار مسائل بگذرم. من خودم را به همکاری با جوان‌ها محدود نکرده‌ام و
افتخار همکاری با احمدرضا درویش را داشته‌ام. در آینده هم اگر با فیلمسازان حرفه‌ای
فرصت همکاری به‌وجود بیاید مشتاقانه آن را دنبال می‌کنم. من به‌عنوان تهیه‌کننده
باید با طیف‌های گسترده‌ای از کارگردان‌ها همکاری و در ژانرهای مختلف فیلمسازی
کنم. خیلی خوشحالم که با کارگردان‌های فیلم اولی همکاری کرده‌ام و هرگز از این
بابت پشیمان نیستم. این تجربه‌ها به لحاظ اجرایی برای من خوب بوده و به تجربه من
اضافه کرده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است